Op het salon van München heeft Hyundai het doek getrokken van de Concept FK, een sportieve coupé met waterstofaandrijving. Nu ja, helemaal juist is dat niet, want eigenlijk is het een plug-inhybride, met een extra grote batterij om langdurig elektrisch te kunnen rijden via een elektromotor in de achteras en een brandstofcel die eveneens stroom produceert en die een andere elektromotor voedt op de vooras. Samen ontwikkelen beide aandrijflijnen tot 681 pk, goed om de coupé van 0 naar 100 km/u te laten optrekken in “minder dan 4 seconden”.
Nieuwe generatie
De brandstofcel is door Hyundai zelf ontwikkeld en maakt deel uit van een familie van twee brandstofcellen voor toekomstige productiemodellen van het merk: een met 136 pk en een met 272 pk. Bovendien zou de levensduur van deze nieuwe generatie brandstofcellen veel beter zijn – voor de Nexo beweert Hyundai dat die na 160.000 kilometer afgeschreven is.

Rimac
De batterij en elektromotor komen dan weer van Rimac, de Kroatische constructeur van elektrische supersportwagens die onlangs nog Bugatti heeft overgenomen. Hyundai is namelijk aandeelhouder van Rimac, net zoals Porsche.
Hyundai wil tegen 2035 enkel nog uitstootvrije auto’s verkopen in Europa en tegen 2040 in de rest van de wereld. Daarbij blijft het parallel op elektrische en waterstofaangedreven modellen inzetten.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Troubleyn Bert
Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.