Toyota, Subaru en Mazda gaan samenwerken om verbrandingsmotoren een toekomst te geven

Toyota, Subaru en Mazda gaan samen met Yamaha en Kawasaki synthetische brandstoffen en waterstof promoten als alternatief voor de elektrische aandrijving.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 november 2021
  • Sector
  • 16.623 weergaven

Om het spectrum van oplossingen voor een kleinere koolstofvoetafdruk te verbreden, hebben de drie Japanse autobouwers (Toyota, Subaru en Mazda) en twee Japanse motorfietsbouwers (Yamaha en Kawasaki) hun intentie aangekondigd om het gebruik van CO2-neutrale synthetische brandstoffen en waterstof te promoten als alternatief voor elektromotoren. 

De vijf bedrijven hebben meer bepaald de intentie om samen de drie volgende initiatieven uit te werken:

  1. deelnemen aan races waarbij gebruikgemaakt wordt van koolstofneutrale brandstoffen 
  2. het gebruik van motoren op waterstof voor twee- en vierwielers onderzoeken
  3. deelnemen aan races waarbij gebruikgemaakt wordt van waterstofmotoren

De vijf Japanse bedrijven willen op die manier “klanten een ruimere keuze bieden,” en tegelijkertijd hybride en elektrische oplossingen blijven ontwikkelen en aanbieden. 

Concreet zal Mazda deelnemen aan wedstrijden met een voertuig dat uitgerust is met een 1.5 l Skyactiv-D die rijdt op een nieuwe generatie biodiesel die voor 100 % op basis van biomassa gemaakt is. 

Subaru en Toyota gaan dan weer wedstijden rijden met de BRZ/GR86 die gebruikmaken van koolstofneutrale synthetische brandstoffen. 

Kawasaki et Yamaha denken na over de gezamenlijke ontwikkeling van een waterstofmotor voor eventueel gebruik in tweewielers. Een samenwerking die verder uitgebreid zou kunnen worden met Suzuki en Honda.

 

Toyota zal bovendien doorgaan met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren die rechtstreeks gevoed worden met waterstof, en dat in het kader van uithoudingsraces in Japan.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Één van de grootste batterijfabrieken van Europa wordt gebouwd

Één van de grootste batterijfabrieken van Europa wordt gebouwd

De fabriek komt in het Noorden van Duitsland te staan

Tesla Cybertruck niet meer te bestellen

Tesla Cybertruck niet meer te bestellen

Toch niet voor ons Europeanen. In de Verenigde Staten kan dat wel nog.

Land Rover: de Defender 130 komt eraan, een avonturier met 8 plaatsen

Land Rover: de Defender 130 komt eraan, een avonturier met 8 plaatsen

De familie van de nieuwe Defender, die al uitgebreid was, blijft groeien, nu met deze XXL 130-variant. Hij biedt plaats aan 8 avonturiers.

Zeldzaam en vergeten model: Ferrari 365 P Berlinetta Speciale, de McLaren F1 van de jaren ‘60!

Zeldzaam en vergeten model: Ferrari 365 P Berlinetta Speciale, de McLaren F1 van de jaren ‘60!

De Ferrari 365 P Berlinetta Speciale is zonder twijfel één van de meest sensationele auto’s van de jaren ‘60. En toch zijn er weinigen, met uitzondering van een handvol échte kenners, die van het bestaan van dit model afweten...

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km