Vanwall: volledig elektrisch merk uit Duitsland

Het eerste model, de Vandervell, wordt in een oplage van slechts 500 exemplaren gebouwd.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 27 november 2023
  • Elektrisch

Er staat een nieuwe, dynamische, compacte en volledig elektrische wagen klaar om te verschijnen op onze wegen: de Vanwall Vandervell. De Duitse constructeur, die tot nu toe enkel aanwezig was in de racerij, wil zich nu vestigen op de markt van elektrische luxewagens.

De naam Vandervell is een eerbetoon aan Tony Vandervell, de Britse oprichter van het Vanwall-merk in de jaren 1950. De Vandervell wordt gebouwd in Duitsland, in een fabriek in Greding (Beieren) en wordt beschikbaar in twee vermogensversies: de S ontwikkelt 325 pk, de S Plus gaat tot 650 pk. In beide gevallen is er een batterij van 84 kWh die beide elektromotoren aandrijft. Dat betekent vierwielaandrijving, maar ook eersteklas prestaties, met een 0-100 km/u in amper 3,4 seconden voor de S Plus. De beloofde autonomie schommelt van 420 km voor de S Plus tot 450 km voor de S.

Neo-retro

Het design van de Vandervell heeft wel wat weg van de Lancia Deltra Integrale of, om een recenter voorbeeld op te noemen, de Hyundai Ioniq 5. Het model geniet van de knowhow die Vanwall heeft verzameld in de wereld van de motorsport, vooral op aerodynamisch vlak. Wie goed oplet, merkt het slanke profiel van de flanken op, versterkt door een gestroomlijnde achterkant en een grote diffusor. Daarnaast krijgt de S Plus een eigen koetswerk uit carbon en speciale zetels die zijn gewicht verlagen tot 1.800 kg.

De Vandervell wordt in het wit, zwart, rood, donkergrijs en British Racing Green aangeboden, met een basisprijs van 128.000 euro exclusief btw. De eerste leveringen worden in de lente van 2024 verwacht, maar de productie van deze compacte sportieveling zou al begonnen zijn.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Vanwall.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

De vierde generatie Dacia Sandero komt tussen 2027 en 2028 en krijgt zowel een versie met verbrandingsmotor als een volledig elektrische variant!

Fiat Panda wordt Pandina

Fiat Panda wordt Pandina

De huidige Fiat Panda wordt de Pandina, om te vieren dat het model nog tot 2027 wordt geproduceerd in Italië.

Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Na ‘La Rose Noire’ van vorig jaar is hier nu de Rolls-Royce Arcadia Droptail, een van de vier ultraluxueuze cabrio’s met een prijs van meer dan 20 miljoen euro!

Bugatti: van W16 naar V16!

Bugatti: van W16 naar V16!

De volgende hypercar van Bugatti krijgt een V16, en zal in juni 2024 uit de ateliers van Molsheim rollen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km