Volkswagen ID.7 Tourer: EV met flinke koffer!

Als nieuwe Tourer-breakversie kan de grote elektrische Volkswagen ID.7 605 liter bagage meenemen over een afstand van 685 km. Genoeg om de BMW i5 Touring de loef af te steken?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 februari 2024
  • Lancering

Onze spionagefotografen hadden de breakversie van de Volkswagen ID.7 al lang zien aankomen. En we wisten ook al dat hij als 'Tourer' door het leven zou gaan, en dus niet Variant of Shooting Brake, zoals de andere breaks in het VW-gamma. Maar het was nog even wachten om hem officieel van alle kanten te kunnen ontdekken. Hier is nu de ID.7 Tourer, de versie met grote koffer van het nieuwe elektrische vlaggenschip van Volkswagen.

605 l tot 1.714 l

Naast zijn achterzijde zonder camouflage, krijgen we nu dus ook de technische kenmerken van de ID.7 Tourer te weten. Laten we beginnen met het belangrijkste cijfer voor een break: zijn koffervolume. In zijn transformatie van ID.7 naar ID.7 Tourer ziet het elektrische vlaggenschip van Volkswagen zijn laadvolume met 5 zitplaatsen toenemen van 532 tot 605 liter. Merk op dat de ID.7 Tourer even groot blijft als de berline: hij heeft dezelfde lengte (4,96 m), dezelfde breedte (1,86 m) en dezelfde hoogte (1,54 m).

Minder ruim dan de Passat Variant...

De break is ook beter in zijn sas als verhuiswagen. Met de achterbank neergeklapt, neemt het laadvolume toe tot meer dan 1.700 liter (1.714 liter), tegenover 1.586 liter voor de ID.7 berline. De laadlengte van de break tot aan de voorzetels is daarmee bijna 2 meter lang (1,95 m).



Vergeleken met de andere nieuwe grote break in het Volkswagen-gamma, is de nieuwste generatie Passat Variant echter nog iets ruimer dan de ID.7 Tourer: van 690 tot 1.920 liter, ondanks een vergelijkbaar formaat (4,92 m lang, 1,85 m breed en 1,50 m hoog). En de ID.7 Tourer kan niet terugslaan met een extra koffer aan de voorkant. Ook deze ID heeft namelijk geen frunk, iets wat wel steeds vaker te vinden is in andere exclusief elektrische modellen.

... maar ruimer dan de BMW i5 Touring!

Anderzijds kan de grote elektrische break van Volkswagen wel bogen op een groter laadvolume in de koffer dan de andere grote elektrische Duitse break van het moment: de BMW i5 Touring. Die laatste kan een volume voorleggen van 570 tot 1.700 liter, ondanks zijn nog grotere formaat (5,06 m lang, 1,90 m breed). Samen met de nog veel duurdere Porsche Taycan Sport Turismo enerzijds en de goedkopere MG 5/Peugeot e-308 SW/Opel Astra Sports Tourer Electric anderzijds, zijn dit de zeldzame elektrische breaks die momenteel op de markt zijn.

Tot 685 km



Op motorvlak deelt de ID.7 Tourer dezelfde technische kenmerken als zijn berlinebroer. De aandrijflijnen zijn dus identiek: een elektromotor van 210 kW (286 pk) en 545 Nm op de achteras, gevoed door een lithium-ionbatterij van 77 kWh (82 kWh bruto), of later met een pakket van 86 kWh (91 kWh bruto). In afwachting van zijn officiële homologatie, schat VW in dat deze versie met de grotere batterij een actieradius tot 685 km haalt.

Wellness-app en ChatGPT

Voor de volledigheid krijgt de Tourer nog een nieuwe functie voor de ID.7: de Wellness-app. Daarmee kan je verschillende voertuigfuncties aanpassen volgens vooraf geconfigureerde programma's om het "welzijn aan boord te verbeteren" tijdens het rijden of tijdens pauzes. Afhankelijk van de uitrusting van de auto kan de applicatie de sfeerverlichting, het geluid, de klimaatcontrole, het panoramisch open dak, de zetelverwarming en meer instellen om een bepaalde sfeer aan boord te creëren. Er zijn drie modi: Fresh Up, Calm Down en Power Break.

Bovendien krijgen de nieuwste infotainmentsystemen van Volkswagen voortaan ChatGPT ingebouwd. De bestuurder en passagiers kunnen daarmee de stemassistent gebruiken om toegang te krijgen tot een AI-database die gevraagde content kan voorlezen tijdens het rijden.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste EV-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De Belgische prijzen van de nieuwe Toyota Land Cruiser zijn bekend. De gelegenheid om in detail te treden over de nieuwste generatie van de iconische terreinwagen.

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km