Vergeten model: Opel Kadett Cabriolet, 4 betaalbare zitplaatsen in de zon!

In het genre van cabrio's tegen bodemprijzen, is de Opel Kadett Cabriolet een must om te overwegen! Maar dat is niet zijn enige kwaliteit...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 juni 2023
  • Divers

Dit verhaal begint in 1984, wanneer Opel zijn nieuwe Kadett voorstelt: de 'E'. Deze nieuwkomer viel meteen op met zijn gestroomlijnde design, wat zeer modern was voor zijn tijd. Opel combineerde namelijk rondingen met rechte lijnen, wat niet alleen mooi oogt, maar ook zijn effect had op de aerodynamica. Het merk kon namelijk uitpakken met een Cx-waarde van amper 0,30!

Rolhoepel

Drie jaar later lanceerde Opel een aantal nieuwe varianten van de berline, waaronder dus ook een cabrio. Visueel bestond de transformatie uit het afzagen van het dak, het monteren van een rolbeugel en een minuscule kofferbak achteraan. Het model won er geen schoonheidsprijzen mee, maar hij kon echter wel enkele praktische kwaliteiten voorleggen, waaronder bijvoorbeeld een perfect bruikbare zitruimte, zelfs op de tochtige plekjes achterin!

GSI



Op technisch vlak begon de Kadett Cabriolet zijn carrière met een knaller, want hij nam de motor over van de oude Kadett GSi, een 1,8 liter-viercilinder van 115 pk. Het gamma wordt al snel uitgebreid met een redelijkere 1.6 van 82 pk, die zijn intrede maakt vanaf 1988. Twee jaar later wordt de look herzien, terwijl het motorenaanbod maar groter blijft worden met een 1.4 van 75 pk en zelfs een 2 liter-benzinemotor die 130 pk wist op te wekken!

En vandaag?

Hoewel exemplaren in perfecte staat tegenwoordig erg zeldzaam zijn geworden, is het nog steeds mogelijk om goede zaakjes te doen: voor minder dan 5.000 euro vind je al een degelijke Kadett Cabriolet. Maar welke motor moet je kiezen? Hoewel de GSi's opwindend en natuurlijk ook meer gewild zijn, volstaat de 1.6 van 82 pk perfect voor ritjes in het weekend met het gezin.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een cabrio? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste cabriozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Rolls-Royce Arcadia Droptail: ultieme open luxe

Na ‘La Rose Noire’ van vorig jaar is hier nu de Rolls-Royce Arcadia Droptail, een van de vier ultraluxueuze cabrio’s met een prijs van meer dan 20 miljoen euro!

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

Dacia: de volgende Sandero wordt elektrisch!

De vierde generatie Dacia Sandero komt tussen 2027 en 2028 en krijgt zowel een versie met verbrandingsmotor als een volledig elektrische variant!

Fiat Panda wordt Pandina

Fiat Panda wordt Pandina

De huidige Fiat Panda wordt de Pandina, om te vieren dat het model nog tot 2027 wordt geproduceerd in Italië.

Bugatti: van W16 naar V16!

Bugatti: van W16 naar V16!

De volgende hypercar van Bugatti krijgt een V16, en zal in juni 2024 uit de ateliers van Molsheim rollen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km