Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Voor zijn officiële onthulling deelt Porsche al heel wat technische details van zijn aanstaande elektrische Macan SUV, inclusief de grootte van zijn batterij en zijn vermogen!
Zoals wel vaker deelt Porsche al wat technische informatie nog voor de officiële presentatie van een nieuw model. En hoewel we al wisten dat de toekomstige elektrische Macan op het PPE-platform (Premium Platform Electric) zal staan, dat samen met Audi is ontwikkeld, leren we vandaag dat het model tot twee elektromotoren krijgt met maximaal 450 kW (612 pk) en meer dan 1.000 Nm koppel.
Alle varianten van de elektrische Macan krijgen dezelfde batterij van 100 kWh, die op een spanning van 800 V werkt. Het resultaat is een maximaal laadvermogen tot 11 kW bij wisselstroom en tot zelfs 270 kW aan een snellader op gelijkstroom. Daarmee zou je de batterij van 10 tot 80 procent kunnen bijladen in 22 minuten. Porsche heeft ook een 'bank charging'-systeem ontwikkeld dat de batterij virtueel verdeelt in twee units van elk 400 V om ze parallel en dus sneller te kunnen opladen aan een minder krachtige laadpaal. Laden kan trouwens net als bij de Taycan aan beide kanten van de wagen, maar in dit geval aan de zijpanelen achteraan. De twee laadpoorten zijn geschikt voor een gewone laadpaal met wisselstroom, maar enkel aan de linkerkant krijg je een CCS-snellaadpoort.
De elektrische Porsche Macan zou ook erg wendbaar moeten zijn dankzij meesturende achterwielen die een stuurhoek tot 5 graden kunnen bereiken. En met een gewichtsverdeling van 48% op de vooras en 52% op de achteras, samen met een elektronisch sperdifferentieel achteraan het het Porsche Torque Vectoring Plus-systeem op de topversies, zou het ook niet aan rijdynamiek moeten ontbreken op dit nieuwe model!
Net als in de nieuwe Cayenne en Panamera zal het interieur van de elektrische Macan tot drie schermen tellen. Zijn digitale instrumentenpaneel meet 12,6 inch, terwijl het centrale aanraakscherm 10,9 inch groot is, net als het derde schermpaneel voor de passagier. Dat scherm krijgt ook een speciale folie die voorkomt dat de bestuurder kan meekijken tijdens het rijden, wat betekent dat de passagier ook naar video's kan kijken tijdens het rijden. Het digitale geheel wordt vervolledigd door een head-up display dat overeen zou komen met een scherm van 87 inch, inclusief augmented reality-functies. Porsche is duidelijk niet gierig met informatie over de toekomstige volledig elektrische Macan! De constructeur heeft zelfs al aangekondigd dat de eerste exemplaren al in 2024 worden geleverd.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!