Volvo gaat aluminium koetswerken gieten

De Chinees-Zweedse autobouwer is op jacht naar overtollig CO2 bij de productie van zijn auto’s. Gegoten aluminium koetswerkdelen kunnen daarbij helpen.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 09 februari 2022
  • Sector

Tegen 2030 wil Volvo een volledig elektrisch gamma, maar het bedrijf wil die auto’s ook CO2-neutraal produceren en herbekijkt daarom zijn hele aankoop- en productieproces. Leder verdwijnt en voor zijn batterijen klopt het aan bij Northvolt, dat samen met Volvo hernieuwbare bronnen zal inzetten om die energiedragers te maken. Maar de grootste vernieuwing komt van de ‘Mega Casting’ techniek, die het bedrijf zal toepassen in zijn fabriek in Torslanda, waar vanaf 2025 een nieuwe generatie elektrische Volvo’s van de band moet rollen.

Mega Casting? 

Normaal gezien wordt een autokoetswerk gemaakt van verschillende in staalplaat geperste en vervolgens samen gelaste onderdelen. Dat is materiaal- en arbeidsintensief, en met een niet geringe impact op CO2-vlak. Volvo gaat nu volledige stukken van het koetswerk gieten in één stuk, in aluminium. Het merk begint met enkel de achterste vloerplaat van elektrische auto’s in aluminium te gieten, wat moet zorgen voor een gewichtsbesparing van 15%. Tesla past het principe al toe voor zijn Model Y, met aluminium uit België.


De auto zal daardoor uit veel minder puzzelstukken bestaan, Volvo heeft het over een verhouding van 1 tegen 100, en er zal veel minder laswerk nodig zijn. Gevolg: minder complexiteit, minder materiaalverlies (bij gelaste stalen koetswerkdelen gaat er tot 50% materiaal verloren) en minder CO2. De productie wordt ook flexibeler, met een eenvoudigere assemblagelijn en de mogelijkheid om nieuwe ontwikkelingen sneller in productie te laten gaan. Ook het aluminium zelf wordt trouwens duurzamer: Volvo koopt enkel nog aluminium van leveranciers die een uitstoot van 4 kg CO2 per kg aluminium garanderen.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volvo? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volvo-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Volvo Cars.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km