MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Met bijzonder compacte afmetingen, een kleine driecilindermotor en een hoge aaibaarheidsfactor was deze Slingshot de antithese van alles waar Dodge voor staat. Een productievervolg kwam er dan ook niet.
Terwijl Dodge vandaag de dag één van de Amerikaanse sterren is aan het Stellantis-firmament, maakte het merk ooit samen met Mercedes deel uit van de Joint-Venture Daimler Chrysler, om daarna op te gaan in FCA. Terwijl het merk vandaag een eigen interpretatie maakt van de Alfa Romeo Tonale, deed het dat in 2004 op basis van de Smart Roadster. De Slingshot was geboren.
De naam was goed gekozen: de katapult, slingshot in het Engels, was het wapen dat de David in de bijbel als underdog gebruikte om de grote Goliath ten val te brengen. En als er één ding is dat de Slingshot vertegenwoordigde, dan was het wel de underdog-positie op de Amerikaanse markt. Hij was immers gebaseerd op de Roadster van Smart, een merk uit de Mercedes-stal. Met zijn twee zitplaatsen, een 700 cc driecilindermotor achterin en achterwielaandrijving beloofde die bakken rijplezier, zelfs met zijn trage gerobotiseerde versnellingsbak.
De Dodge-versie zag er iets ‘mannelijker’ uit dan de Smart, met een typische Dodge-neus en een coupé-achtige achterkant met brede stijlen die er minder fragiel uitzag dan de Roadster-Coupé uitvoering van de Europese smart. Binnenin kreeg de Amerikaan wat typische Dodge-accenten, maar er waren geen grote wijzigingen.
Op technisch vlak veranderde er meer. Voor de aandrijving zorgde nog steeds de driecilinder met een kleinere cilinderinhoud dan de gemiddelde Starbucks-beker, maar gek genoeg in een atmosferische versie. Die leverde 100 pk, evenveel als de drukgevoede Brabus-versie in de Smart. De prestaties lagen daarmee niet meteen in de lijn van de andere producten van Dodge: 0-100 in net geen 10 tellen. Iets sneller dan de Smart, dus werd de Slingshot ook achteraan voorzien van schijfremmen, tegen trommels voor de Smart.
Verrassend genoeg kreeg de Slingshot ook een andere versnellingsbak dan de Smart. Geen overbodige luxe, want de zesbak in de Roadster werd algemeen verguisd. Wie hoopte op een handgeschakeld exemplaar in de Dodge, is eraan voor de moeite. Voor de Amerikaanse markt werd het ook een automaat, maar wel een vijfbak.
Of die beter was, zullen we nooit weten, want in tegenstelling tot de Chrysler Crossfire, de Amerikaanse interpretatie van de Mercedes SLK, kwam er geen productievervolg voor de Slingshot. In 2006 werd de Smart Roadster afgevoerd en een jaar later liep de Duits-Amerikaanse samenwerking op de klippen. Misschien dat er in de elektrische toekomstplannen van Dodge nog wel ooit plaats is voor een elektrische roadster, al blijft het voorlopig bij elektrische muscle cars.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.