Vergeten model: Lancia Aurelia, beste GT uit de geschiedenis?

Dit is zonder twijfel het hoogtepunt van het merk. De Aurelia is vandaag voor veel liefhebbers een van de beste GT’s ter wereld. Vast staat in elk geval dat deze Italiaanse schone zeker een van de meest innovatieve is.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 juli 2020
  • Divers

Vergeten model: Lancia Aurelia, beste GT uit de geschiedenis?

Gianni Lancia en Vittorio Jano hadden zich geen moeite gespaard bij de ontwikkeling van deze nieuwe auto. In 1950 werd de eerste Aurelia (een berline, code B10) voorgesteld aan het grote publiek en we mogen gerust stellen dat hij uit de band sprong. In een tijd toen de industrie moeizaam overeind krabbelde na de oorlogsinspanningen stelde Lancia een auto voor die op alle vlak innoveerde.

Vergeten model: Lancia Aurelia, beste GT uit de geschiedenis?

Onder de motorkap lag namelijk zomaar eventjes de allereerste V6-motor ter wereld. In de eerste generatie van de Aurelia was hij nog 1,8 liter groot en ontwikkelde hij zo’n 56 pk. Hij vormde een goede basis (hemisferische verbrandingskamers, volledig lichtmetalen blok) en bleef door de jaren heen evolueren tot hij uiteindelijk in 1955 piekte op bijna 120 pk (en een cilinderinhoud van 2,5 liter.

Vergeten model: Lancia Aurelia, beste GT uit de geschiedenis?

Ook het onderstel bulkte van de revolutionaire vondsten: radiaalbanden (voor het eerst op een massaproductiewagen), transaxle-versnellingsbak (versnellingsbak tegen de achteras gemonteerd voor een betere gewichtsverdeling) en een volledig onafhankelijke wielophanging (De Dion-achteras vanaf 1955).

Vergeten model: Lancia Aurelia, beste GT uit de geschiedenis?

De subliem getekende Aurelia, die bestond als berline, coupé en cabriolet, was ongetwijfeld het meest geslaagde model ooit van het merk. Het is geen toeval dat de grootste autoracers van die tijd, zoals Juan-Manuel Fangio en Mike Hawthorn, hem als dagelijkse auto gebruikten. Vandaag gaan de mooiste coupés voor 150.000 euro van de hand, terwijl de bloedmooie Spider America-cabrioversie vlot meer dan 700.000 euro kost.

Vergeten model: Lancia Aurelia, beste GT uit de geschiedenis?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Jeep Avenger 4xe: hybride en vierwielaandrijving

Jeep Avenger 4xe: hybride en vierwielaandrijving

De compacte Jeep krijgt vierwielaandrijving in combinatie met de Mild Hybrid 48V-technologie van Stellantis.

Dit is de auto van het jaar 2024!

Dit is de auto van het jaar 2024!

De Renault Scénic E-Tech haalt het van de BYD Seal, BMW 5 Reeks, Kia EV9, Peugeot (e-)3008, Toyota C-HR en Volvo EX30.

MG3: hybride stadsauto met dat beetje meer

MG3: hybride stadsauto met dat beetje meer

De MG3 krijgt een nieuw gezicht en wordt nu in heel Europa verkocht met een hybride aandrijflijn van 143 kW (194 pk) en 425 Nm, maar dat is nog niet alles...

Fiat: 4 nieuwe modellen tegen 2027

Fiat: 4 nieuwe modellen tegen 2027

Fiat maakt zich op voor een grootschalig modellenoffensief en geeft al een kleine vooruitblik aan de hand van 5 verschillende conceptcars, allemaal met wat Panda-DNA.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 53.990
2019
105.433 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km