RAM 1500 gaat hybride

De Ram (we mogen hem geen Dodge meer noemen) staat niet bepaald gekend om zijn ecologische merites, maar wil toch wat ‘vergroenen’. Puristen moeten echter nog niet panikeren: hij houdt vast aan zijn dikke V8.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 september 2019
  • Toekomst

Laat ons maar meteen zeggen dat de hybridisering van de Ram niet bepaald radicaal is. Verwacht dus geen viercilindertje en een vette batterij, want de aanpassingen zijn eerder subtiel. Het eTorque-systeem waar de Ram voor kiest is een soort milde hybridisering waarbij de alternator wordt vervangen door een elektromotor van 12 kW, die wordt gevoed door een batterij van 0,43 kWh onder een spanning van 48 volt.

RAM 1500 gaat hybride

Slecht nieuws…

Gezien de bescheiden specificaties van dit geheel kan de Ram geen aanspraak maken op een zuiver elektrische modus om bijvoorbeeld in de stad rond te rijden. De bedoeling van het systeem is eerder om de werking van het stop-start wat soepeler te maken en de verbrandingsmotor te ondersteunen. En die verbrandingsmotor is nog steeds de goede oude 5.7-V8 Hemi, een krachtbron die waarschijnlijk het tijdperk van de dinosauriërs nog heeft meegemaakt en waarvan het geroffel liefhebbers van het genre sterk aanspreekt.

RAM 1500 gaat hybride

En goed nieuws

De batterij doet niets af aan de laadruimte: ze zit achter de achterbank en er is nog steeds plaats voor een bij ons zo populaire lpg-installatie. De winst in verbruik is niet bepaald overdreven, met volgens het merk een verbetering van een dikke 10 procent, maar het scheelt toch weer een paar liter tegen het eind van de maand. Tot slot kunnen we nog melden dat de Ram eTorque verkrijgbaar is met alle uitrustingsniveaus.

RAM 1500 gaat hybride

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lotus onthult een nieuwe supercharger

Lotus onthult een nieuwe supercharger

De snelladers van Lotus halen een laadvermogen tot 450 kW!

Tesla Cybertruck: 755 km autonomie en 0-100 km/u in 2,7 s

Tesla Cybertruck: 755 km autonomie en 0-100 km/u in 2,7 s

De eerste Cybertrucks zijn eindelijk van de band gerold in de Gigafactory in Texas en aan klanten overhandigd! Een elektrische pick-up die veel van de beloften van 4 jaar geleden nakomt, maar niet allemaal...

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.

Toyota Urban SUV Concept: toekomstige bZ2X

Toyota Urban SUV Concept: toekomstige bZ2X

Tijdens de Keshinki, de jaarlijkse bijeenkomst die het Autosalon van Brussel vervangt, heeft Toyota een verleidelijke conceptcar onthuld in de vorm van een volledig elektrische compacte SUV.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.000
2021
1.500 km