Testen

Test: BMW 4 Reeks Gran Coupé, de praktische coupé

Deze 4 Reeks Gran Coupé wil het beste van twee werelden: de look van een coupé en het praktische gemak van een berline met een achterklep. Maakt hij zijn ambities waar?

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 30 november 2023
  • BMW
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Knappe lijn, interessant concept van vierdeurscoupé
  • Ruime en praktische koffer
  • Aangename motoren en chassis
  • Hoge prijzen, veel en dure opties
  • Geen plug-inhybride
  • Hoofdruimte achterin voor grote mensen

In het BMW-gamma kan je een vierdeurscoupé krijgen in alle maten: een kleintje (2 Reeks Gran Coupé), een enorme (8 Reeks Gran Coupé) en deze 4 Reeks Gran Coupé als tussenmaatje. De nieuwste generatie van het model werd in 2021 gelanceerd. In dit geval bespreken we enkel de versie met verbrandingsmotoren, en dus niet de volledig elektrische i4.

Coupé met achterklep

Deze 4 Reeks Gran Coupé deelt zijn technische basis met de 3 Reeks berline, maar dan bekleed met een stijlvollere look, die gekenmerkt wordt door een schuiner aflopende achterzijde. Ook de ingewerkte deurklinken zorgen voor een gladdere lijn. Deze 4 Reeks Gran Coupé is 8 cm langer dan de 3 en onderscheidt zich verder met een grote achterklep die toegang biedt tot de koffer. Vooraan deelt de Gran Coupé zijn neus met de andere 4 Reeksen: een grille met enorme neusgaten, waar de 3 Reeks een meer discrete voorkant heeft.

Zoals bij alle BMW’s kan deze 4 Reeks Gran Coupé uitgebreid gepersonaliseerd worden, met een brede keuze aan lichtmetalen velgen (van 17  tot 20 inch), sierdelen voor het interieur uit allerlei materialen (hout, aluminium, ...) en verschillende kleuren voor de lederen zetels. Het M Sport-pakket geeft het model ook een sportievere look voor zowel het koetswerk als het interieur, met onder meer M-sportpedalen uit aluminium, sportzetels van similileer/Alcantara (echt leer behoort ook tot de mogelijkheden) met contrasterende stiksels en een M-sportstuur. Het koetswerk kan je ook laten versieren met carbon elementen (zijspiegels, spoiler, diffusor, ...).

Moderne interface

Net als de andere recente modellen van BMW heeft deze 4 Reeks Gran Coupé recht op het ‘Curved Display’, het gebogen digitale dashboard dat bestaat uit een digitaal tellerscherm van 12,3 inch achter het stuur en een centraal aanraakscherm van 14,9 inch. Het ziet er mooi en modern uit, en het is ook up-to-date, met een snel reagerend en intuïtief multimediasysteem dat natuurlijk ook compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto, met of zonder kabel. De stembediening werkt ook zeer goed. Over het algemene afwerkingsniveau hebben we niets te klagen.

4 + 1 plaatsen

Vooraan is het aangenaam vertoeven in deze vierdeurscoupé. Achterin biedt de diepe bank een goed comfort voor de twee buitenste passagiers, die ook kunnen rekenen op redelijk wat beenruimte (hetzelfde als in de 3 Reeks, die dezelfde wielbasis heeft). Het middelste plaatsje wordt echter opgeofferd en is smal, met een harde rugleuning en een dikke transmissietunnel tussen de benen. Maar dat geldt ook voor de 3 Reeks. Vergeleken met die traditionele berline zorgt de aflopende daklijn voor iets minder hoofdruimte, maar dat is enkel een probleem voor de allergrootsten.

Praktische koffer

De koffer van deze vierdeurscoupé is ook gemakkelijk toegankelijk dankzij de grote achterklep (die ook elektrisch open en dicht gaat), met een mooi volume van 470 liter met de achterbank rechtop (10 liter minder dan in een 3 Reeks berline). De achterbank is in drie delen neerklapbaar (40/20/40) en zorgt neergeklapt voor een bijna vlakke laadvloer. De 4 Reeks Gran Coupé levert dus niet in qua praktisch gemak om zijn stijlvolle look te bekomen.

4 of 6 cilinders, maar geen echte M

In tegenstelling tot de 3 Reeks wordt deze 4 Gran Coupé ook aangeboden als elektrische i4. Een plug-inhybride is er echter niet. Het klassieke gamma aan verbrandingsmotoren is echter vrij uitgebreid en goed gespreid.

Op diesel is er de 420d met vier cilinders (163 of 190 pk) en de 430d met zes cilinders (286 pk). Op benzine zijn er de viercilinders 420i en 430i (2-liter van 184 of 245 pk) of de M440i met een zescilinder (3-liter van 374 pk). Een echte M4 Gran Coupé is er echter niet, die kan je enkel als coupé of als cabrio krijgen. Ook een manuele versnellingsbak is er niet, alle motoren worden standaard gekoppeld aan de uitstekende 8-trapsautomaat van ZF, die zowel soepel rijdt als snel reageert wanneer je dat vraagt.



De instapdiesel is zeer zuinig (minder dan 7 l/100 km is kinderspel) maar maakt wat lawaai onder belasting. De 420i is zachter en al krachtig genoeg, maar karakter heeft hij niet. De zescilinders hebben dat des te meer, vooral de M440i, die in slechts 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert.

In alle gevallen laat deze achterwielaangedreven vierdeurscoupé (of met vierwielaandrijving, behalve voor de 420i) een dynamische en goed gebalanceerde wegligging zien, met ook een perfecte gewichtsverdeling tussen de assen. Het comfort is geslaagd, behalve als je voor de niet-adaptieve M-sportophanging kiest. De versie met adaptieve dempers is interessanter. Ook de geluidsisolatie is goed voor elkaar aan hogere snelheden, ondanks de aanwezigheid van frameloze ruiten.

Prijs BMW 4 Reeks Gran Coupé

De 4 Reeks Gran Coupé begint bij 50.200 euro op benzine (420i) in België en bij 53.400 euro op diesel (420d), wat ongeveer 4.000 euro duurder is dan een 3 Reeks met equivalente motor, maar ook... 7.000 euro goedkoper dan een 4 Reeks coupé!

De rechtstreekse concurrentie van de 4 Reeks Gran Coupé is beperkt tot de Audi A5 Sportback (die goedkoper is met een vergelijkbare motor, maar het is ook een ouder model) en eventueel nog de Mercedes CLA Coupé, hoewel die zo’n 10 cm kleiner en ook wat goedkoper is. Merk op dat je ook bij de niet-premiummerken vierdeurscoupés kan krijgen, zoals de Peugeot 508 of de Volkswagen Arteon.

Ons verdict

Deze 4 Reeks Gran Coupé is geslaagd in zijn opzet: hij verenigt de stijl van een coupé met de functionaliteit van een berline. Hij ziet er knapper uit dan een 3 Reeks, maar is ook praktischer dankzij zijn grote achterklep. Dat levert natuurlijk ook een hogere prijs op, maar de restwaarde zou moeten volgen. Een geslaagd concept en daarmee ook een geslaagd model.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km