Testen

Test: BMW XM, een vreemd ‘M’-onster

De XM is het eerste model sinds de M1 dat exclusief ontwikkeld is door de Motorsport-afdeling van BMW. Maar verdient hij die badge wel, die synoniem staat voor sportiviteit en dynamiek?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 20 oktober 2023
  • BMW
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Compromis comfort/dynamiek
  • Rijplezier
  • Ruim
  • Bijna 2.800 kg!
  • Gigantisch verbruik
  • Ongelooflijk duur

De BMW XM is het eerste model sinds de legendarische M1 dat exclusief ontwikkeld is door de M-afdeling van de constructeur. Een cadeau dat de Beierse afdeling zichzelf heeft geschonken voor zijn 50ste verjaardag. Maar het gaat hier niet om een supercar, een sportieve coupé of zelfs een berline. De XM is een gigantische SUV van 5,11 m lang, 2,01 m breed, 1,76 m hoog en 2.785 kg zwaar! Het koetswerk alleen al is tot het uiterste gedreven: de rand van zijn grille is verlicht, de BMW-logo’s achteraan zijn verplaatst naar de hoeken van de achterruit, zijn uitlaatpijpen (die al met 4 zijn) zitten verticaal gestapeld en zelfs de deurgrepen zijn uniek! Met de XM mag je het woord ‘eenvoud’ wel uit je hoofd zetten.



Er bestaat geen twijfel over dat al deze extraverte details hem een agressieve uitstraling geven, die niet onopgemerkt gaat. Heel wat hoofden hebben zich gedraaid bij elke rit die we hebben gemaakt, en we konden de smartphones niet meer tellen die foto’s en video’s begonnen te maken. Maar is hij daarmee ook mooi en aantrekkelijk? Dat mag je zelf beslissen. Laten we het in ieder geval op ‘origineel’ houden.



BMW XM is overal uitbundig!

Aan boord is het van hetzelfde laken een pak: alles dat aangepast kon worden, is dat ook, op één uitzondering na. BMW heeft namelijk hetzelfde gebogen dubbele scherm van 12,3 inch en 14,9 inch behouden dat ook in bijna alle andere modellen van het merk zit. En dat is geen slecht nieuws, want het systeem werkt uitstekend: het is zeer geconnecteerd, personaliseerbaar en het reageert snel, met nog steeds een uitstekend gebruiksgemak dankzij de bediening op de middenconsole, al is het centrale scherm nu ook aanraakgevoelig. Android Auto en Apple CarPlay zijn draadloos te gebruiken.

Maar op elk ander vlak heeft BMW geprobeerd de XM te onderscheiden van zijn andere modellen. Van zijn dashboard tot zijn voor- en achterzetels en zelfs de dakhemel: alles is uniek en speciaal gemaakt voor deze gigantische SUV. En alsof dat nog niet genoeg is, worden bijna al deze unieke kenmerken benadrukt door een reeks lichtanimaties die ook uniek zijn aan de XM. Origineel, zoals we al zeiden!



Knappe binnenruimte ondanks alles

Naast al deze stilistische en lichtgevende tierlantijntjes, moeten we toegeven dat het vrij aangenaam vertoeven is in de XM. Om te beginnen omdat alle materialen en afwerking van een hoog niveau zijn, maar ook omdat er geen gebrek is aan ruimte. Dankzij zijn wielbasis van 3,1 m zitten de passagiers achteraan zeer ruim op hun comfortabele achterbank met geïntegreerde hoofsteunen. Het laadvolume evolueert van 527 tot 1.820 liter met de achterbank neergeklapt. Merk echter op dat de laadvloer best hoog is, en dat de koffer daarmee vooral diep is en niet zo hoog.



De krachtigste BMW ooit!

De XM mag dan een uitgebreide stijloefening zijn, zonder zijn motor is hij niets: een plug-inhybride 4,4 liter-V8 met twee turbo’s. Nog een primeur voor de M-divisie. In ons testmodel ontwikkelt deze combinatie een totaal van 480 kW (653 pk) en 800 Nm. Daarmee bereikt het bakbeest een topsnelheid van 250 km/u en rondt hij de kaap van 100 km/u in amper 4,3 seconden. Maar het kan nog beter: binnenkort volgt de Label Red met zijn 550 kW (748 pk) en 1.000 Nm koppel! In deze variant heeft de XM nog maar 3,8 seconden nodig om 100 km/u te bereiken. Daarmee is het ook de krachtigste straatauto die BMW ooit heeft gebouwd, maar niet de snelste. Het is natuurlijk nog steeds een plug-inhybride SUV van bijna 2,8 ton...



