Reportage: 1.100 km met de Porsche Taycan

Als je snel wil gaan, moet je dan ook... snel kunnen laden? Het antwoord zoeken we aan boord van één van de snelst ladende elektrische auto's van allemaal.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 01 februari 2023
  • Elektrisch

VROOM.be werd onlangs uitgenodigd om enkele avant-premières te ontdekken bij autobouwers in het Oosten van Duitsland. We hadden kunnen vliegen, maar toen dachten we: waarom dat traject niet afleggen in een elektrische auto... en meteen eens grondig nagaan of je dan echt tijd kan winnen met een auto die aan een vermogen van meerdere honderden kW kan laden? Zo gezegd, zo gedaan, en zo zaten we plots aan het stuur van een Porsche Taycan GTS Sport Turismo met een 93,4 kWh grote batterij, een rijbereik van ei zo na 500 km en vooral... een laadvermogen tot 270 kW! In theorie zouden we dus nooit veel tijd verliezen aan een laadpaal. Maar wat zegt de praktijk?


Eerste laadpunt: 350 kW! 

Om maximaal gebruik te maken van de laadsnelheid van onze potente Duitser, kozen we langsheen ons parcours voor een reeks snelladers die vermogens tot 460 kW claimen! Na 180 km, met 37% resterende batterijcapaciteit en nog 122 km rijbereik, vinden we de eerste op de Luxemburgse snelwegparking in Capellen Sud: laadpunten met een vermogen tot 350 kW! Meteen blijkt dat een aangekondigd vermogen niet noodzakelijk gelijkloopt met werkelijk geleverd vermogen... Onze Taycan piekt een paar keer op 150 kW en laadt uiteindelijk gemiddeld aan net geen 100 kW. Genoeg om na 25 minuten alweer op weg te kunnen met een voor 91% gevulde batterij.

460 kW, zei je? 

250 km en 2 uur en 40 minuten rijden later, stoppen we bij het Total-laadpunt ten zuiden van Karlsruhe waar Chargemap ons een vermogen van 460 kW belooft! Op het toestel zelf staat geen enkele vermelding, en na een laadbeurt die alweer 100 kW gemiddeld haalt, hebben we toch onze twijfels bij dat maximale vermogen. Hoe dan ook: een kwartiertje later klokt onze Porsche alweer op 61% en 218 km rijbereik (respectievelijk 31% en 106 km extra) en dat is meer dan genoeg om onze eerste première-afspraak te bereiken: het Porsche-centrum in Weissach, op nog 51 km afstand. Daar kunnen we de batterijen van onze auto (en onszelf) in alle rust weer helemaal opladen voor morgen.

Zelfs zonder laadbeurt

Na een deugddoende nachtrust zetten we koers naar Rüsselsheim voor onze tweede afspraak. De Porsche biedt ons 335 km rijbereik, het verkeer tussen beide Duitse steden verloopt bijzonder vlot en na iets minder dan 2 uur en 186 km onderweg, rijden we alweer de parking op bij Opel om er meer te weten te komen over de hergeboorte van het GSe-logo. De Taycan heeft nog meer dan 171 km rijbereik in zijn half gevulde batterij zitten: een knap resultaat, zeker omdat we onderweg (wetende dat een betrouwbaar laadpunt op ons wachtte) regelmatig genoten van onbegrensde stukken Duitse Autobahn...


Weer niet... 

665 km en een bezoek aan Porsche en Opel later, resten ons nog ruim 400 km om terug huiswaarts te keren. Zelfs helemaal volgeladen in Rüsselsheim houdt de Taycan het bij een rijbereik van 364 km, dus nog één laadbeurt onderweg valt niet te vermijden. 265 km later (met nog 58 km resterend bereik) houden we dus een laatste keer halt bij een Volvo-verdeler in de buurt van Verviers, die een over laadpunt van 435 kW beschikt! Maar alweer haalt onze Porsche enkele pieken van 150 kW en strandt de laadbeurt gemiddeld net onder de 100 kW. Na een halfuurtje kondigt het dashboard zo 84% en 291 km aan. Wanneer we de sleutels teruggeven, heeft de Porsche nog 144 km rijbereik over en berekent de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 24,6 kWh/100 km over ons totale traject van 1.084 km. Niet slecht!

Is het sop de kolen waard? 

De hamvraag dus: is het écht belangrijk om over een laadvermogen van meerdere honderden kW te beschikken? Op het eerste zicht luidt het antwoord: niet echt... Zelfs met een altijd netjes voorverwarmde batterij en een theoretisch maximaal laadvermogen van 270 kW, kwamen we bij geen enkele laadbeurt weg van een gemiddelde rond de 100 kW. Dat soort vermogen zagen we al heel vaak, op trajecten met allerlei soorten elektrische auto's. Lag het aan de Porsche, of aan de infrastructuur? Eigenlijk maakt dat maar weinig uit, want na 1.084 km en 13 uur en 22 minuten onderweg, stonden we over twee dagen uiteindelijk maar een goed uurtje te laden! Natuurlijk rekenen we daarbij niet de ‘trage’ laadbeurten bij Porsche en Opel, maar ook dan blijft onze vaststelling precies dezelfde als die tijdens onze recente reis met de ID.Buzz: vanaf 400 km rijbereik en 150 kW laadvermogen, wordt elektrisch reizen comfortabel. Die twee cijfers haalt onze Taycan moeiteloos, en dat maakt hem tot een meer dan aangename reisgezel voor lange ritten!


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km