Volkswagen
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
Gaat hij ID.2 heten, of ID.Golf?
Onze spionnen verrasten heel recent een ontwikkelingstestauto van de toekomstige elektrische stadswagen van de Volkswagen-groep. Dat toekomstige model zal in het gamma onder de huidige ID.3 komen te staan en zou dus logischerwijs ID.2 gaan heten. Alleen steekt recent steeds vaker het gerucht de kop op dat Volkswagen ook de naam ID.Golf zou overwegen, om verder te bouwen op de legendarische modelnaam uit zijn catalogus...
In de praktijk zouden de afmetingen van deze ID.2 eerder in de buurt komen van die van de huidige Polo, met een lengte van zowat 4,10 m. De betrapte ontwikkelingsauto gebruikt een “bruut afgesneden” ID.3-koetswerk, maar ook dan kunnen we al met zekerheid vaststellen dat de wielbasis werd ingekort. De achterdeuren van de testauto zijn ook opvallend kort. Dient wel gezegd dat dit model nog aan het begin van ontwikkeling staat en het koetswerk dus verre van definitief is.
![]() | ![]() |
De toekomstige instap-ID. zal zijn technologische basis delen met de kleine elektrische Cupra die zal ontstaan uit de UrbanRebel concept car. Beide modellen krijgen een aangepaste versie van het huidige MEB-onderstel, de basis waarrond de hele elektrificatiestrategie van de Duitse groep is gebouwd. Naast een kortere wielbasis krijgt deze nieuwe versie, speciaal gericht op de kleine en meest betaalbare elektrische modellen van de groep, ook een elektromotor die de achterwielaandrijving opgeeft en de voorwielen zal gaan aandrijven. Allebei zullen ze worden gebouwd in de Spaanse fabriek in Martorell. Op onze wegen verschijnen ze wellicht in 2025.
De ID.Life concept car, die voor het eerst vooruitblikte op wat een kleine elektrische Volkswagen zou kunnen worden, gebruikte een batterij met een capaciteit van 57 kWh. Dat moest volstaan voor een theoretisch WLTP-rijbereik tot 400 km. Oorspronkelijk had Volkswagen het ook over een tarief onder de psychologische grens van € 20.000 voor deze “baby ID.”, maar intussen lijkt het er steeds meer op dat het als betaalbaar bedoelde elektrische instapmodel minstens € 25.000 zal gaan kosten.
Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
In plaats van een ‘echte’ camper te moeten kopen, kan je ook tijdelijk de nodige accessoires in een op maat gemaakte module voor je auto aanschaffen. Zoals met de QUQUQ Busbox-4, speciaal gemaakt voor de meest lifestylegeoriënteerde EV van het moment: de VW ID. Buzz!
Deze Mitsubishi XRT Concept is de voorbode van de volgende L200. Hij komt op de markt in Thailand en vervolgens in de rest van Azië en Oceanië, maar zal hij tot Europa geraken?
Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 5 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of GT4 tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 8 of 9 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!