Testen

Test: Honda HR-V, tabula rasa

De derde generatie van de Japanse SUV is onherkenbaar veranderd. De ingenieurs vertrokken namelijk van een blanco blad om deze nieuwe HR-V te creëren. Maar zijn ze erin geslaagd om een begeerlijke auto te bouwen?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 03 november 2021
  • Honda
3,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Veelzijdigheid
  • Beperkt verbruik
  • Praktische functies
  • Standaarduitrusting
  • Hoge basisprijs
  • (Zeer) luidruchtige motor onder belasting
  • Beperkt dealernetwerk
  • Een paar afwerkingsdetails

Wie herinnert zich nog de oude HR-V? Naast deze nieuwkomer is het nogal moeilijk om je zijn voorganger voor de geest te halen. Vanuit welke hoek je hem ook bekijkt, wanneer je ze naast elkaar ziet zou je geloven dat het om twee verschillende modellen gaat. Weg met de vele rondingen, de kleine Japanse SUV pakt tegenwoordig uit met veel strakkere en meer eenvoudige lijnen. De heel schuine C-stijl geeft hem een beetje een SUV-coupé-uitstraling.

Ook wanneer je in het interieur instapt moet je niet zoeken naar enige verwantschap met de HR-V die hij aflost. Je vindt er echter wel iets uit een ander model van het merk, de Jazz. Ze delen hun fysieke bedieningsknoppen voor de klimaatregeling, het centrale scherm en het infotainmentsysteem. Dat laatste is niet nieuw binnen het Europese gamma, maar de ergonomie en de reactiesnelheid ervan zijn uitmuntend. Honda gaat er trouwens van uit dat de meerderheid van de klanten liefst Android Auto of Apple CarPlay zal gebruiken, die standaard aanwezig zijn. En het heeft ongetwijfeld gelijk.

Heel aparte werking

Honda wordt geleid door ingenieurs en dat bevestigt de hybride aandrijflijn van deze HR-V. De Japanners hebben niet een bestaand systeem geïmiteerd maar wel hun eigen module ontwikkeld van op een leeg vel papier. De werking van het geheel is identiek aan de aandrijflijnen van de huidige Jazz en CR-V. In dit geval is de verbrandingsmotor een 1.5-benzine met Atkinsoncyclus. Hij wordt bijgestaan door een elektrisch gedeelte zodat het totaalvermogen uitkomt op 131 pk en een koppel van 253 Nm.

Het geheel kent geen klassieke versnellingsbak, want het elektrische gedeelte regelt het vermogen van de verbrandingsmotor. Bij lage snelheden kunnen enkel de batterijen deze SUV doen rijden. Bij stevig accelereren werken beide energiebronnen samen om zo veel mogelijk vermogen te kunnen ontplooien. Onder sommige omstandigheden kan de viercilinder de voorwielen zelfs op zijn eentje aandrijven. Volgens Honda kan de verbrandingsmotor op die manier zo vaak mogelijk in zijn optimale toerenbereik draaien en verbruikt hij zo minder.

En onderweg?

Nadat je plaats neemt op een ietwat stugge en hoge stoel ontdek je de typische sensaties van dit soort hybride. Zolang hij niet wordt aangesproken blijft de verbrandingsmotor opmerkelijk discreet. Wanneer je hem echter meer opjaagt, wordt hij luidruchtig zonder dat het kabaal wordt vertaald in ook maar enige versnelling. De HR-V geeft de voorkeur aan een soepele en rustige rijstijl, die in contrast staat met het levendige en reactieve stuur, dat weliswaar niet heel informatief is.

Het onderstel is gezond en perfect in evenwicht. In sommige bochten stel je soms tot je grote verrassing vast dat hij dynamisch aanvoelt. Ondanks de iets hogere positie van deze SUV gaat de HR-V maar heel beperkt rollen in lange bochten. Een atleet is hij echter niet, zoals blijkt uit zijn sprinttijd van 0 naar 100 km/u van 10,7 seconden.

