Vergeten concept: Alfa Romeo Navajo, aerodynamica in de jaren 70

Op het salon van Genève in 1976 liet Bertone zijn persoonlijke visie zien op de Alfa Romeo 33 Stradale met de Navajo. Het hoekige conceptmodel werd gedomineerd door een gigantische vleugel.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 mei 2019
  • Divers
  • 1.641 weergaven

Vergeten concept: Alfa Romeo Navajo, aerodynamica in de jaren 70

De aerodynamica is ver gekomen sinds de jaren 70. Moderne conceptmodellen doen het met rondingen, in de tijd van de disco draaide het allemaal om rechte hoeken. Maar ongeacht het tijdperk maakt de Bertone Alfa Romeo Navajo indruk. De ufo is amper 3,8 meter lang en 1,05 meter hoog. Het design, met accenten van de Citroën SM, mikt op aerodynamica en prestaties. Het profiel wordt gedomineerd door een gigantische achtervleugel die de voorkant ondanks zijn forse bumper amper lijkt te kunnen compenseren. De koplampen zitten niet weggeklapt in de motorkap maar in de zijkant van de bumpers. Ze komen dus kijken voor de voorwielen.

Vergeten concept: Alfa Romeo Navajo, aerodynamica in de jaren 70

Uitgepuurd en functioneel

In tegenstelling tot de drukke buitenkant is het interieur relatief minimalistisch. Het dashboard, gemaakt uit één stuk plastic, bevat alleen een tellerpartij en het stuur heeft maar één spaak. Zelfs de zetels zijn vastgemaakt. Het uitgepuurde interieur is functioneel: het pluimgewicht van de Italiaan bedraagt niet meer dan 870 kilogram.

Vergeten concept: Alfa Romeo Navajo, aerodynamica in de jaren 70

Alfa Romeo-basis

Onder de koets van deze Navajo zit een Alfa Romeo 33 Stradale. Na de Carabo uit 1968 is dit het tweede conceptmodel van Bertone dat deze technische basis gebruikt. Onder de achterruit zit een kleine 2.0 V8 met 230 pk. Genoeg om deze lichte Navajo de prestaties te geven van een futuristische sportieveling.

Vergeten concept: Alfa Romeo Navajo, aerodynamica in de jaren 70

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Bertone.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km