1963: Ferrari verkeert in topvorm en domineert
de autosport met zijn wilde 250 GTO. De concurrentie doet wat ze kan om een
antwoord te vinden. In de VS ontwikkelt ene Carroll Shelby een AC Cobra die
zijn gif spuwt via een roffelende V8 van Ford.
Bij Jaguar kiest men voor een meer fijnzinnige
aanpak: de E-Type wordt lichter en verfijnder gemaakt. Het resultaat is de
Lightweight, een meesterwerkje waarvan er slechts 12 zijn gemaakt. Het merk,
dat zich goed bewust is van zijn erfgoed, heeft in 2014 trouwens 6 nieuwe
E-Types Lightweight gebouwd die op alle vlak identiek waren aan het origineel.
De Britse E-Typespecialist Eagle heeft voor
een andere aanpak gekozen met zijn versie van de Lightweight GT. Het gaat hier
niet om een reproductie maar meer om een modern eerbetoon. De bolide is dus
ingrijpend geëvolueerd en meer gericht op de openbare weg dan op het circuit.
Zijn zescilinder is uitgeboord tot 4,7 liter en ontwikkelt dankzij 3 genereuze
Weber-carburatoren 380 pk, wat 80 pk meer is dan oorspronkelijk.
De ophanging, de remmen, de uitlaatlijn: voor
al die onderdelen zijn de edelste materialen gekozen. Zelfs het nochtans
bloedmooie kleed van zijn voorvader is herwerkt om moderner te ogen. Zo is de
voorruit ronder en zijn de uitlaatmonden gescheiden.
Een beetje zoals Singer doet met Porsche-modellen
verfijnt Eagle de details tot in het extreme en wordt het gewicht zo veel
mogelijk beperkt. De Eagle Lightweight GT gooit daarom maar iets meer dan een
ton in de weegschaal.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Eagle.
Source ©:
Eagle.