Scoop: Audi Q6 e-tron, elektrische SUV met 800 volt

Tussen de grote e-tron en de meer betaalbare Q4 e-tron introduceert Audi volgend jaar een andere elektrische SUV: de Q6 e-tron, een neef van de toekomstige elektrische Porsche Macan.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 juli 2021

Scoop: Audi Q6 e-tron, elektrische SUV met 800 volt

Audi en Porsche ontwikkelen op dit moment een nieuwe architectuur voor hun toekomstige elektrische modellen. Het heet PPE (Premium Platform Electric) en is afgeleid van het huidige platform J1, dat door de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT wordt gebruikt. De toekomstige Audi Q6 e-tron die hier is betrapt zal het nieuwe PPE-platform delen met de volgende (elektrische) generatie van de Porsche Macan. Audi heeft al officieel bevestigd dat de Q6 e-tron in 2022 officieel in zijn catalogus zal staan.

Scoop: Audi Q6 e-tron, elektrische SUV met 800 volt

Elektrische Q5

Deze Q6 e-tron neemt plaats tussen de Q4 e-tron (4,59 meter) en de e-tron (4,90 meter) en zou ongeveer even groot worden als de huidige Q5 met verbrandingsmotoren (4,68 meter). Die laatste, die recent nog een facelift onderging, zou echter nog minstens tot 2023 of 2024 in het aanbod blijven. Ook Porsche heeft trouwens bevestigd dat zijn Macan met verbrandingsmotor parallel met de nieuwe elektrische Macan in het gamma zou blijven.

Scoop: Audi Q6 e-tron, elektrische SUV met 800 volt

800 volt

In tegenstelling tot zijn kleine broer Q4 e-tron (op basis van het ‘betaalbare’ modulaire elektrische platform MEB van de VW-groep) en zijn grote broer e-tron (op een evolutie van het MLB-platform voor modellen met verbrandingsmotor) zal deze toekomstige Q6 e-tron bovendien gebruik maken van 800 volt-technologie zodat hij kan snelladen aan tot 350 kW. Deze PPE-basis maakt bovendien de integratie mogelijk van vectoriële koppelverdeling tussen de achterwielen, die ook gestuurd kunnen zijn.

Scoop: Audi Q6 e-tron, elektrische SUV met 800 volt

Ook als RS

Voor de liefhebbers zou deze Q6 e-tron het tweede elektrische model worden met een RS-variant, na de e-tron GT. De RS-versie van de Q6 e-tron zou een vermogen van om en bij de 590 pk ontwikkelen.

Scoop: Audi Q6 e-tron, elektrische SUV met 800 volt

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Automedia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km