Vergeten concept: Range Stormer, de meest spectaculaire Land Rover van allemaal?

Op een moment waar JLR zichzelf opnieuw probeert uit te vinden, blikken we even terug op een concept dat de Britse constructeur een kleine 20 jaar geleden voorstelde: de Stormer. Misschien wel de meest extreme Range ooit!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 augustus 2023
  • Divers

Land Rover bracht deze Stormer mee naar het autosalon van Detroit in 2004. Met deze spectaculaire conceptcar kondigde het merk de designrichting aan van zijn toekomstige modellen. En hoewel de algemene vorm duidelijk doet denken aan de blokvormige bolides die het merk heeft gebouwd, springen er toch een aantal opvallende details in het oog. Kijk maar naar de twee deuren (een hoedtik naar de originele Range Rover van 1970 tot 1981) die naar... voren openen, de voor die tijd krankzinnig grote velgen van 22 inch en de verhoogde motorkap, die donder en bliksem belooft...

V8 met compressor

En deze Range Stormer stelt dan ook niet teleur: onder de motorkap deelt hij zijn V8 met de Jaguar XKR, met een compressor die hard blaast en een topsnelheid van 250 km/u belooft! Een ongeziene prestatie voor een auto van het merk, die ook de evolutie van Land Rover naar meer straatgerichte auto's aangeeft. Gedaan met de compromisloze offroaders (hoewel de Stormer ook hier zeer competent zou moeten zijn), Land Rover heeft voortaan begrepen dat zijn modellen ook op de weg moeten schitteren!

Ontstaan van de Range Rover Sport

Voor Land Rover is de Range Stormer een belangrijke conceptcar, aangezien het de komst van een sportief model in zijn gamma aankondigde, tot dan toe een ongehoord idee. Een jaar later kwam de Range Rover Sport op de markt, een bijzonder succesvolle auto, waarvan we vorig jaar de derde generatie konden ontdekken.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Land Rover? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Land Rover-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km