Worden de Belgische autostrades binnenkort voorzien van bovenleidingen?

Daarmee kunnen ze vrachtwagens ontvangen die voorzien zijn van een pantograaf!

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 18 maart 2022
  • Elektrisch

Liefhebbers van treinen weten dat elektrische locomotieven voorzien zijn van minstens één pantograaf die ervoor zorgt dat ze elektriciteit kunnen afnemen van de bovenleiding, de boven de sporen gemonteerde kabels die onder stroom staan.

In Zweden en Duitsland wordt dezelfde technologie toegepast op autostrades om elektrische vrachtwagens van stroom te voorzien! Siemens is aan zet om dit ongeziene concept uit te werken in samenwerking met Scania en Daimler. Concreet zullen compatibele vrachtwagens uitgerust zijn met een pantograaf bovenop de cabine, maar ook met een batterij die ervoor zorgt dat ze andere voertuigen kunnen voorbijsteken op een rijstrook die niet uitgerust is met een bovenleiding, en zich ook kunnen verplaatsen op klassieke wegen. De batterij kan opgeladen worden door middel van de pantograaf of een conventionele laadpaal.

In de toekomst geëlektrificeerde ‘corridors’ in heel Europa?

En alternatief dat in Vlaanderen ook heel wat interesse werkt. Een studie van VIL, het Vlaams Instituut voor de Logistiek, in samenwerking met een dertigtal bedrijven, moedigt Vlaanderen aan om het innovatieve Duitse voorbeeld te volgen. Ook Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk buigen zich over de oplossing. Daarvoor zijn echter zware investeringen nodig. Enkel voor Vlaanderen gaat het om een bedrag van 2 miljard euro, dat terugverdiend kan worden in twee decennia. Als de buurlanden meewerken, zou een ‘corridor’ tussen de havens van Rotterdam, Antwerpen en Le Havre één van de eerste grensoverschrijdende routes kunnen zijn die voorzien is van deze technologie.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Siemens.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km