Vergeten model: Peugeot 505 GTI, steriele leeuw…

In het collectieve geheugen staat een GTI gegrift als een kleine, duivelse hatchback met voorwielaandrijving. Deze Peugeot 505 GTI is compleet het tegenovergestelde: een ruime gezinsberline met achterwielaandrijving en een eerder braaf temperament...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 oktober 2022
  • Divers

De in 1979 onthulde Peugeot 505 had twee doelstellingen: de populaire 504 (die al 11 jaar bestond) opvolgen en het offensief van de grote Duitse sportsedans counteren. Toen hij werd voorgesteld, ontgoochelde de 505 zij die op zoek waren naar vernieuwing: het koetswerk was eerder een déjà vu, terwijl onder de motorkap bekende of klassieke motoren schuil gingen. Niet gemakkelijk om klanten van BMW's met grote zescilinders af te snoepen als je alleen maar een 2 liter viercilinder te bieden hebt!

Het resultaat van verstand eerder dan passie

In 1982 stelde Peugeot eindelijk een geloofwaardig alternatief voor: bij gebrek aan een zescilinder schroefde het merk een turbo op het model, en dat in samenwerking met Porsche! De 505 Turbo was geboren, maar zijn 150 pk liet een groot gat in het gamma, tussen de 'klassieke' 505 met maximaal 117 pk en deze turboversie! Zo werd de GTI geboren, met zijn 2,2 liter viercilinder motor opgedreven tot 130 pk.

Niks wilds aan!

Met 130 pk is de Peugeot 505 GTI geen wilde sedan, maar hij is wel dynamisch genoeg voor 'brave huisvaders. De uitstraling gaat er wel wat op vooruit, met onder andere een aangepaste voorbumper, een kleine achterspoiler, lichtmetalen velgen en een mooier interieur. De 505 evolueerde voorzichtig in de loop der tijd, maar zonder ooit zijn tanden te laten zien: alleen zijn uitrusting werd opgewaardeerd. In 1989 verliet de 505 GTI discreet de catalogus... Tegenwoordig betaal je minder dan 10.000 euro voor een gezond exemplaar. Het goede nieuws is dat de motor bijna onverwoestbaar is!


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km