Audi heeft in Los Angeles het doek getrokken
van zijn concept e-tron GT. Uiterlijk neemt hij de vorm aan van een
vierdeurscoupé van bijna 5 meter lang (4,96 meter), maar hij is wel slechts
1,38 meter hoog. De achteraan sterk aflopende daklijn van de concept e-tron GT
doet denken aan de traditionele Sportback-modellen van het merk, maar zijn
proporties lijken hier meer gedrongen en gespierd.
Knap én
praktisch
Deze e-tron GT ziet er niet alleen knap en
gestroomlijnd uit (wat hij ook is, dankzij onder meer een gesloten wagenbodem),
maar hij komt ook praktisch uit de hoek, met twee koffers: een van 450 liter
achteraan en een van 100 liter vooraan. De wielbasis van 2,9 meter maakt
bovendien dat hij vier volwassenen ruim plaats kan geven.
590 pk
Audi Sport ontwikkelde de e-tron GT in
samenwerking met Porsche en rust hem uit met één elektromotor per as. Samen
zijn deze twee krachtbronnen goed voor 434 kW of 590 pk en geven ze de
conceptcar vierwielaandrijving. De acceleratiecijfers zijn explosief, met een
sprint van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden en naar 200 km/u in 12 seconden. Om
het rijbereik te sparen is de topsnelheid begrensd op 240 km/u.
Meer
dan 400 kilometer
En dat rijbereik zou op meer dan 400 kilometer
uitkomen volgens de WLTP-cyclus dankzij een batterij van 90 kWh. Maar Audi
gebruikt ook een geperfectioneerde energierecuperatie die tot 0,3 G aan
remkracht kan creëren zonder dat de schijfremmen moeten worden aangesproken. In
de praktijk zou dat volgens de Duitsers goed moeten zijn voor 90 procent van de
vertragingen.
800
volt
Net zoals zijn neef Porsche Taycan kan deze
toekomstige Audi e-tron GT zich herladen aan 800 volt. Aan een laadpaal die
krachtig genoeg is, kan hij zo op slechts 20 minuten al 80 procent van zijn
rijbereik (320 kilometer) recupereren. De conceptcar is daarnaast nog uitgerust
met een inductief laadsysteem met een vermogen van tot 11 kW. Daarmee laat hij
zich op één nacht volledig volladen in je garage zonder dat je met kabels aan
de slag moet.
Levering
in 2021
De conceptcar Audi e-tron GT krijgt een
productieversie. De fabriek begint er in 2020 aan en de eerste klanten zullen
hun auto begin 2021 in ontvangst mogen nemen.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?