Officieel: Audi concept e-tron GT, elektrische sportwagen voor 2020

Dit is de derde telg van de elektrische e-tronfamilie van Audi: de sportieve GT. Vandaag wordt hij nog voorgesteld als een conceptcar, maar deze neef van de Porsche Taycan gaat over twee jaar in productie. En hij belooft “schokkende” prestaties…

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 november 2018
  • Elektrisch

Audi heeft in Los Angeles het doek getrokken van zijn concept e-tron GT. Uiterlijk neemt hij de vorm aan van een vierdeurscoupé van bijna 5 meter lang (4,96 meter), maar hij is wel slechts 1,38 meter hoog. De achteraan sterk aflopende daklijn van de concept e-tron GT doet denken aan de traditionele Sportback-modellen van het merk, maar zijn proporties lijken hier meer gedrongen en gespierd.

Knap én praktisch

Deze e-tron GT ziet er niet alleen knap en gestroomlijnd uit (wat hij ook is, dankzij onder meer een gesloten wagenbodem), maar hij komt ook praktisch uit de hoek, met twee koffers: een van 450 liter achteraan en een van 100 liter vooraan. De wielbasis van 2,9 meter maakt bovendien dat hij vier volwassenen ruim plaats kan geven.

590 pk

Audi Sport ontwikkelde de e-tron GT in samenwerking met Porsche en rust hem uit met één elektromotor per as. Samen zijn deze twee krachtbronnen goed voor 434 kW of 590 pk en geven ze de conceptcar vierwielaandrijving. De acceleratiecijfers zijn explosief, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden en naar 200 km/u in 12 seconden. Om het rijbereik te sparen is de topsnelheid begrensd op 240 km/u.

Meer dan 400 kilometer

En dat rijbereik zou op meer dan 400 kilometer uitkomen volgens de WLTP-cyclus dankzij een batterij van 90 kWh. Maar Audi gebruikt ook een geperfectioneerde energierecuperatie die tot 0,3 G aan remkracht kan creëren zonder dat de schijfremmen moeten worden aangesproken. In de praktijk zou dat volgens de Duitsers goed moeten zijn voor 90 procent van de vertragingen.

800 volt

Net zoals zijn neef Porsche Taycan kan deze toekomstige Audi e-tron GT zich herladen aan 800 volt. Aan een laadpaal die krachtig genoeg is, kan hij zo op slechts 20 minuten al 80 procent van zijn rijbereik (320 kilometer) recupereren. De conceptcar is daarnaast nog uitgerust met een inductief laadsysteem met een vermogen van tot 11 kW. Daarmee laat hij zich op één nacht volledig volladen in je garage zonder dat je met kabels aan de slag moet.

Levering in 2021

De conceptcar Audi e-tron GT krijgt een productieversie. De fabriek begint er in 2020 aan en de eerste klanten zullen hun auto begin 2021 in ontvangst mogen nemen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ineos Fusilier: 100 % elektrisch of plug-in hybride!

Ineos Fusilier: 100 % elektrisch of plug-in hybride!

Naast een 100 % elektrische variant zal je ook kunnen kiezen voor een Ineos Fusilier met een plug-in hybride aandrijflijn, waarbij een kleine verbrandingsmotor dienstdoet als range extender.

Dit is de auto van het jaar 2024!

Dit is de auto van het jaar 2024!

De Renault Scénic E-Tech haalt het van de BYD Seal, BMW 5 Reeks, Kia EV9, Peugeot (e-)3008, Toyota C-HR en Volvo EX30.

Renault 5 E-Tech electric: wedergeboorte van een e-coon

Renault 5 E-Tech electric: wedergeboorte van een e-coon

De Renault 5 E-Tech electric geeft zich eindelijk bloot. Hij pakt uit met een rijbereik van maximaal 400 km, tot 110 kW (150 pk) en 245 Nm, en een instapprijs van minder dan € 25.000.

Kimera EVO38: de ultieme Lancia 037

Kimera EVO38: de ultieme Lancia 037

De Kimera EVO38 gaat verder dan de EVO37 en voegt vierwielaandrijving toe, waarmee het volgens Kimera de ultieme evolutie wordt van de Lancia waarop hij is gebaseerd.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 53.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km