Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 08 augustus 2022
  • Elektrisch

Je begint ons traject te kennen. Na de i4 en ID.4 trokken we opnieuw met een elektrische auto naar Engeland. Maar deze keer verhoogden we de moeilijkheidsgraad een beetje. Ten eerste reden we Oxford voorbij, naar de schilderachtige Cotswolds. Ten tweede heeft onze Aiways het kleinste rijbereik van alle voertuigen waarmee we tot nu toe gereden hebben. De U5 laadt ook trager, met een maximaal vermogen van 90 kW.





Angstzweet

Zodra we op weg gaan, beginnen de eerste problemen. De 63 kWh batterij van de Chinese SUV claimt een actieradius van 400 km. Maar na slechts 236 km op de snelweg aan maximaal 120 km/u, heeft de U5 nog slechts 13% en 38 km over! We waren nochtans volgeladen vertrokken! Erger nog, in Calais zijn de snellaadstations in aanbouw en onbruikbaar! Gelukkig was er nog een gratis 50 kW installatie waar we 25 minuten op konden inpluggen.





Een horde om te nemen

Na het angstzweet van het snel dalende rijbereik in Frankrijk en België, was het Engelse deel van de reis rustiger. Een stop van 24 minuten bij Ionity na het verlaten van de trein krikte het oplaadniveau van de batterij op van 40% naar 78%. Hetzelfde deden we een paar honderd kilometer verderop, waar het 40 minuten duurde voor 52% extra in de batterij en de boordcomputer een rijbereik toonde van 229 km. Eens op onze bestemming geeft het dashboard nog 59% aan en een resterend rijbereik van 214 km. 





Een aangename verrassing van Tesla

De Aiways hing 's nachts aan de lader zodat we 's morgens konden vertrekken met een volle batterij! Zoals altijd is de Britse maximumsnelheid van 110 km/u goed voor het rijbereik van elektrische auto's. Onderweg stoppen was niet nodig en we bereikten Folkestone met nog 31% en 106 km! Ter plekke wacht ons een aangename verrassing: Tesla opende zijn Superchargers aan de Engelse kant van de Eurotunnel voor iedereen! We plugden 45 minuten in om 58% bij te laden. 





We stoppen nog maar eens... 

Terug aan onze kant van het Kanaal moeten we nog één stop maken voor we onze U5 terug kunnen brengen naar Aiways. Het duurt 17 minuten om weer tot 30% te komen. Toen we de sleutel van onze auto terugbrachten, gaf de boordcomputer een redelijk gemiddeld verbruik aan van 20.7 kWh/100 km. 







Hoeveel kost het? 

Ionity rekent €0,82/kWh in Engeland en €0,79/kWh in België. Laden bij Tesla aan de Engelse kant kost €0,72/kWh en 's nachts inpluggen in de buurt van het hotel kostte €0,56/kWh. In het totaal spendeerden we €104,73 aan stroom tijdens deze reis. Veel minder dan ons recente verslag aan het stuur van een BMW iX. Dankzij onze eerste gratis laadbeurt... Anderzijds nam het opladen veel tijd in beslag: 2u31 in totaal! Zonder onze nachtelijke laadbeurt mee te tellen! Dat is lang...  





De zaken veranderen 

Tijdens elk elektrisch "avontuur" leer je iets. Deze keer was het geduld hebben. Ten eerste vanwege de beperkte laadsnelheid van de Aiways, waardoor het wachten bij elke halte langer duurde. De actieradius was uiteindelijk geen probleem, maar iets meer laadvermogen zou welkom geweest zijn. Maar niet alleen tijdens het opladen moesten we wachten...

De laadvoorzieningen groeien, maar helaas niet zo snel als het aantal elektrische auto's! Voor het eerst moesten we wachten tot er een plaatsje vrij kwam bij één van de Ionity stations. Frustrerend, moeten we toegeven. Om op een betere noot te eindigen: in het VK is het mogelijk om je lading meteen met een kredietkaart te betalen! Je hebt geen badge, abonnement of applicatie nodig! Wat een gemak. Laten we hopen dat we op het continent snel hetzelfde kunnen doen…

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:  

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km