Testen

Test: BMW 4 Reeks Coupé: meer dan alleen een grote mond?

Deze coupé van BMW verdeelt de meningen: sommigen vinden zijn neus met grote ‘neusgaten’ te opzichtig. Maar los daarvan: hoe rijdt hij?

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 03 augustus 2023
  • BMW
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Stijf en precies onderstel
  • Algemeen rijplezier
  • Uitgebreid gamma van geslaagde motoren
  • Hoofdruimte achterin
  • Veel en dure opties
  • Geen plug-in hybride

De 4 Reeks is niets meer of minder dan de coupé-versie van de 3 Reeks. Het huidige model kwam eind 2020 op de markt (de cabrio volgde in 2021). Hij krijgt een plek tussen de kleine 2 Reeks Coupé en de grote 8 Reeks. Zijn grootste concurrenten zijn de Audi A5 Coupé en de Mercedes CLE Coupé.

Een look die de meningen verdeelt

De nieuwste 4 Reeks wordt niet door iedereen gesmaakt… Zijn neus deed al heel wat inkt vloeien. Maar aan het begin van de jaren 2000 deden de creaties van een andere BMW-designer, Chris Bangle, dat ook – om vervolgens als zoete broodjes te verkopen. Ze hebben vandaag zelfs een stevige fanbasis. Afwachten of dat ook het geval zal zijn voor deze 4 Reeks...


Het koetswerk van deze coupé is bijna 4,80 meter lang en maakt indruk op de weg. BMW biedt een breed gamma van personaliseringsmogelijkheden aan, waaronder een ruime keuze aan velgen (van 18 tot 20 duim), maar ook een ‘M Sport’ lijn met een koetswerkkit die een sportieve bumper vooraan, sideskirts en een diffuser toevoegt. Ook binnenin is de afwerking in dat geval sportiever: drempelbeschermers met ‘M’-logo, alu pedalen en een voetsteun met ‘M’-logo, sportzetels in synthetisch leder/Alcantara met contrasterende stiksels, een antracietkleurige dakhemel en ook een ‘M’ sportstuur. Het koetswerk kan verder voorzien worden van (heel dure) koolstofvezel onderdelen.

BMW Curved Display

Net als de 3 Reeks kreeg deze 4 Reeks in de lente van 2023 een nieuw dashboard met een gebogen centraal scherm (BMW Curved Display) met een diameter van 14,9 duim, gekoppeld aan een digitale instrumentencluster met een diameter van 12,3 duim achter het stuur. Het infotainmentsysteem draait op het nieuwste besturingssysteem van BMW, dat snel en intuïtief werkt. Het is uiteraard compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, en dat met of zonder kabel.

BMW biedt ook de mogelijkheid om bepaalde functies (het audiovolume, een telefoongesprek opnemen of weigeren, …) te bedienen met handbewegingen, maar dat lijkt ons eerder een gadget. We gebruiken liever de efficiënte en intuïtieve stembediening. We kunnen ook de algemene afwerkingskwaliteit van deze Beierse coupé waarderen.

Opgepast voor je hoofd achterin

Vooraan zit je uitstekend, maar op de achterbank is het minder goed toeven. De beenruimte is immers eerder beperkt, net als de hoofdruimte: passagiers die groter zijn dan een meter zeventig, zullen met hun hoofd tegen de hemelbekleding zitten! En er zijn ook maar vier plaatsen, zoals steeds in een coupé. De koffer (440 liter) is niet de grootste in het segment, maar volstaat wel ruimschoots voor dagdagelijks gebruik. Bovendien kan je de rugleuning van de achterbank neergeklapt worden indien nodig.


Een onderstel met een uitstekende balans

De 4 Reeks Coupé wordt gebouwd op het CLAR-platform, dat ook voor andere BMW-modellen gebruikt wordt. De 3 Reeks bijvoorbeeld, maar een lagere dakhoogte en daarmee ook een (2,1 centimeter) lager zwaartepunt komen in deze coupé het weggedrag ten goede. Het onderstel is stijf en de gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras ideaal (50/50), wat zorgt voor een mooi evenwicht in de bochten. Wanneer de weg begint te kronkelen, kan je je echt amuseren aan het stuur van deze achterwielaangedreven coupé (vierwielaandrijving is op bijna alle motorversies beschikbaar, standaard ofwel optioneel). Het stuur mocht voor ons echter iets dunner zijn, al zijn er ook mensen die graag een dikker stuur in de hand hebben. Ieder zijn ding.

Die wendbaarheid doet bovendien niet af aan het comfort, dat aangenaam is, en dat zelfs zonder gestuurde dempers (een optie). Deze coupé heeft ook geen schrik in het donker: je kan hem bestellen met optionele adaptieve laser-lichten die ervoor zorgen dat grootlichten tot 550 meter ver schijnen! Tijdens het manoeuvreren beperkt de aflopende danklijn dan weer het zicht rondom. Een achteruitrijcamera is dan ook geen overbodige luxe.

Van 184 tot 510 pk, maar geen plug-in hybride

Er bestaat geen plug-in hybride uitvoering van deze BMW coupé, en ook geen 100 % elektrische versie. Maar hij biedt wel een ruime keuze uit verbrandingsmotoren. Op benzinevlak kan je kiezen tussen de 420i en 430i viercilinders (2 liter met 184 of 245 pk, met achter- of vierwielaandrijving) of 3 liter zescilinders met 374 pk (M440i), 480 pk (M4, enkel met achterwielaandrijving) of zelfs 510 pk (M4 Competition, achterwielaandrijving of vierwielaandrijving).

De ‘instapversie’ van de M4's is trouwens de enige die je kan bestellen met een handgeschakelde zesbak. De andere zijn sowieso uitgerust met een automatische versnellingbak van ZF die bijzonder aangenaam is in het gebruik, met zachte of snelle schakelmanoeuvres, afhankelijk van je rijstijl. BMW vergeet ook de kilometervreters niet en biedt bij de 4 Reeks de keuze uit drie dieselmotoren: de 420d viercilinder (163 of 190 pk) die al mooie prestaties levert maar eerder luidruchtig is bij stevige acceleraties, de 430d met een 286 pk sterke 3 liter zescilinder en de 340 pk sterke M440d zescilinder, standaard met vierwielaandrijving.

De prijs van de BMW 4 Reeks Coupé

De 4 Reeks Coupé is nieuwer dan de Audi A5 en ook duurder dan zijn concurrent met vier ringen met een gelijkaardige aandrijving. De prijzen van de nieuwe Mercedes CLE Coupé zijn nog niet bekend terwijl we dit schrijven, maar we durven te wedden dat hij duurder wordt dan deze BMW. De 4 Reeks kost je minstens € 50.250 met een benzinemotor onder de kap (420i) en € 53.500 met een diesel (420d). De handgeschakelde M4 heeft dan weer een prijskaartje van € 91.650. En daar komen ook nog heel wat dure opties bovenom. Maar ondanks een look die niet iedereen zal weten te overtuigen, zou deze BMW ook op de tweedehandsmarkt goed zijn waarde moeten behouden, gezien zijn mooie prestaties. 


Ons verdict

Onder een eerder gedurfde look gaat een geslaagde coupé schuil. Die is dan misschien niet echt ruim achterin, maar wel bijzonder aangenaam voor wie houdt van dynamisch rijden. Ook al omwille van zijn levendige motoren, explosief zelfs in het geval van de M4-versies. Maar welke variant je ook kiest, op rijplezier word je gegarandeerd getrakteerd.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km