Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Zenvo heeft zijn tweede model onthuld: de Aurora, een hybride hypercar die in twee varianten op de markt komt, de Agil en de Tur.
Ter gelegenheid van de Monterey Car Week heeft de kleine Deense constructeur Zenvo niet één, maar twee nieuwe modellen onthuld! De hypercar Aurora komt namelijk in twee verschillende varianten op de markt, die ook op technisch vlak verschillen van elkaar: de Agil en de Tur, wat 'Agile' en 'Touring' wilt zeggen in het Deens.
Deze twee varianten worden op hetzelfde monocoque-chassis uit carbon gebouwd. Een struktuur die op zijn beurt wordt omringd door een carrosserie van hetzelfde materiaal. En om er geen twijfel over te laten bestaan, heeft Zenvo 70% van dit carbon zichtbaar gelaten, zowel langs binnen als aan de buitenkant. De Aurora Agil en Tur hebben ook dezelfde motor: een hybride quad-turbo 6,6 liter-V12 die pas ophoudt met versnellen bij 9.800 toeren per minuut! Zijn vermogen hangt echter af van de gekozen versie.
De Zenvo Aurora Agil, die met de grote achtervleugel, koppelt deze twaalfcilinder aan een enkele elektromotor die in de versnellingsbak zit ingebouwd voor een totaal van 1.450 pk en 1.400 Nm aan koppel. Al dit vermogen wordt naar de achterwielen gestuurd om de 100 km/u te bereiken in 2,5 seconden en een topsnelheid te halen van 365 km/u. De Agil is lichter dan de Tur en zet slechts 1,3 ton op de weegschaal. Zijn indrukwekkende aerodynamische opzetstukken zorgen dan weer voor 880 kilo aan downforce bij 250 km/u.
De Zenvo Aurora Tur heeft geen dikke achterspoiler, maar hij geniet wel van twee extra elektromotoren die op zijn vooras zijn geplaatst. Het resultaat is een piekvermogen van 1.850 pk en 1.700 Nm, een vermogen dat over de vier wielen wordt verdeeld. Deze versie heeft slechts 2,3 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken, terwijl zijn topsnelheid maar liefst 450 km/u bedraagt. Zijn twee extra elektromotoren brengen ook een meergewicht van zo'n 150 kg met zich mee, voor een totale massa van 1.450 kg.
De productie van de Aurora Agil en Tur begint in 2025 en wordt beperkt tot slechts 50 exemplaren per variant. In totaal worden er dus 100 auto's gebouwd.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.