Officieel: Audi lanceert plug-inhybride Q5

Audi’s SUV Q5 krijgt een plug-inhybridevariant. De Q5 55 TFSI e quattro is voortaan te bestellen voor € 61.500.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 mei 2019
  • Lancering

Officieel: Audi lanceert plug-inhybride Q5

Op het salon van Genève liet Audi zijn nieuwe plug-inhybrides al zien. Die heten ‘TFSI e’, want ‘e-tron’ is uiteraard voorbehouden aan de volledig elektrische modellen. Enkele weken voor de A6, A7 en A8 opent de Q5 het bal. De Audi Q5 55 TFSI e quattro is bestelbaar vanaf € 61.500. De eerste modellen arriveren in het derde kwartaal.

Officieel: Audi lanceert plug-inhybride Q5

Motor

De aandrijflijn bestaat uit een 2.0 TFSI van 252 pk en 370 Nm gecombineerd met een elektromotor van 143 pk en 350 Nm. Het gecombineerde vermogen bedraagt 367 pk en 500 Nm. Dat koppel is al beschikbaar vanaf 1.250 tpm. 0-100 km/u duurt 5,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 239 km/u. Vierwielaandrijving is uiteraard standaard.

Officieel: Audi lanceert plug-inhybride Q5

Verbruik en uitstoot

Audi geeft een CO2-uitstoot op van 46 tot 53 g/km afhankelijk van de uitvoering. De zuinigste versies blijven dus onder 50 g/km en worden dus niet beschouwd als “fake hybrids”. Het elektrische WLTP-rijbereik ligt volgens Audi op “meer dan 40 kilometer”. De elektrische topsnelheid bedraagt 135 km/u.

Officieel: Audi lanceert plug-inhybride Q5

Batterij

De lithium-ionbatterij van de Duitser ligt onder de koffervloer en heeft een capaciteit van 14,1 kWh. De geïntegreerde lader van 7,2 kWh laat je aan een geschikt laadpunt opladen in ongeveer twee uur. Aan een klassiek thuisstopcontact duurt het ongeveer zes uur.

Officieel: Audi lanceert plug-inhybride Q5

Uitrusting

De Audi Q5 55 TFSI e quattro is standaard royaal uitgerust. Hij beschikt onder meer over led-koplampen, sportzetels, automatische airco met drie zones, een comfortsleutel en 18-duimsvelgen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Na eerst de versie met de Nettuno-V6 te hebben onthuld, is de Maserati GranCabrio er nu ook als volledig elektrische Folgore.

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km