RAM 1500 gaat hybride

De Ram (we mogen hem geen Dodge meer noemen) staat niet bepaald gekend om zijn ecologische merites, maar wil toch wat ‘vergroenen’. Puristen moeten echter nog niet panikeren: hij houdt vast aan zijn dikke V8.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 september 2019
  • Toekomst

Laat ons maar meteen zeggen dat de hybridisering van de Ram niet bepaald radicaal is. Verwacht dus geen viercilindertje en een vette batterij, want de aanpassingen zijn eerder subtiel. Het eTorque-systeem waar de Ram voor kiest is een soort milde hybridisering waarbij de alternator wordt vervangen door een elektromotor van 12 kW, die wordt gevoed door een batterij van 0,43 kWh onder een spanning van 48 volt.

RAM 1500 gaat hybride

Slecht nieuws…

Gezien de bescheiden specificaties van dit geheel kan de Ram geen aanspraak maken op een zuiver elektrische modus om bijvoorbeeld in de stad rond te rijden. De bedoeling van het systeem is eerder om de werking van het stop-start wat soepeler te maken en de verbrandingsmotor te ondersteunen. En die verbrandingsmotor is nog steeds de goede oude 5.7-V8 Hemi, een krachtbron die waarschijnlijk het tijdperk van de dinosauriërs nog heeft meegemaakt en waarvan het geroffel liefhebbers van het genre sterk aanspreekt.

RAM 1500 gaat hybride

En goed nieuws

De batterij doet niets af aan de laadruimte: ze zit achter de achterbank en er is nog steeds plaats voor een bij ons zo populaire lpg-installatie. De winst in verbruik is niet bepaald overdreven, met volgens het merk een verbetering van een dikke 10 procent, maar het scheelt toch weer een paar liter tegen het eind van de maand. Tot slot kunnen we nog melden dat de Ram eTorque verkrijgbaar is met alle uitrustingsniveaus.

RAM 1500 gaat hybride

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Born VZ: onderhuids pittiger geworden

Cupra Born VZ: onderhuids pittiger geworden

De VZ is amper te onderscheiden van de andere Cupra Borns, maar hij geniet wel van 240 kW (325 pk) en 545 Nm, met een aangepast chassis om hem nog sportiever te maken!

Polestar 4: op ontdekking van de elektrische SUV-coupé

Polestar 4: op ontdekking van de elektrische SUV-coupé

Tijdens de Automotive eMotion Summit van Febiac konden we de Polestar 4 SUV-coupé ontdekken, die voor het eerst in België wordt voorgesteld.

Audi lijft designchef Land Rover in

Audi lijft designchef Land Rover in

Massimo Frascella wordt verantwoordelijk voor de styling van de toekomstige modellen van het merk met de vier ringen.

Dacia Spring: facelift... voor het uiterlijk

Dacia Spring: facelift... voor het uiterlijk

Dacia wil zijn Spring niet laten inhalen door de nieuwe 'betaalbare' elektrische stadswagens. Maar is een uiterlijke make-over genoeg om hem 'in' te houden zonder technische evoluties?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 53.990
2019
105.433 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km