Zijn steeds bredere SUV's een gevaar voor voetgangers en fietsers?

Deze modellen vormen ook een probleem in ondergrondse parkeergarages.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 22 februari 2024
  • Divers

Het zal niemand zijn ontgaan dat auto's steeds groter worden, met bij elke nieuwe generatie enkele centimeters extra. Een trend die wordt versterkt door de groeiende populariteit van SUV's, ook in de stad. Iets dat tot veiligheidsproblemen leidt voor andere weggebruikers, en dan met name voetgangers, fietsers en motorrijders.

Een nieuwe studie van de ngo Transport & Environment (T&E) toont deze trend aan, met de bevestiging dat personenwagens elke twee jaar gemiddeld een centimeter langer worden. Een trend die zich ook in de toekomst zal verderzetten, aldus T&E. De gemiddelde breedte van nieuwe wagens zou daarmee 180,3 cm hebben bereikt in de eerste helft van 2023, tegenover 177,8 cm in 2018. Een bevestiging van de gegevens van de International Council on Clean Transportation (ICCT) van een paar jaar geleden, waaruit bleek dat de gemiddelde breedte van auto's in de Europese Unie was gestegen van 170,5 cm in 2001 naar 180,2 cm in 2020.

Groter en groter

Het mag niet verrassen dat de SUV's het meeste groeien. Zo is de Land Rover Defender bijvoorbeeld met meer dan 20 cm gegroeid in enkele jaren tijd (door na tientallen jaren een nieuwe generatie te lanceren), en de BMW X5 met meer dan 6 cm! Het SUV-segment wordt ook steeds populairder, ten koste van de veiligheid van andere weggebruikers. De breedte van SUV's en pick-ups zorgt namelijk voor problemen op de weg, waar ze steeds minder beschikbare ruimte overlaten voor andere weggebruikers.

Van de honderd best verkochte modellen in 2023, is meer dan de helft breder dan 180 cm. Dit is echter de standaard minimale breedte voor parkeerplaatsen op de openbare weg in grote steden.  De nieuwste modellen zijn dus te groot en komen op het trottoir of op de weg terecht, met het risico dat ze vooral zwakke weggebruikers in gevaar brengen. Tenslotte worden ook parkeergarages niet gespaard, waarin de steeds bredere auto's inzittenden dwingen om zich door smalle openingen te persen om uit hun auto te komen, om nog maar te zwijgen van de manoeuvres die nodig zijn om te parkeren in een plek waarvan de afmetingen soms al een halve eeuw niet meer zijn veranderd!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: BMW / Land Rover.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km