Opel moet tegen 2020 terug winstgevend zijn

De Franse groep PSA heeft de overnamegesprekken met autoconstructeur Opel afgerond. De merken werken nu aan een strategie om Opel terug winstgevend te maken en om alle merken hun identiteit te laten behouden.

  • Bervoets Wim
  • 03 augustus 2017

Door de overname van Opel en het Britse zustermerk Vauxhall wordt de PSA-groep de tweede grootste groep in Europa, met een marktaandeel van 17 procent. Het moet daarbij alleen de Volkswagen-groep laten voorgaan en wordt op de voet gevolgd door de alliantie Renault-Nissan.

Over 100 dagen

De PSA-groep bestaat voortaan dus uit vijf merken: Peugeot, Citroën, DS, Opel en Vauxhall. Het managementteam van de groep werkt nu aan een strategie om de zonet ingelijfde merken fundamenteel terug gezond te maken. Die strategie wordt over 100 dagen gepresenteerd. PSA hoopt daarbij Opel tegen 2020 terug winstgevend te maken.

Eigenheid bewaren

“We willen het volle potentieel van al onze merken ontsluiten”, zegt de CEO van de PSA-groep Carlos Tavares. "De unieke identiteit van de merken blijft bewaard. Opel zal dus Duits en Vauxhall Brits blijven.” “Voor Opel en Vauxhall breekt er een nieuw hoofdstuk aan na 88 jaar General Motors”, reageert Opel-CEO Michael Lohscheller”.

Schaalvoordelen

Tegelijk zullen de vijf merken van de PSA-groep intens samenwerken. Door de handen in elkaar te slaan op vlak van onderzoek en ontwikkeling en de aankoop van onderdelen, kunnen er schaalvoordelen worden gecreëerd, hoopt Tavares.

Band met GM niet doorgeknipt

Opel en PSA werkten voor de overname al samen sinds 2012. De onlangs voorgestelde Opel-SUV’s Crossland X en Grandland X maken bijvoorbeeld allebei gebruik van PSA-platformen. Tegelijk zal Opel nog blijven samenwerken met General Motors, onder meer voor elektrische aandrijflijnen en modellen voor de GM-merken Buick en Holden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Fiat: 4 nieuwe modellen tegen 2027

Fiat: 4 nieuwe modellen tegen 2027

Fiat maakt zich op voor een grootschalig modellenoffensief en geeft al een kleine vooruitblik aan de hand van 5 verschillende conceptcars, allemaal met wat Panda-DNA.

Dit is de auto van het jaar 2024!

Dit is de auto van het jaar 2024!

De Renault Scénic E-Tech haalt het van de BYD Seal, BMW 5 Reeks, Kia EV9, Peugeot (e-)3008, Toyota C-HR en Volvo EX30.

Jeep Avenger 4xe: hybride en vierwielaandrijving

Jeep Avenger 4xe: hybride en vierwielaandrijving

De compacte Jeep krijgt vierwielaandrijving in combinatie met de Mild Hybrid 48V-technologie van Stellantis.

MG3: hybride stadsauto met dat beetje meer

MG3: hybride stadsauto met dat beetje meer

De MG3 krijgt een nieuw gezicht en wordt nu in heel Europa verkocht met een hybride aandrijflijn van 143 kW (194 pk) en 425 Nm, maar dat is nog niet alles...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km
€ 53.990
2019
105.433 km