Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De Franse groep PSA gaat samenwerken met toeleverancier Punch Powertrain uit Sint-Truiden. Dat bedrijf zal geëlektrificeerde versnellingsbakken met dubbele koppeling leveren voor compacte Peugeots, Citroëns, DS-modellen en Opels.
Om te kunnen beantwoorden aan de strengere uitstootnormen kiezen steeds meer merken voor milde hybrides en 48 volt-systemen. Maar er bestaan verschillende manieren voor zulke hybrides. Volkswagen gebruikt bijvoorbeeld een alternator-starter die de verbrandingsmotor ondersteunt bij hernemingen. PSA gooit het over een andere boeg.
De Franse groep gaat namelijk samenwerken met Punch Powertrain uit Sint-Truiden, dat sinds 2016 in handen is van de Chinese groep Yinyi. Punch Powertrain gaat geëlektrificeerde versnellingsbakken met dubbele koppeling leveren. De versnellingsbakken bevatten een kleine elektromotor op 48 volt die de verbrandingsmotor ondersteunt bij hernemingen (en het verbruik beperkt) en die sommige dingen zelfs volledig elektrisch kan doen. Dankzij de motor wordt kinetische energie efficiënter gerecupereerd bij het vertragen dan bij klassieke systemen.
PSA zegt dat Punch Powertrain werd gekozen om de “e-DCT”-versnellingsbak te leveren tegen 2022. Dan wordt hij aan boord verwacht van compacte Peugeot-, Citroën-, DS- en Opel-modellen. Op termijn moet deze techniek het “minimale” elektrificatieniveau uitmaken van plug-inhybrides en 100% elektrische modellen bij PSA, dat zijn volledige gamma tegen 2025 wil elektrificeren.
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!