Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 08 augustus 2022
  • Elektrisch
  • 4.891 weergaven

Je begint ons traject te kennen. Na de i4 en ID.4 trokken we opnieuw met een elektrische auto naar Engeland. Maar deze keer verhoogden we de moeilijkheidsgraad een beetje. Ten eerste reden we Oxford voorbij, naar de schilderachtige Cotswolds. Ten tweede heeft onze Aiways het kleinste rijbereik van alle voertuigen waarmee we tot nu toe gereden hebben. De U5 laadt ook trager, met een maximaal vermogen van 90 kW.





Angstzweet

Zodra we op weg gaan, beginnen de eerste problemen. De 63 kWh batterij van de Chinese SUV claimt een actieradius van 400 km. Maar na slechts 236 km op de snelweg aan maximaal 120 km/u, heeft de U5 nog slechts 13% en 38 km over! We waren nochtans volgeladen vertrokken! Erger nog, in Calais zijn de snellaadstations in aanbouw en onbruikbaar! Gelukkig was er nog een gratis 50 kW installatie waar we 25 minuten op konden inpluggen.





Een horde om te nemen

Na het angstzweet van het snel dalende rijbereik in Frankrijk en België, was het Engelse deel van de reis rustiger. Een stop van 24 minuten bij Ionity na het verlaten van de trein krikte het oplaadniveau van de batterij op van 40% naar 78%. Hetzelfde deden we een paar honderd kilometer verderop, waar het 40 minuten duurde voor 52% extra in de batterij en de boordcomputer een rijbereik toonde van 229 km. Eens op onze bestemming geeft het dashboard nog 59% aan en een resterend rijbereik van 214 km. 





Een aangename verrassing van Tesla

De Aiways hing 's nachts aan de lader zodat we 's morgens konden vertrekken met een volle batterij! Zoals altijd is de Britse maximumsnelheid van 110 km/u goed voor het rijbereik van elektrische auto's. Onderweg stoppen was niet nodig en we bereikten Folkestone met nog 31% en 106 km! Ter plekke wacht ons een aangename verrassing: Tesla opende zijn Superchargers aan de Engelse kant van de Eurotunnel voor iedereen! We plugden 45 minuten in om 58% bij te laden. 





We stoppen nog maar eens... 

Terug aan onze kant van het Kanaal moeten we nog één stop maken voor we onze U5 terug kunnen brengen naar Aiways. Het duurt 17 minuten om weer tot 30% te komen. Toen we de sleutel van onze auto terugbrachten, gaf de boordcomputer een redelijk gemiddeld verbruik aan van 20.7 kWh/100 km. 







Hoeveel kost het? 

Ionity rekent €0,82/kWh in Engeland en €0,79/kWh in België. Laden bij Tesla aan de Engelse kant kost €0,72/kWh en 's nachts inpluggen in de buurt van het hotel kostte €0,56/kWh. In het totaal spendeerden we €104,73 aan stroom tijdens deze reis. Veel minder dan ons recente verslag aan het stuur van een BMW iX. Dankzij onze eerste gratis laadbeurt... Anderzijds nam het opladen veel tijd in beslag: 2u31 in totaal! Zonder onze nachtelijke laadbeurt mee te tellen! Dat is lang...  





De zaken veranderen 

Tijdens elk elektrisch "avontuur" leer je iets. Deze keer was het geduld hebben. Ten eerste vanwege de beperkte laadsnelheid van de Aiways, waardoor het wachten bij elke halte langer duurde. De actieradius was uiteindelijk geen probleem, maar iets meer laadvermogen zou welkom geweest zijn. Maar niet alleen tijdens het opladen moesten we wachten...

De laadvoorzieningen groeien, maar helaas niet zo snel als het aantal elektrische auto's! Voor het eerst moesten we wachten tot er een plaatsje vrij kwam bij één van de Ionity stations. Frustrerend, moeten we toegeven. Om op een betere noot te eindigen: in het VK is het mogelijk om je lading meteen met een kredietkaart te betalen! Je hebt geen badge, abonnement of applicatie nodig! Wat een gemak. Laten we hopen dat we op het continent snel hetzelfde kunnen doen…

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:  

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km