Testen

Zonder verassingen en universeel

We zullen de Evanda niet missen. Chevrolet deed er goed aan om zijn berline een nieuwe naam te geven. Hij heet vanaf nu de Epica. Een aanbod waarin de dieselmotor een ster rol krijgt door zijn afwezigheid... . In afwachtingen hebben we de 2.0 en 2.5 liter kunnen testen op de Zwitserse wegen.
  • Piette François
  • 17 juli 2006
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Geruisloosheid
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Automatische versnellingsbak
  • Een beetje te "rustig"
  • Motor
Waar is Chevrolet het meest fier over voor de Epica ? Buiten het design zijn ze dat vooral over hun L6. Dat zijn de 6 cilinder motoren in lijn. Dwars geplaatst beschikken deze 2.0 liter en 2.5 liter motor 24 kleppen. In theorie beschikt deze oplossing over een architectuur dat een uitzonderlijk evenwichtig gebruik toelaat. Maar zelf met een kleine cilinderinhoud vergt het toch wat plaats om deze motor onder de motorkap te krijgen. Vandaar waarschijnlijk de lange motorkap. Chevrolet heeft er alles aan gedaan om het blok zo compact mogelijk te maken. Het persdossier heeft het zelf over de afmetingen van een viercilinder met een lengte van 642 mm. Om deze uitdaging waar te kunnen maken hebben de ingenieurs ondermeer de tussenruimte van de cilinder wanden verminderd. De compactheid werd ook mogelijk gemaakt door het gebruik van een smalle ketting om beide nokkenassen aan te drijven. Een tweede, en kleinere ketting, drijft de oliepomp aan. Ook nog even meegeven dat het motorblok uit aluminium vervaardigt is. Uniform Op de baan zijn we van plan volop van het geluid van deze 6 cilinder te genieten. Toch moet het gezegd zijn dat de Epica zich voor onderscheid door zijn geluidloosheid. De geluidsdemping is echter heel goed verzorgd en niets komt de bestuurder storen. Daar komt bij dat de Epica voor de rustige chauffeur is weggelegd. De specificaties maken dat duidelijk: 144 pk (105 kW) voor de 2 liter en 156 pk (115 kW) voor de, bij ons fiscaal oninteressante, 2.5 liter. Volgens de cijfers en prestaties blijkt de handgeschakelde versnellingsbak van de 2.0 liter even doeltreffend te zijn als de automatische versnellingsbak van de 2.5 liter met 9.9 seconden om van 0 tot 100 km/u te geraken. Voor de topsnelheid bedraagt dat respectievelijk 207 en 209 km/u! Waarom zijn die extra 14 pk dan maar goed voor 2 km/u in topsnelheid? Pffff De reden waarom er geen verschil bestaat tussen de twee is toe te wijden aan de versnellingsbak. De automatische versnellingsbak met vijf versnellingen is uiterst teleurstellend. Hij vreet alle pk’s op zonder er ook maar één van los te laten. Het is een luie, slecht afgestelde en frustrerende versnellingsbak. De enige troost voor deze 2.5 liter is het extra koppel. Vanaf 4000 tr/min voelt de auto wat lichter aan. En dat is normaal, want bovenop een tikkeltje meer vermogen is de benzinetank ook al snel veel lichter, en zijn we heel ver van de beloofde 9.3 liter verbruik. Ook de 2.0 liter komt vermogen tekort. Zijn versnellingsbak ligt beter in de hand, al hapert die soms wat. Het gemiddelde verbruik komt uit op 8.2 liter voor100 km, ook al niet ideaal voor onze markt. De oplossing kan aardgas zijn, in afwachting van een dieselmotor. Enkel zijn look is een beetje Europees, de rest smaakt Aziatisch met een Amerikaanse achtersmaak. Comfort Wat het chassis betreft is comfort troef. Het is alsof je op een vliegend tapijt zit dat alle oneffenheden absorbeert. De verzorgde afwerking en assemblage maken dat allemaal nog aangenamer. De Europese bestuurder zal deze soepelheid wel op prijs stellen, maar naar dynamiek moet niet gezocht worden. Bij het remmen, en zelf bij het laat remmen, blijft de auto wel heel stabiel. Een remsysteem dat trouwens twee manieren van remmen toelaat, zacht remmen bij het lichtjes aanraken van het rempedaal, hevig remmen wanneer je er met de twee voeten op recht springt. Bye bye jeugd Laten we het niet onder stoelen en banken steken, Chevrolet weet maar al te goed aan welk ritme met deze Epica gereden moet worden om enkel van de voordelen te kunnen genieten. De doelgroep is duidelijk de vijftig plussers die niet op de loer liggen voor snelheidscamera’s. Misschien kozen ze daarvoor Zwitserland voor onze testrit? Al zijn we niet echt braaf geweest met deze Epica heeft hij toch enkele duidelijke troeven. Dat zijn op de eerste plaats het hoge niveau van uitrusting en prijs, en het comfort. Bovenop de souplesse van de ophanging kan je ook genieten van goede zetels. Geen enkel mankement aan de afwerking en de gebruikte materialen valt te bespeuren. We moeten het al héél ver gaan zoeken om op dat gebied een foutje te vinden. Familiewagen in optie Onder normale omstandigheden zal hij zijn rol als berline zonder probleem waarmaken. Weekend uitstapjes allerhande moeten ook geen probleem zijn met een kofferinhoud van 480 liter. De achterbank kan neergeklapt worden, maar dan blijft er maar heel weinig plaats over tussen de voorzetels en de bagageruimte. Dat duidt wel op extra aandacht van de ingenieurs om de auto zo stevig mogelijk te maken. De afmetingen zijn zeer gul met een totale lengte van 4805 mm, al bedraagt de wielbasis maar 2700 mm. Maar de mannen van Chevrolet hebben al het nodige netjes weg kunnen werken en op hun plaats gekregen. Al onze dank ook aan de persoon die besliste om de radar bij het achteruitrijden deel te doen uitmaken van de standaarduitrusting, want zonder die hulp zouden de schokdempers er niet lang nieuw uitzien. Je zit redelijk laag in de Epica, en het panoramisch zicht is niet optimaal. Laat ons hopen dat de komst van een dieselmotor van 150 pk eind 2006 deze Chevrolet een duwtje in de rug zal geven.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 86.490
2021

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 21.450
49.120 km

Benzine, Manueel

€ 14.450
15.600 km

Benzine, Manueel

€ 3.990
2011
103.182 km

Diesel, Automaat

€ 43.500
2016
95.000 km