Vergeten concept: Alfa Romeo Navajo, aerodynamica in de jaren 70

Op het salon van Genève in 1976 liet Bertone zijn persoonlijke visie zien op de Alfa Romeo 33 Stradale met de Navajo. Het hoekige conceptmodel werd gedomineerd door een gigantische vleugel.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 mei 2019
  • Divers

Vergeten concept: Alfa Romeo Navajo, aerodynamica in de jaren 70

De aerodynamica is ver gekomen sinds de jaren 70. Moderne conceptmodellen doen het met rondingen, in de tijd van de disco draaide het allemaal om rechte hoeken. Maar ongeacht het tijdperk maakt de Bertone Alfa Romeo Navajo indruk. De ufo is amper 3,8 meter lang en 1,05 meter hoog. Het design, met accenten van de Citroën SM, mikt op aerodynamica en prestaties. Het profiel wordt gedomineerd door een gigantische achtervleugel die de voorkant ondanks zijn forse bumper amper lijkt te kunnen compenseren. De koplampen zitten niet weggeklapt in de motorkap maar in de zijkant van de bumpers. Ze komen dus kijken voor de voorwielen.

Vergeten concept: Alfa Romeo Navajo, aerodynamica in de jaren 70

Uitgepuurd en functioneel

In tegenstelling tot de drukke buitenkant is het interieur relatief minimalistisch. Het dashboard, gemaakt uit één stuk plastic, bevat alleen een tellerpartij en het stuur heeft maar één spaak. Zelfs de zetels zijn vastgemaakt. Het uitgepuurde interieur is functioneel: het pluimgewicht van de Italiaan bedraagt niet meer dan 870 kilogram.

Vergeten concept: Alfa Romeo Navajo, aerodynamica in de jaren 70

Alfa Romeo-basis

Onder de koets van deze Navajo zit een Alfa Romeo 33 Stradale. Na de Carabo uit 1968 is dit het tweede conceptmodel van Bertone dat deze technische basis gebruikt. Onder de achterruit zit een kleine 2.0 V8 met 230 pk. Genoeg om deze lichte Navajo de prestaties te geven van een futuristische sportieveling.

Vergeten concept: Alfa Romeo Navajo, aerodynamica in de jaren 70

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Bertone.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km