Volkswagen ID. GTI: eerste elektrische GTI

De toekomst van de GTI is elektrisch! Maar dat weerhoudt Volkswagen er niet van om naar het verleden te blijven verwijzen, zowel qua design als qua ideologie.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 04 september 2023
  • Toekomst

We hadden al een vermoeden, maar nu is het ook officieel: de GTI-badge gaat mee naar het elektrische tijdperk met deze ID. GTI Concept. Die is gebaseerd op een andere conceptcar, de ID.2all, en is de eerste elektrische GTI met een lengte van 4,1 m, een breedte van 1,84 m en een hoogte van 1,5 m. De conceptcar behoudt ook alle typische kenmerken van de legendarische Duitse badge, en dat zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Zijn grille is in het rood onderlijnd en zijn interieur zit boordevol details in dezelfde kleur.



Tellers van de Golf 1 en head-up display voor de passagier

Volkswagen heeft ook een heleboel verrassingen verstopt aan boord van de ID. GTI Concept. Zijn digitale instrumentarium van 10,9 inch kan bijvoorbeeld dezelfde tellers als de eerste Golf GTI weergeven! Het head-up display kan dan weer gegevens projecteren voor de bestuurder én voor de passagier. Maar deze toekomstige elektrische GTI wordt nog steeds een praktische daily, met zijn 5 deuren, zijn wielbasis van 2,6 m en zijn koffervolume van 490 tot 1.330 liter.

Voorwielaandrijving, differentieel en versnellingen, maar nog niet voor direct

Traditiegetrouw blijft deze GTI een voorwielaandrijver. Volkswagen kondigt aan dat het model ook wordt uitgerust met een elektronisch gestuurd sperdifferentieel. En dat is niet het enige dat elektronisch wordt geregeld, want ook het vermogen, de besturing, het geluid en zelfs schakelmomenten kunnen gesimuleerd worden. Dan blijven er enkel nog zijn prestaties, zijn lancering en zijn prijs over. Zaken waar we helaas nog geen info over hebben. De ID.2 waarop deze conceptcar is gebaseerd, komt echter pas op de markt in 2025. Nog even geduld, dus.



Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische Volkswagen? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste VW EV-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
MG3: hybride stadsauto met dat beetje meer

MG3: hybride stadsauto met dat beetje meer

De MG3 krijgt een nieuw gezicht en wordt nu in heel Europa verkocht met een hybride aandrijflijn van 143 kW (194 pk) en 425 Nm, maar dat is nog niet alles...

Jeep Avenger 4xe: hybride en vierwielaandrijving

Jeep Avenger 4xe: hybride en vierwielaandrijving

De compacte Jeep krijgt vierwielaandrijving in combinatie met de Mild Hybrid 48V-technologie van Stellantis.

Dit is de auto van het jaar 2024!

Dit is de auto van het jaar 2024!

De Renault Scénic E-Tech haalt het van de BYD Seal, BMW 5 Reeks, Kia EV9, Peugeot (e-)3008, Toyota C-HR en Volvo EX30.

Fiat: 4 nieuwe modellen tegen 2027

Fiat: 4 nieuwe modellen tegen 2027

Fiat maakt zich op voor een grootschalig modellenoffensief en geeft al een kleine vooruitblik aan de hand van 5 verschillende conceptcars, allemaal met wat Panda-DNA.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 53.990
2019
105.433 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km