Testen

Test: Honda HR-V, tabula rasa

De derde generatie van de Japanse SUV is onherkenbaar veranderd. De ingenieurs vertrokken namelijk van een blanco blad om deze nieuwe HR-V te creëren. Maar zijn ze erin geslaagd om een begeerlijke auto te bouwen?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 03 november 2021
  • HONDA
  • 8.061 weergaven
3,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Veelzijdigheid
  • Beperkt verbruik
  • Praktische functies
  • Standaarduitrusting
  • Hoge basisprijs
  • (Zeer) luidruchtige motor onder belasting
  • Beperkt dealernetwerk
  • Een paar afwerkingsdetails

Wie herinnert zich nog de oude HR-V? Naast deze nieuwkomer is het nogal moeilijk om je zijn voorganger voor de geest te halen. Vanuit welke hoek je hem ook bekijkt, wanneer je ze naast elkaar ziet zou je geloven dat het om twee verschillende modellen gaat. Weg met de vele rondingen, de kleine Japanse SUV pakt tegenwoordig uit met veel strakkere en meer eenvoudige lijnen. De heel schuine C-stijl geeft hem een beetje een SUV-coupé-uitstraling.

Ook wanneer je in het interieur instapt moet je niet zoeken naar enige verwantschap met de HR-V die hij aflost. Je vindt er echter wel iets uit een ander model van het merk, de Jazz. Ze delen hun fysieke bedieningsknoppen voor de klimaatregeling, het centrale scherm en het infotainmentsysteem. Dat laatste is niet nieuw binnen het Europese gamma, maar de ergonomie en de reactiesnelheid ervan zijn uitmuntend. Honda gaat er trouwens van uit dat de meerderheid van de klanten liefst Android Auto of Apple CarPlay zal gebruiken, die standaard aanwezig zijn. En het heeft ongetwijfeld gelijk.

Heel aparte werking

Honda wordt geleid door ingenieurs en dat bevestigt de hybride aandrijflijn van deze HR-V. De Japanners hebben niet een bestaand systeem geïmiteerd maar wel hun eigen module ontwikkeld van op een leeg vel papier. De werking van het geheel is identiek aan de aandrijflijnen van de huidige Jazz en CR-V. In dit geval is de verbrandingsmotor een 1.5-benzine met Atkinsoncyclus. Hij wordt bijgestaan door een elektrisch gedeelte zodat het totaalvermogen uitkomt op 131 pk en een koppel van 253 Nm.

Het geheel kent geen klassieke versnellingsbak, want het elektrische gedeelte regelt het vermogen van de verbrandingsmotor. Bij lage snelheden kunnen enkel de batterijen deze SUV doen rijden. Bij stevig accelereren werken beide energiebronnen samen om zo veel mogelijk vermogen te kunnen ontplooien. Onder sommige omstandigheden kan de viercilinder de voorwielen zelfs op zijn eentje aandrijven. Volgens Honda kan de verbrandingsmotor op die manier zo vaak mogelijk in zijn optimale toerenbereik draaien en verbruikt hij zo minder.

En onderweg?

Nadat je plaats neemt op een ietwat stugge en hoge stoel ontdek je de typische sensaties van dit soort hybride. Zolang hij niet wordt aangesproken blijft de verbrandingsmotor opmerkelijk discreet. Wanneer je hem echter meer opjaagt, wordt hij luidruchtig zonder dat het kabaal wordt vertaald in ook maar enige versnelling. De HR-V geeft de voorkeur aan een soepele en rustige rijstijl, die in contrast staat met het levendige en reactieve stuur, dat weliswaar niet heel informatief is.

Het onderstel is gezond en perfect in evenwicht. In sommige bochten stel je soms tot je grote verrassing vast dat hij dynamisch aanvoelt. Ondanks de iets hogere positie van deze SUV gaat de HR-V maar heel beperkt rollen in lange bochten. Een atleet is hij echter niet, zoals blijkt uit zijn sprinttijd van 0 naar 100 km/u van 10,7 seconden.

