Panther Evo: de mythische De Tomaso Pantera herrijst

De concept car die in 2017 werd voorgesteld, is nu klaar om in productie te gaan.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 01 augustus 2023
  • Lancering

Ares Design, dat in het Italiaanse Modena werd opgericht door zakenman Dany Bahar, wil de De Tomaso Pantera doen herleven. De herrijzenis begon in 2017 met de voorstelling van de Panther Evo concept car. Zes jaar later is er veel gebeurd en wat ooit een prototype was, is nu bijna klaar om in productie te gaan. 

Op technisch vlak zal de Panther Evo, die met de hand gebouwd wordt in Italië, gebruik maken van het onderstel en de aandrijflijn van de Lamborghini Huracan. Het uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk krijgt daarentegen een geheel eigen stijl met sculpturale lijnen die uiteraard verwijzen naar de sportwagen uit de jaren ‘70. Dat zorgt voor een beestachtig koetswerk met brede schouders, opklaplichten en een hoog geplaatste centrale uitlaat.

Op mechanisch vlak maakt de 5.7 liter V8 die destijds door Ford geleverd werd, plaats voor de 5.2 liter grote V10 van Lamborghini. Zijn vermogen van 641 pk wordt naar de vier wielen gestuurd via een gerobotiseerde bak met zeven versnellingen. De traditionele 0 naar 100-sprint is achter de rug na 3,1 tellen, terwijl de topsnelheid 325 km/u bedraagt. Binnenin wordt de Panther Evo getrakteerd op koolstofvezel kuipzetels die met leer en alcantara bekleed zijn, en een dashboard dat verwijst naar de originele Pantera, met onder andere prachtige vierkante verluchtingsroosters. Het infotainmentsysteem komt dan weer van bij Lamborghini – kwestie van een hoogtechnologisch systeem te kunnen aanbieden.

De prijs van het beest, daar spreekt Ares Design met geen woord over. We kunnen echter uitgaan van een prijs van ongeveer € 330.000 (de prijs van een Huracan STO, inclusief BTW), waar je nog eens zo’n € 500.000 aan moet toevoegen voor de ombouw. Een peulschil… als je het geld hebt.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Ares Design.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

De vierde generatie Dacia Sandero komt tussen 2027 en 2028 en krijgt zowel een versie met verbrandingsmotor als een volledig elektrische variant!

Bugatti: van W16 naar V16!

Bugatti: van W16 naar V16!

De volgende hypercar van Bugatti krijgt een V16, en zal in juni 2024 uit de ateliers van Molsheim rollen!

Fiat Panda wordt Pandina

Fiat Panda wordt Pandina

De huidige Fiat Panda wordt de Pandina, om te vieren dat het model nog tot 2027 wordt geproduceerd in Italië.

Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Na ‘La Rose Noire’ van vorig jaar is hier nu de Rolls-Royce Arcadia Droptail, een van de vier ultraluxueuze cabrio’s met een prijs van meer dan 20 miljoen euro!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km