Testen

Palmbomen, rode vesten en diesel

Een vleugje Amerika achter het stuur van een auto die aangepast werd voor Europa? Dat probeert Chevrolet aan te bieden met de Malibu, een berline met prinsheerlijke uitrusting.

  • Piette François
  • 06 maart 2013
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Aangename stijl
  • Complete uitrusting
  • Homogeen rijgedrag
  • Krachtige en soepele motor
  • Ruimte binnenin
  • Geen instapversie
  • Hoge co2-uitstoot (automaat)
  • Motor alleen met 160 pk
  • Ruwe motor

Cultmodel

Malibu ken je ongetwijfeld van de televisieserie op zondagnamiddag. Maar als we verder kijken dan de rode vesten en behaarde borstkassen, leren we dat Malibu niet alleen een badplaats in Californië is, maar ook een model van Chevrolet sinds de jaren zestig. De grote berline komt voor het eerst naar Europa met als basis het platform van de Opel Insignia.

Presentatie

De stijl verliest de bumpers met overvloedig chroom, maar ziet er homogener uit. Beter nog, de Malibu heeft karakter dankzij de sympathieke voorkant en een kont die lijkt op de Camaro. Merk op dat de Malibu alleen beschikbaar is met drie volumes, als sedan met gescheiden koffer dus. In het interieur hebben we al een betere afwerking gezien, maar het geheel oogt goed en heeft zelfs een sportief cachet. Over de materialen klagen we evenmin, die zijn correct gezien de prijs.

Motor

Onder de motorkap maakt Chevrolet het leven niet moeilijker dan nodig en is er maar één motor: een tweeliter diesel met 160 pk en 350 Nm. Nogal veel voor onze Belgische markt, die eerder dol is op kleine motoren. De motor ziet af van een start-stopfunctie en stoot bijgevolg 134 g CO2/km uit met een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km. Chevrolet biedt wel de keuze tussen een manuele en automatische versnellingsbak. Maar opgelet, want die laatste verhoogt de CO2-uitstoot drastisch tot 160 g/km.

Indruk maken op de passagiers

In het interieur kan het scherm van het infotainmentsysteem kantelen, waarna een verborgen opbergvak vrijkomt. Dit maakt gegarandeerd indruk op jouw passagiers. Qua functionaliteit hoeft de Malibu zich niet schamen voor zijn concurrenten. Hij heeft zelfs een vrij grote koffer van meer dan 500 liter. De Malibu overtuigt met zijn neerklapbare achterbank en voldoende ruimte.

Ruw

We draaien de sleutel om en de motor wordt wakker. En dat merk je. We kennen motoren die beschaafder draaien en beter ingekapseld zijn. Desondanks stelt de motor niet teleur op de weg. Het koppel veegt alle obstakels weg, laat toe om te vertrekken zonder het gaspedaal aan te raken en maakt vinnige hernemingen mogelijk. Ook de manuele versnellingsbak valt niets te verwijten, de bediening is stevig en precies.

Homogeen weggedrag

Bij stevige acceleraties geraakt de voortrein verzadigd door het koppel van de diesel. Het weggedrag blijft wel homogeen: de voortrein is precies, de besturing volgt trouw en de achtertrein is speels als de bestuurder dat wil. Qua comfort waarderen we de tolerante schokdemping, die misschien iets te stevig is (vooral voor de passagiers achterin).

Budget

Het is een vreemde keuze van Chevrolet om de Malibu in slechts één uitvoering aan te bieden, namelijk met een volledige uitrusting en een 160 pk-diesel. Voor 33.399 euro is bijna alles inbegrepen: elektrische zetels, leder, automatische koplampen, xenonlampen, 18-duimsvelgen, een multimediasysteem met aanraakscherm enzovoort. De garantie bedraagt drie jaar en/of 100.000 km.

Het verbruik hangt rond 6,5 l/100 km, een eerlijk resultaat.

Conclusie

De Malibu is een goede leerling in elk vak, maar blinkt nergens echt uit. We betreuren wel dat je hem alleen kunt kopen met alles erop en eraan (volledige uitrusting en krachtige motor) , waardoor de prijs hoog oploopt. Jammer, want met een diesel van 130 pk zou hij een woordje kunnen meespreken in het groepje Europese concurrenten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Benzine, Automaat

€ 22.603

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 9.490
2017
27.000 km

Benzine, Manueel

€ 16.999
2018
63.615 km

Benzine, Manueel

€ 5.950
2016
78.122 km

Diesel, Automaat

€ 3.000
2017
42.086 km