Label Red of niet, de XM heeft een batterij met een bruikbare capaciteit van 25,7 kWh waarmee het model in theorie 76 tot 81 km volledig elektrisch kan afleggen. In werkelijkheid mag je eerder rekenen op een zestigtal kilometer autonomie, met een gemiddeld stroomverbruik van ongeveer 39 kWh/100 km. Is de batterij plat, dan duurt het 4,5 uur om hem weer vol te laden aan een laadpaal van 7,4 kW. Driefasig of snelladen is helaas niet mogelijk. Maar je laadt hem wel best zo vaak mogelijk op, want zonder de hulp van de batterij is het onmogelijk om een verbruik van minder dan twee cijfers te halen...

Indrukwekkend compromis comfort/dynamiek

Eenmaal in beweging kan de XM zich op zeer verschillende manieren gedragen. In de volledig elektrische modus is zijn motor van 145 kW (197 pk) en 280 Nm voldoende om mee te komen met het verkeer. Maar met een kleine 200 pk op 2.800 kg zijn de acceleraties natuurlijk niet op M-niveau. Gelukkig is de overgang van elektrisch naar benzine bijna niet te merken. Toch wanneer de auto zin heeft om die stap te zetten. Bij het vertrekken kiest de XM namelijk altijd voor elektrisch rijden, en dat tot wanneer de batterij volledig leeg is, hoe diep je het gaspedaal ook indrukt. Goed om dit op voorhand te weten wanneer je wilt inhalen...

Snelt de verbrandingsmotor dan toch ter hulp, dan zien de zaken er heel anders uit: nu verdient hij zijn M-badge dubbel en dik! De V8 katapulteert de SUV niet alleen vooruit, hij doet het ook nog met een knappe melodie. Ook het stuur ligt aangenaam in de hand en het chassis laat maar weinig koetswerkrol toe, zonder daarbij erg stijf aan te voelen. Je zit goed in de zetels die zowel veel steun als comfort bieden, waardoor het een plezier wordt achter het stuur, en geen klein beetje! 

Als je wat speelt met de instellingen van het M-systeem, is het zelfs mogelijk om de XM een beetje dwars te leggen. Het compromis tussen comfort en dynamiek dat de M-divisie heeft weten te bereiken, is echt indrukwekkend. Maar het is helaas nog steeds een compromis. Met het mes tussen de tanden hadden we nog iets meer dynamiek gewenst (en een wat kleiner formaat), terwijl we met een rustigere rijstijl geen neen zouden zeggen tegen een iets soepelere en comfortabelere demping. Maar met zijn 2.785 kg, zijn bodemvrijheid van 22 cm en de immense 23-inch velgen van ons testexemplaar is het moeilijk om wonderen te verrichten.



Hoeveel kost de BMW XM?

De prijs van de BMW XM is net zo extreem als zijn look. De Duitse SUV heeft namelijk een vanafprijs in België van 177.450 euro! Een enorme som, waarbij ons testexemplaar nog enkele duizenden euro’s aan opties bijtelt, voor een totaal van 184.500 euro. Een gepeperde rekening, en dan doet de Label Red er nog een schepje bovenop met een minimum van 204.300 euro!



Ons verdict

Het is echt indrukwekkend wat BMW heeft weten te bereiken met de XM. Naast zijn uitbundig design biedt hij ook een indrukwekkend compromis tussen comfort en dynamiek. Hij is zowel leuk om mee te rijden als aangenaam om dagelijks mee te leven. Maar het is helaas nog steeds een compromis... En waarom zou je bijna 200.000 euro uitgeven aan dit monster, terwijl een X5 M ruimer, goedkoper en sneller is? Is het voor zijn plug-inhybride motorisatie, dan wacht je beter nog een beetje op de volgende generatie M5, die ook beschikbaar wordt als Touring. En we kunnen ons niet van het idee ontdoen dat het project in gang is gestoken door de M-arketingafdeling in plaats van de M-otorsportdivisie...

Bedank aan LaserGame Belgium voor het gebruik van hun faciliteiten. 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km