Vergeten concept: Dodge Slingshot, gedeelde smart...

Met bijzonder compacte afmetingen, een kleine driecilindermotor en een hoge aaibaarheidsfactor was deze Slingshot de antithese van alles waar Dodge voor staat. Een productievervolg kwam er dan ook niet.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 31 augustus 2022
  • Divers

Terwijl Dodge vandaag de dag één van de Amerikaanse sterren is aan het Stellantis-firmament, maakte het merk ooit samen met Mercedes deel uit van de Joint-Venture Daimler Chrysler, om daarna op te gaan in FCA. Terwijl het merk vandaag een eigen interpretatie maakt van de Alfa Romeo Tonale, deed het dat in 2004 op basis van de Smart Roadster. De Slingshot was geboren.

Katapult

De naam was goed gekozen: de katapult, slingshot in het Engels, was het wapen dat de David in de bijbel als underdog gebruikte om de grote Goliath ten val te brengen. En als er één ding is dat de Slingshot vertegenwoordigde, dan was het wel de underdog-positie op de Amerikaanse markt. Hij was immers gebaseerd op de Roadster van Smart, een merk uit de Mercedes-stal. Met zijn twee zitplaatsen, een 700 cc driecilindermotor achterin en achterwielaandrijving beloofde die bakken rijplezier, zelfs met zijn trage gerobotiseerde versnellingsbak.

De Dodge-versie zag er iets ‘mannelijker’ uit dan de Smart, met een typische Dodge-neus en een coupé-achtige achterkant met brede stijlen die er minder fragiel uitzag dan de Roadster-Coupé uitvoering van de Europese smart. Binnenin kreeg de Amerikaan wat typische Dodge-accenten, maar er waren geen grote wijzigingen.

Andere aandrijflijn

Op technisch vlak veranderde er meer. Voor de aandrijving zorgde nog steeds de driecilinder met een kleinere cilinderinhoud dan de gemiddelde Starbucks-beker, maar gek genoeg in een atmosferische versie. Die leverde 100 pk, evenveel als de drukgevoede Brabus-versie in de Smart. De prestaties lagen daarmee niet meteen in de lijn van de andere producten van Dodge: 0-100 in net geen 10 tellen. Iets sneller dan de Smart, dus werd de Slingshot ook achteraan voorzien van schijfremmen, tegen trommels voor de Smart.

Verrassend genoeg kreeg de Slingshot ook een andere versnellingsbak dan de Smart. Geen overbodige luxe, want de zesbak in de Roadster werd algemeen verguisd. Wie hoopte op een handgeschakeld exemplaar in de Dodge, is eraan voor de moeite. Voor de Amerikaanse markt werd het ook een automaat, maar wel een vijfbak.

Afgevoerd

Of die beter was, zullen we nooit weten, want in tegenstelling tot de Chrysler Crossfire, de Amerikaanse interpretatie van de Mercedes SLK, kwam er geen productievervolg voor de Slingshot. In 2006 werd de Smart Roadster afgevoerd en een jaar later liep de Duits-Amerikaanse samenwerking op de klippen. Misschien dat er in de elektrische toekomstplannen van Dodge nog wel ooit plaats is voor een elektrische roadster, al blijft het voorlopig bij elektrische muscle cars.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Dodge.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Na ‘La Rose Noire’ van vorig jaar is hier nu de Rolls-Royce Arcadia Droptail, een van de vier ultraluxueuze cabrio’s met een prijs van meer dan 20 miljoen euro!

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

De vierde generatie Dacia Sandero komt tussen 2027 en 2028 en krijgt zowel een versie met verbrandingsmotor als een volledig elektrische variant!

Bugatti: van W16 naar V16!

Bugatti: van W16 naar V16!

De volgende hypercar van Bugatti krijgt een V16, en zal in juni 2024 uit de ateliers van Molsheim rollen!

Fiat Panda wordt Pandina

Fiat Panda wordt Pandina

De huidige Fiat Panda wordt de Pandina, om te vieren dat het model nog tot 2027 wordt geproduceerd in Italië.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km