Volvo gaat aluminium koetswerken gieten

De Chinees-Zweedse autobouwer is op jacht naar overtollig CO2 bij de productie van zijn auto’s. Gegoten aluminium koetswerkdelen kunnen daarbij helpen.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 09 februari 2022
  • Sector

Tegen 2030 wil Volvo een volledig elektrisch gamma, maar het bedrijf wil die auto’s ook CO2-neutraal produceren en herbekijkt daarom zijn hele aankoop- en productieproces. Leder verdwijnt en voor zijn batterijen klopt het aan bij Northvolt, dat samen met Volvo hernieuwbare bronnen zal inzetten om die energiedragers te maken. Maar de grootste vernieuwing komt van de ‘Mega Casting’ techniek, die het bedrijf zal toepassen in zijn fabriek in Torslanda, waar vanaf 2025 een nieuwe generatie elektrische Volvo’s van de band moet rollen.

Mega Casting? 

Normaal gezien wordt een autokoetswerk gemaakt van verschillende in staalplaat geperste en vervolgens samen gelaste onderdelen. Dat is materiaal- en arbeidsintensief, en met een niet geringe impact op CO2-vlak. Volvo gaat nu volledige stukken van het koetswerk gieten in één stuk, in aluminium. Het merk begint met enkel de achterste vloerplaat van elektrische auto’s in aluminium te gieten, wat moet zorgen voor een gewichtsbesparing van 15%. Tesla past het principe al toe voor zijn Model Y, met aluminium uit België.


De auto zal daardoor uit veel minder puzzelstukken bestaan, Volvo heeft het over een verhouding van 1 tegen 100, en er zal veel minder laswerk nodig zijn. Gevolg: minder complexiteit, minder materiaalverlies (bij gelaste stalen koetswerkdelen gaat er tot 50% materiaal verloren) en minder CO2. De productie wordt ook flexibeler, met een eenvoudigere assemblagelijn en de mogelijkheid om nieuwe ontwikkelingen sneller in productie te laten gaan. Ook het aluminium zelf wordt trouwens duurzamer: Volvo koopt enkel nog aluminium van leveranciers die een uitstoot van 4 kg CO2 per kg aluminium garanderen.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volvo? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volvo-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Volvo Cars.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Na eerst de versie met de Nettuno-V6 te hebben onthuld, is de Maserati GranCabrio er nu ook als volledig elektrische Folgore.

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km