Mitsubishi ASX: terugkeer naar Europa

Gebruik makend van de nieuwe organisatie van de Alliantie die het vormt met Nissan en Renault, wil Mitsubishi terug op de Europese markt komen. Onder andere met de nieuwe ASX, die gebaseerd is op de Renault Captur, en dat vanaf 2023.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 januari 2022
  • Toekomst

Er zou in 2023 een einde kunnen komen aan de ‘tocht door de woestijn’ van Mitsubishi. Nadat het in de zomer van 2020 plots de intentie aankondigde om gedurende ‘enkele jaren’ geen nieuwe modellen meer te lanceren in Europa, belooft het ons nu de komst van een nieuwe ASX in 2023. 

Twee nieuwe modellen

Die aankondiging komt er in de nasleep van het “Alliance 2030”-programma van Renault-Nissan-Mitsubishi. De drie merken hebben beslist om hun samenwerking sterk uit te breiden tegen 2030. Daarbij wordt sterk ingezet op het delen van voertuigplatformen, aandrijvingen en fabrieken om zo de kosten te drukken. 

Mitsubishi maakt daarvan gebruik om zijn aanbod in Europa te versterken met twee nieuwe modellen, waaronder de nieuwe generatie van de ASX, die vanaf de lente van 2023 gecommercialiseerd zal worden.

Hybride en plug-in hybride

Technisch is deze nieuwe ASX gebaseerd op het CMF-B platform van de Alliantie, dat onder andere ook gebruikt wordt door de Renault Captur. De ASX zal op dezelfde productielijn gebouwd worden in de Spaanse Renault-fabriek in Valladolid. 

Mitsubishi belooft al dat de de toekomstige ASX zal beschikken over “een ruim aanbod van motorisaties, inclusief plug-in hybride en hybride varianten”. Dat worden dus technische klonen van de Captur E-Tech Plug-in Hybrid en Captur E-Tech Hybrid.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mitsubishi? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mitsubishi-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km