Neen, dit is geen Jaguar E-Type

Of toch niet echt meer. In werkelijkheid gaat het om een Eagle Lightweigt GT, een moderne interpretatie van een van de meest begeerlijke collectiewagens.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 juni 2020
  • Lancering

1963: Ferrari verkeert in topvorm en domineert de autosport met zijn wilde 250 GTO. De concurrentie doet wat ze kan om een antwoord te vinden. In de VS ontwikkelt ene Carroll Shelby een AC Cobra die zijn gif spuwt via een roffelende V8 van Ford.

Neen, dit is geen Jaguar E-Type

Bij Jaguar kiest men voor een meer fijnzinnige aanpak: de E-Type wordt lichter en verfijnder gemaakt. Het resultaat is de Lightweight, een meesterwerkje waarvan er slechts 12 zijn gemaakt. Het merk, dat zich goed bewust is van zijn erfgoed, heeft in 2014 trouwens 6 nieuwe E-Types Lightweight gebouwd die op alle vlak identiek waren aan het origineel.

Neen, dit is geen Jaguar E-Type

De Britse E-Typespecialist Eagle heeft voor een andere aanpak gekozen met zijn versie van de Lightweight GT. Het gaat hier niet om een reproductie maar meer om een modern eerbetoon. De bolide is dus ingrijpend geëvolueerd en meer gericht op de openbare weg dan op het circuit. Zijn zescilinder is uitgeboord tot 4,7 liter en ontwikkelt dankzij 3 genereuze Weber-carburatoren 380 pk, wat 80 pk meer is dan oorspronkelijk.

Neen, dit is geen Jaguar E-Type

De ophanging, de remmen, de uitlaatlijn: voor al die onderdelen zijn de edelste materialen gekozen. Zelfs het nochtans bloedmooie kleed van zijn voorvader is herwerkt om moderner te ogen. Zo is de voorruit ronder en zijn de uitlaatmonden gescheiden.

Neen, dit is geen Jaguar E-Type

Een beetje zoals Singer doet met Porsche-modellen verfijnt Eagle de details tot in het extreme en wordt het gewicht zo veel mogelijk beperkt. De Eagle Lightweight GT gooit daarom maar iets meer dan een ton in de weegschaal.

Neen, dit is geen Jaguar E-Type

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Eagle. Source ©: Eagle.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BYD YangWang U9: 1.300 pk sterke bolide gelanceerd op 25 februari

BYD YangWang U9: 1.300 pk sterke bolide gelanceerd op 25 februari

Hij sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 2 seconden!

Mercedes SL: Maybach- en Mythos-versie in 2025?

Mercedes SL: Maybach- en Mythos-versie in 2025?

Mercedes zou een Mythos-speedsterversie van de SL uitbrengen in 2025, net als een luxueuze Maybach-versie.

Scoop: VW Tayron, nieuwe 7-zits SUV voor Europa

Scoop: VW Tayron, nieuwe 7-zits SUV voor Europa

Onze spionagefotografen hebben de toekomstige 7-zits SUV van Volkswagen gespot tijdens wintertests. Die zal de Tiguan Allspace vervangen vanaf 2025.

Zagato AGTZ Twin Tail: twee supercars in een

Zagato AGTZ Twin Tail: twee supercars in een

De Zagato AGTZ Twin Tail is gebaseerd op de Alpine A110 en geïnspireerd op de A220 die op Le Mans heeft geracet, en heeft vooral een tweede achterbumper die hem bijna 50 cm langer maakt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 53.990
2019
105.433 km