Scoop: Porsche Macan EV, succesrecept?

In de catalogus van Porsche zijn het silhouet van de Macan SUV en het elektrische aanbod van de Taycan twee sterkhouders. Die twee ingrediënten mixen, zou wel eens het recept voor succes kunnen opleveren...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 02 februari 2022
  • Toekomst

De eerste elektrische auto van Porsche, de Taycan, neemt een steeds belangrijkere positie in in de catalogus van het Duitse merk. Hij verslaat zelfs de legendarische 911 in de rangschikking van de best verkopende auto’s. Maar het populairste model van Porsche blijft, met een ruime voorsprong, de Macan SUV. De kip met de gouden eieren voor de autobouwer uit Zuffenhausen. 

Om een ‘zachte’ overgang naar elektrisch rijden te garanderen, heeft Porsche beslist om de mechaniek voor de Macan te ontdubbelen. De versie met verbrandingsmotor, die recent nog hertekend werd, blijft beschikbaar in de catalogus, naast een nieuwe elektrische versie die we nu konden betrappen. 

Net zoals het complementaire aanbod van de Panamera / Taycan, worden deze twee varianten van de Macan niet gebouwd op dezelfde technische basis. En ze krijgen ook een verschillende look. De Macan EV die dit jaar verwacht wordt, is gebaseerd op het elektrische (800 Volt) PPE platform dat samen met Audi ontwikkeld werd. Deze toekomstige Macan EV zal op technisch vlak een neef zijn van de toekomstige Audi Q6 e-tron.

Qua look onderscheidt deze Macan EV zich van zijn broer met verbrandingsmotor door zijn gevoelig kleinere lichtblokken, zijn gestrekte daklijn en zijn stevig herwerkte achtersteven.

In eerste instantie wordt deze Macan EV gelanceerd in de topversies met twee elektromotoren, zoals bij de Taycan als Turbo en Turbo S (met tot ongeveer 700 pk voor die laatste). Maar andere, minder elitaire aandrijvingen zullen waarschijnlijk snel volgen. 


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Porsche Macan? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Porsche Macan-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Automedia / Porsche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km