Volkswagen
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
De concept ID. Life kondigt een toekomstige ‘betaalbare’ elektrische Volkswagen aan die in 2025 wordt verwacht. Hij is zo groot als een Polo en belooft tot 400 kilometer rijbereik.
In het kader van zijn strategie “ACCELERATE” wil Volkswagen elektromobiliteit “voor nog meer mensen” toegankelijk maken. In 2025 lanceert Volkswagen daarom een nieuwe telg van zijn elektrische ID-familie in het segment van de kleine veelzijdige stadswagens, die het nu aankondigt met de conceptcar ID. Life. Volkswagen bevestigt al dat zijn verkoopprijs tussen de 20.000 en de 25.000 euro zal liggen.
In tegenstelling tot zijn door Cupra ontwikkelde neef krijgt de conceptcar hier niet de vorm van een radicale sportieveling. Hij mikt eerder op een positie als cross-over (met vooral een ruime bodemvrijheid van 19 centimeter). Met zijn lengte van 4,09 meter komt zijn formaat in de buurt van dat van de huidige VW Polo (4,07 meter).
Technisch gezien staat de ID. Life op het modulaire elektrische platform MEB van de andere leden van de ID-familie van Volkswagen, maar hij onderscheidt zich door zijn voorwielaangedreven architectuur. De tweewielaangedreven variant van zijn grotere broer ID.3 is namelijk een achterwielaandrijver. Maar in de kleinere ID ligt de elektromotor voorin om de voorwielen aan te drijven.
In deze conceptcar ontwikkelt hij 172 kW (234 pk) en een koppel van 290 Nm. Dat is een GTI-vermogen waarmee de ID. Life van 0 naar 100 km/u kan optrekken in 6,9 seconden.
Ondanks zijn compacte formaat zit in de conceptcar toch een grote batterij van 57 kWh. Dat geeft hem een WLTP-rijbereik van tot 400 kilometer. Daarna kan de auto op tien minuten tot 163 kilometer rijbereik recupereren aan een snellaadstation op gelijkstroom.
Het dashboard kiest voor soberheid. Het interieur van de conceptcar is volledig ontdaan van klassieke knoppen en schakelaars. Voor de bediening van de boordfuncties gebruik je aanraakvlakken of je smartphone.
In de gadgetafdeling vinden we een inklapbaar projectiescherm gecombineerd met moduleerbare stoelen. Op die manier kan het interieur van de ID. Life, die vooral jongeren moet aanspreken, worden omgevormd tot een film- of gamezaal.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
Jaguar zwaait een icoon in stijl uit in het noorden van het Iberisch schiereiland, met een rit van bijna 1.000 km tussen Sitges en San Sebastian achter het stuur van de nieuwe F-Type 75 Edition. Een test langs de mooiste wegen van Catalonië, Aragon, Navarra en het Baskenland met meer dan 500 pk onder de rechtervoet!
Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?
Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.