Dankzij het in eigen huis ontwikkelde systeem belooft Honda een verbruik dat toch interessant is voor een niet-oplaadbare hybride. En na onze ervaring kunnen we dat moeilijk tegenspreken. Tijdens onze test van 112 kilometer ging de boordcomputer tot 5,5 l/100 km. Beter dan de concurrentie is het niet, maar het is ook niet slechter. Weet ook dat we tijdens de tweede helft van de rit wat delicater met het gaspedaal zijn omgesprongen waardoor het verbruik na 56 kilometer was gezakt tot slechts 4,2 l/100 km. Zijn critici mogen zich zorgen beginnen maken…

Bijna elektrisch

Wanneer je het gaspedaal zachter behandelt, ga je niet enkel minder verbruiken. Je ontdekt tegelijk een zeer veelzijdige auto. Hij voelt zich perfect in zijn sas op snelwegen en plattelandswegen en is ook bijzonder aangenaam in de stad. In die omgeving gebruikt hij nagenoeg enkel zijn batterijen om zich te verplaatsen. Hij rijdt trouwens zoals een volledig elektrische auto. De hendels aan het stuurwiel versterken of verminderen het niveau van het regenererend remmen. De versnellingspook heeft een B-stand die de vertragingen meteen op het hoogste niveau brengt. Ja kan dan puur met het gaspedaal rijden. Al moet je helaas wel nog je voet naar het rempedaal brengen om volledig tot stilstand te komen. Bij die elektrische rijervaring komt nog een goede geluiddemping en een correcte schokdemping, zodat deze Japanner een zeer fijne levensgezel wordt.

Praktische en onverwachte functies

Het design van deze HR-V is elegant zonder dat je van een wauw-effect kan spreken wanneer je zijn koetswerk of interieur ontdekt. Maar hoe meer je met deze Japanner kennismaakt, des te meer ga je hem op prijs stellen. Het zicht aan boord is uitstekend dankzij de grote raamoppervlakken. Ondanks zijn coupéachtige vorm voelt het achterin helemaal niet benepen aan. Dat is te danken aan die immense en ononderbroken glasoppervlakken.

De HR-V kan ook rekenen op een aantal gadget-functies, die toch praktisch blijken bij dagelijks gebruik, zoals bijvoorbeeld de Magic Seats. De zitting van de achterbank klapt omhoog tegen de rugleuning om een hoge ruimte vrij te maken. Planten, kleine meubelen of andere vergelijkbare voorwerpen vinden op die manier eenvoudig een plaats zonder dat je ze neer moet leggen: magisch… Voorin zitten nieuwe ventilatieroosters die de lucht verspreiden in plaats van ze rechtstreeks op de passagiers te blazen. En we mogen de gemakkelijk neerklappende achterbank niet vergeten, die een perfect vlakke laadvloer vrijmaakt. Al die vondsten maken het leven aangenamer.

Zijn geld waard

Wanneer je je HR-V gaat configureren, houdt Honda het eenvoudig, want iedereen krijgt dezelfde motor: hybride en voorwielaandrijving. Je moet wel nog de versie kiezen. Ook daar doet de Japanse constructeur een groot deel van het werk voor zijn toekomstige klanten, want ze zijn allemaal standaard goed uitgerust.

De instapper is de Elegance, die verkrijgbaar is vanaf 30.480 euro. De Advance voegt een aantal opties toe zoals een dodehoekwaarschuwing, een beetje leder of een automatische sluiting voor de kofferklep, samen met 2.500 euro voor een totaal van 32.980 euro. Tot slot komen we bij de Advance Style van 35.480 euro, die onder meer specifieke decoratieve elementen krijgt, naast dakrails en het beste audiosysteem. Op een paar personaliseerbare details na kan je aan de HR-V geen enkele optie toevoegen. Honda zet niet in op een aantrekkelijke basisprijs, maar wil wel dat zijn klanten waar krijgen voor hun geld.

Ons verdict

Voor zijn derde generatie is de HR-V volledig veranderd. En we moeten erkennen dat hij geslaagd is. Het nieuwe kleedje is elegant en zijn aandrijflijn aantrekkelijk, vooral voor particulieren, die steeds vaker voor een niet-oplaadbare hybride kiezen. Deze SUV kan rekenen op zijn uitstekende veelzijdigheid, goede motor en interessante vondsten voor dagelijks gebruik.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Honda ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Honda zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 18.998
2021

Benzine, Andere

€ 13.998
2021

Benzine, Manueel

€ 14.498
2021

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Andere, Manueel

€ 533.800
1973
1.466 km

Diesel, Automaat

€ 39.950
12.388 km

Benzine, Automaat

€ 62.950
3.790 km

Diesel, Manueel

€ 9.800
2013
124.300 km