MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Renault 5 E-Tech electric geeft zich eindelijk bloot. Hij pakt uit met een rijbereik van maximaal 400 km, tot 110 kW (150 pk) en 245 Nm, en een instapprijs van minder dan € 25.000.
Het is eindelijk officieel: Renault wekt de R5 opnieuw tot leven! Nadat hij al te zien was op patenttekeningen is de Franse stadswagen met zijn lengte van 3,92 meter, breedte van 1,77 meter, hoogte van 1,5 meter en 2,54 meter lange wielbasis eindelijk in vol ornaat te zien. En het goede nieuws is dat hij de ‘neo-retro’-styling van de 3 jaar geleden getoonde concept met dezelfde naam zo goed als ongewijzigd overneemt. Tot de 18-duims grote velgen toe, die standaard zijn op alle afwerkingsniveaus.
Terwijl we zijn koetswerk al grotendeels kenden, ontdekken we het interieur nu voor het eerst. En binnenin krijgt hij een look die al even ‘neo-retro is’, dankzij een afwerking in 100 % gerecycleerd stof en zetels die doen denken aan die in de R5 Turbo. Tot zover het ‘retro’-kantje. Wat het ‘neo’-aspect betreft, voorziet Renault zijn stadswagen van een digitale tellerpartij die afhankelijk van de uitvoering 7 of 10 duim meet en een centraal scherm van 10 duim. Dat laatste biedt ook hier een infotainmentsysteem ontwikkeld door Google, maar met daarbovenop een spraakassistent die luistert naar de naam Reno. Wat de interieurruimte betreft, geeft Renault mee dat die gelijkaardig is aan die van de huidige Clio, een model dat meer dan 4 meter lang is. De koffer biedt een laadvolume van 326 liter.
De Renault 5 E-Tech electric staat op het nieuwe ‘AmpR Small’-onderstel, dat we echter al kenden onder de naam CMF-B EV. Dat is specifiek ontwikkeld voor elektrische auto’s in het B-segment, en biedt de keuze uit een batterijpakket van 52 of 40 kWh. Het eerste zorgt ervoor dat de Renault 5 E-Tech electric tot 400 km kan afleggen per oplaadbeurt, terwijl de tweede tot 300 km ver geraakt. Om de batterijen weer op te laden, beschikt de Franse stadswagen over een laadvermogen van 11 kW in wisselstroom en 80 kW in gelijkstroom voor de versie met de kleine batterij of 100 kW met het grote batterijpakket. In beide gevallen neemt laden van 15 naar 80 % 30 minuten in beslag. Weet dat het model ook zal beschikken over een ‘Plug & Charge’-functie, zodat je je laadkaart niet moet bovenhalen bij sommige snellaadpalen.
Renault biedt de keuze uit 3 motoren voor zijn R5 E-Tech. Bij de instapversie voedt de 40 kWh batterij een elektromotor zonder permanente magneten (en dus ook zonder zeldzame aardmetalen) die 70 kW (95 pk) en 215 Nm levert. Hetzelfde batterijpakket kan ook gekoppeld worden aan een 90 kW (120 pk) en 225 Nm sterke motor om de 1,35 ton van de Française in beweging te houden. Tot slot is er een 110 kW (150 pk) en 245 Nm sterke motor die enkel verkrijgbaar is in combinatie met het 52 kWh batterijpakket. De 1,45 ton zware auto sprint daarmee naar 100 km/u in 8 seconden en biedt een top van 150 km/u.
Renault benadrukt dat zijn elektrische R5 zowel comfortabel als wendbaar zal zijn. Zo beschikt het model standaard over een meerarmige achterwielophanging, een akoestische voorruit en een warmtepomp. Het merk kondigt ook aan dat de draaicirkel beperkt blijft tot 10,3 meter en dat er een bi-directionele lader voorzien is voor zowel V2L (vehicle-to-load) als V2G (vehicle-to-grid). De Renault 5 E-Tech electric wordt geassembleerd in het Franse Douai en de vanafprijs start onder de € 25.000. De eerste exemplaren moeten in de herfst bij de dealer staan.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...