Dankzij het in eigen huis ontwikkelde systeem belooft Honda een verbruik dat toch interessant is voor een niet-oplaadbare hybride. En na onze ervaring kunnen we dat moeilijk tegenspreken. Tijdens onze test van 112 kilometer ging de boordcomputer tot 5,5 l/100 km. Beter dan de concurrentie is het niet, maar het is ook niet slechter. Weet ook dat we tijdens de tweede helft van de rit wat delicater met het gaspedaal zijn omgesprongen waardoor het verbruik na 56 kilometer was gezakt tot slechts 4,2 l/100 km. Zijn critici mogen zich zorgen beginnen maken…

Bijna elektrisch

Wanneer je het gaspedaal zachter behandelt, ga je niet enkel minder verbruiken. Je ontdekt tegelijk een zeer veelzijdige auto. Hij voelt zich perfect in zijn sas op snelwegen en plattelandswegen en is ook bijzonder aangenaam in de stad. In die omgeving gebruikt hij nagenoeg enkel zijn batterijen om zich te verplaatsen. Hij rijdt trouwens zoals een volledig elektrische auto. De hendels aan het stuurwiel versterken of verminderen het niveau van het regenererend remmen. De versnellingspook heeft een B-stand die de vertragingen meteen op het hoogste niveau brengt. Ja kan dan puur met het gaspedaal rijden. Al moet je helaas wel nog je voet naar het rempedaal brengen om volledig tot stilstand te komen. Bij die elektrische rijervaring komt nog een goede geluiddemping en een correcte schokdemping, zodat deze Japanner een zeer fijne levensgezel wordt.

Praktische en onverwachte functies

Het design van deze HR-V is elegant zonder dat je van een wauw-effect kan spreken wanneer je zijn koetswerk of interieur ontdekt. Maar hoe meer je met deze Japanner kennismaakt, des te meer ga je hem op prijs stellen. Het zicht aan boord is uitstekend dankzij de grote raamoppervlakken. Ondanks zijn coupéachtige vorm voelt het achterin helemaal niet benepen aan. Dat is te danken aan die immense en ononderbroken glasoppervlakken.

De HR-V kan ook rekenen op een aantal gadget-functies, die toch praktisch blijken bij dagelijks gebruik, zoals bijvoorbeeld de Magic Seats. De zitting van de achterbank klapt omhoog tegen de rugleuning om een hoge ruimte vrij te maken. Planten, kleine meubelen of andere vergelijkbare voorwerpen vinden op die manier eenvoudig een plaats zonder dat je ze neer moet leggen: magisch… Voorin zitten nieuwe ventilatieroosters die de lucht verspreiden in plaats van ze rechtstreeks op de passagiers te blazen. En we mogen de gemakkelijk neerklappende achterbank niet vergeten, die een perfect vlakke laadvloer vrijmaakt. Al die vondsten maken het leven aangenamer.

Zijn geld waard

Wanneer je je HR-V gaat configureren, houdt Honda het eenvoudig, want iedereen krijgt dezelfde motor: hybride en voorwielaandrijving. Je moet wel nog de versie kiezen. Ook daar doet de Japanse constructeur een groot deel van het werk voor zijn toekomstige klanten, want ze zijn allemaal standaard goed uitgerust.

De instapper is de Elegance, die verkrijgbaar is vanaf 30.480 euro. De Advance voegt een aantal opties toe zoals een dodehoekwaarschuwing, een beetje leder of een automatische sluiting voor de kofferklep, samen met 2.500 euro voor een totaal van 32.980 euro. Tot slot komen we bij de Advance Style van 35.480 euro, die onder meer specifieke decoratieve elementen krijgt, naast dakrails en het beste audiosysteem. Op een paar personaliseerbare details na kan je aan de HR-V geen enkele optie toevoegen. Honda zet niet in op een aantrekkelijke basisprijs, maar wil wel dat zijn klanten waar krijgen voor hun geld.

Ons verdict

Voor zijn derde generatie is de HR-V volledig veranderd. En we moeten erkennen dat hij geslaagd is. Het nieuwe kleedje is elegant en zijn aandrijflijn aantrekkelijk, vooral voor particulieren, die steeds vaker voor een niet-oplaadbare hybride kiezen. Deze SUV kan rekenen op zijn uitstekende veelzijdigheid, goede motor en interessante vondsten voor dagelijks gebruik.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Honda ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Honda zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km