
De aerodynamica is ver gekomen
sinds de jaren 70. Moderne conceptmodellen doen het met rondingen, in de tijd
van de disco draaide het allemaal om rechte hoeken. Maar ongeacht het tijdperk
maakt de Bertone Alfa Romeo Navajo indruk. De ufo is amper 3,8 meter lang en
1,05 meter hoog. Het design, met accenten van de Citroën SM, mikt op aerodynamica
en prestaties. Het profiel wordt gedomineerd door een gigantische achtervleugel
die de voorkant ondanks zijn forse bumper amper lijkt te kunnen compenseren. De
koplampen zitten niet weggeklapt in de motorkap maar in de zijkant van de
bumpers. Ze komen dus kijken voor de voorwielen.

Uitgepuurd en functioneel
In tegenstelling tot de drukke
buitenkant is het interieur relatief minimalistisch. Het dashboard, gemaakt uit
één stuk plastic, bevat alleen een tellerpartij en het stuur heeft maar één
spaak. Zelfs de zetels zijn vastgemaakt. Het uitgepuurde interieur is functioneel:
het pluimgewicht van de Italiaan bedraagt niet meer dan 870 kilogram.

Alfa Romeo-basis
Onder de koets van deze Navajo
zit een Alfa Romeo 33 Stradale. Na de Carabo uit 1968 is dit het tweede
conceptmodel van Bertone dat deze technische basis gebruikt. Onder de achterruit
zit een kleine 2.0 V8 met 230 pk. Genoeg om deze lichte Navajo de prestaties te
geven van een futuristische sportieveling.

Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?