Vergeten model: Peugeot 505 GTI, steriele leeuw…

In het collectieve geheugen staat een GTI gegrift als een kleine, duivelse hatchback met voorwielaandrijving. Deze Peugeot 505 GTI is compleet het tegenovergestelde: een ruime gezinsberline met achterwielaandrijving en een eerder braaf temperament...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 oktober 2022
  • Divers

De in 1979 onthulde Peugeot 505 had twee doelstellingen: de populaire 504 (die al 11 jaar bestond) opvolgen en het offensief van de grote Duitse sportsedans counteren. Toen hij werd voorgesteld, ontgoochelde de 505 zij die op zoek waren naar vernieuwing: het koetswerk was eerder een déjà vu, terwijl onder de motorkap bekende of klassieke motoren schuil gingen. Niet gemakkelijk om klanten van BMW's met grote zescilinders af te snoepen als je alleen maar een 2 liter viercilinder te bieden hebt!

Het resultaat van verstand eerder dan passie

In 1982 stelde Peugeot eindelijk een geloofwaardig alternatief voor: bij gebrek aan een zescilinder schroefde het merk een turbo op het model, en dat in samenwerking met Porsche! De 505 Turbo was geboren, maar zijn 150 pk liet een groot gat in het gamma, tussen de 'klassieke' 505 met maximaal 117 pk en deze turboversie! Zo werd de GTI geboren, met zijn 2,2 liter viercilinder motor opgedreven tot 130 pk.

Niks wilds aan!

Met 130 pk is de Peugeot 505 GTI geen wilde sedan, maar hij is wel dynamisch genoeg voor 'brave huisvaders. De uitstraling gaat er wel wat op vooruit, met onder andere een aangepaste voorbumper, een kleine achterspoiler, lichtmetalen velgen en een mooier interieur. De 505 evolueerde voorzichtig in de loop der tijd, maar zonder ooit zijn tanden te laten zien: alleen zijn uitrusting werd opgewaardeerd. In 1989 verliet de 505 GTI discreet de catalogus... Tegenwoordig betaal je minder dan 10.000 euro voor een gezond exemplaar. Het goede nieuws is dat de motor bijna onverwoestbaar is!


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km