RAM 1500 gaat hybride

De Ram (we mogen hem geen Dodge meer noemen) staat niet bepaald gekend om zijn ecologische merites, maar wil toch wat ‘vergroenen’. Puristen moeten echter nog niet panikeren: hij houdt vast aan zijn dikke V8.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 september 2019
  • Toekomst

Laat ons maar meteen zeggen dat de hybridisering van de Ram niet bepaald radicaal is. Verwacht dus geen viercilindertje en een vette batterij, want de aanpassingen zijn eerder subtiel. Het eTorque-systeem waar de Ram voor kiest is een soort milde hybridisering waarbij de alternator wordt vervangen door een elektromotor van 12 kW, die wordt gevoed door een batterij van 0,43 kWh onder een spanning van 48 volt.

RAM 1500 gaat hybride

Slecht nieuws…

Gezien de bescheiden specificaties van dit geheel kan de Ram geen aanspraak maken op een zuiver elektrische modus om bijvoorbeeld in de stad rond te rijden. De bedoeling van het systeem is eerder om de werking van het stop-start wat soepeler te maken en de verbrandingsmotor te ondersteunen. En die verbrandingsmotor is nog steeds de goede oude 5.7-V8 Hemi, een krachtbron die waarschijnlijk het tijdperk van de dinosauriërs nog heeft meegemaakt en waarvan het geroffel liefhebbers van het genre sterk aanspreekt.

RAM 1500 gaat hybride

En goed nieuws

De batterij doet niets af aan de laadruimte: ze zit achter de achterbank en er is nog steeds plaats voor een bij ons zo populaire lpg-installatie. De winst in verbruik is niet bepaald overdreven, met volgens het merk een verbetering van een dikke 10 procent, maar het scheelt toch weer een paar liter tegen het eind van de maand. Tot slot kunnen we nog melden dat de Ram eTorque verkrijgbaar is met alle uitrustingsniveaus.

RAM 1500 gaat hybride

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km