Toyota, Subaru en Mazda gaan samenwerken om verbrandingsmotoren een toekomst te geven

Toyota, Subaru en Mazda gaan samen met Yamaha en Kawasaki synthetische brandstoffen en waterstof promoten als alternatief voor de elektrische aandrijving.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 november 2021
  • Sector

Om het spectrum van oplossingen voor een kleinere koolstofvoetafdruk te verbreden, hebben de drie Japanse autobouwers (Toyota, Subaru en Mazda) en twee Japanse motorfietsbouwers (Yamaha en Kawasaki) hun intentie aangekondigd om het gebruik van CO2-neutrale synthetische brandstoffen en waterstof te promoten als alternatief voor elektromotoren. 

De vijf bedrijven hebben meer bepaald de intentie om samen de drie volgende initiatieven uit te werken:

  1. deelnemen aan races waarbij gebruikgemaakt wordt van koolstofneutrale brandstoffen 
  2. het gebruik van motoren op waterstof voor twee- en vierwielers onderzoeken
  3. deelnemen aan races waarbij gebruikgemaakt wordt van waterstofmotoren

De vijf Japanse bedrijven willen op die manier “klanten een ruimere keuze bieden,” en tegelijkertijd hybride en elektrische oplossingen blijven ontwikkelen en aanbieden. 

Concreet zal Mazda deelnemen aan wedstrijden met een voertuig dat uitgerust is met een 1.5 l Skyactiv-D die rijdt op een nieuwe generatie biodiesel die voor 100 % op basis van biomassa gemaakt is. 

Subaru en Toyota gaan dan weer wedstijden rijden met de BRZ/GR86 die gebruikmaken van koolstofneutrale synthetische brandstoffen. 

Kawasaki et Yamaha denken na over de gezamenlijke ontwikkeling van een waterstofmotor voor eventueel gebruik in tweewielers. Een samenwerking die verder uitgebreid zou kunnen worden met Suzuki en Honda.

 

Toyota zal bovendien doorgaan met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren die rechtstreeks gevoed worden met waterstof, en dat in het kader van uithoudingsraces in Japan.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km