Toyota Crown en Century doen hun topje uit

Wie zegt dat Japanners geen plezier kunnen maken?

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 12 februari 2024
  • Straf

Zijn deze twee bizarre creaties het resultaat van een woest verlangen om in een luxelimousine te rijden met de haren in de wind, of eerder van een avondje met te veel sake? Hoe dan ook heeft Toyota in minder dan twee weken tijd twee verschillende cabrio's getoond, terwijl het huidige gamma geen enkel model telt met klapdak. Na de Century SUV Convertible, die speciaal is gemaakt als paradewagen voor de grootste sumoworstelaars van Japan, heeft Toyota zojuist nog een unieke cabrio onthuld: de Crown Convertible.

De onderkant van het koetswerk is rechtstreeks overgenomen van de standaard Crown Crossover, maar het dak en de raamstijlen zijn simpelweg verwijderd. De resulterende cabrio behoudt dus zijn vier deuren, net als het oorspronkelijke model, maar dan zonder bovenste frame. Ook de achterzijde is hertekend met een speciale zwarte bekleding, die het gebrek aan achterruit moet compenseren.

Het vijfzits interieur met een lichte bekleding is dan weer identiek aan dat van de Crown Crossover. Al hebben de passagiers in deze cabrioversie natuurlijk een oneindige hoofdruimte. Gezien zijn unieke karakter heeft Toyota niet de moeite gedaan om een stoffen klapdak te ontwerpen, waardoor de kofferruimte overeind blijft. Over de motor heeft het merk met geen woord gerept, wat ons doet vermoeden dat het om de standaard meegeleverde hybride aandrijflijn gaat. Die omvat een 2,4 liter-turbobenzine en twee elektromotoren, voor een gecombineerd piekvermogen van 344 pk in de Crown Crossover RS.

De transformatie van het model is intern uitgevoerd door de ingenieurs van Toyota, wat de hoge afwerkingskwaliteit en de aandacht voor detail verklaart. Vicevoorzitter van Toyota Hiroki Nakajima vertelt nog dat cabrio's "extreem moeilijk" zijn om te bouwen, maar hun stijl en het vrijheidsgevoel dat ze bieden maken ze populair in zonnige gebieden. Al lijkt het erop dat er maar één exemplaar van deze exclusieve Crown Convertible zal worden gebouwd.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Toyota.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

De vierde generatie Dacia Sandero komt tussen 2027 en 2028 en krijgt zowel een versie met verbrandingsmotor als een volledig elektrische variant!

Maserati GranCabrio: eerst met V6

Maserati GranCabrio: eerst met V6

Maserati heeft de GranCabrio officieel voorgesteld. De open versie van de GranTurismo komt eerst als Trofeo met een V6-benzinemotor op de markt, later komt de elektrische Folgore.

Fiat Panda wordt Pandina

Fiat Panda wordt Pandina

De huidige Fiat Panda wordt de Pandina, om te vieren dat het model nog tot 2027 wordt geproduceerd in Italië.

Bugatti: van W16 naar V16!

Bugatti: van W16 naar V16!

De volgende hypercar van Bugatti krijgt een V16, en zal in juni 2024 uit de ateliers van Molsheim rollen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km