Testen

Elektrisch, op enkele druppels na

Elektrische auto's zijn momenteel dé revolutie. Iedereen praat erover en ze zijn bijna klaar om onze straten in te palmen. De auto ondergaat een van de grootste veranderingen in zijn geschiedenis. Maar nog niet meteen: de huidige elektrische auto heeft nog enkele grote gebreken zoals de beperkte autonomie en de lage laadtijd. Opel en Chevrolet hebben echter een oplossing voor die problemen.

  • Piette François
  • 24 oktober 2011
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Autonomie in elektrische modus
  • Geruisloosheid
  • Groen imago
  • Leuk weggedrag
  • Verbluffende prestaties
  • Beperkte koffer
  • Hoge prijs
  • Onduidelijke ergonomie
  • Slordige afwerking

Elektrisch of hybride?

Terwijl Chevrolet de Volt omschrijft als een elektrische wagen, heeft onze overheid daar geen oren naar. Een kleine verbrandingsmotor heeft als taak om de batterijen opnieuw op te laden zodra die leeg zijn, doorgaans na een kilometer of zestig. Is het dan een hybride? Ook niet, want de verbrandingsmotor dient alleen als generator en drijft nooit direct de wielen aan. Kortom, de Volt is ondefinieerbaar maar daarom niet minder interessant. Integendeel.

Samenvatting in cijfers

Laten we even samenvatten. De Volt wordt aangedreven door een elektromotor met maar liefst 150 pk en een koppel van 370 Nm, het equivalent van een goede tweeliter turbodiesel. De prestaties bewijzen dat: amper 9 seconden om 100 km/u te bereiken. Voor elektrische wagen (of toch bijna in het geval van deze Chevrolet) is de topsnelheid van 160 km/u vrij hoog.

De elektromotor verzekert een autonomie van ongeveer 60 kilometer, wat vrij comfortabel is. Overschrijd je die grens, dan moet je ofwel opladen aan een laadpunt en ... 4 uur wachten ofwel, wat waarschijnlijker is, doorrijden en de kleine verbrandingsmotor de batterij laten opladen. Deze generator is een 1.4 viercilinder benzine met 86 pk.

Bijna een gewone berline

Als je de Volt goed bekijkt, blijkt hij eigenlijk niet zo veel te verschillen van de overige berlines in dit segment. Zijn lengte van 4,5 meter wordt verdeeld tussen een grote motorkap en een cabine die eindigt in een kofferklep. In dat opzicht is de Volt niet buitengewoon, op enkele aparte designtrekjes na.

Het interieur is erg modern. De centrale console omvat een aanraakscherm en telt nauwelijks knoppen. De instrumenten zien er pittoresk uit en zijn grafisch vrij futuristisch. Kleine bollen geven bijvoorbeeld aan hoe ecologisch je rijdt en je ziet ook hoe de aandrijving functioneert. Het vergt wel wat gewenning. Zowel de deuren, de kap boven de instrumenten, het stuur en de centrale console zijn afgewerkt met gekleurd plastic. Achterin is plaats voor twee personen. Jammer dat de waarneembare kwaliteit van de materialen tegenvalt. Ondanks een forse prijs, is de Volt niet hoogwaardig afgewerkt. Verre van zelfs.

Vier rijmodi

Naargelang waar je zin in hebt, zijn er vier rijmodi beschikbaar: Normal (dat het vaakst gebruikt wordt), Sport (met een snellere respons van het gaspedaal, zonder veel nut), Mountain (kun je inschakelen 15 minuten voor zich een bergachtig parcours aandient, de generator schiet dan in werking zodat er voldoende elektrische energie is zodra het bergop gaat) en Hold charge (schakelt de benzinemotor zodat energie in de batterijen gespaard wordt, nuttig om vervolgens in stedelijke zones te rijden waar verbrandingsmotoren verboden zijn).   

Contact en ... niets

Je moet er aan wennen, maar er gebeurt niet veel als je in een elektrische auto op de startknop duwt. Er worden alleen enkele instrumenten verlicht. We trekken de versnellingshendel in de D-stand, laten zachtjes de rem los en zijn vertrokken. De Volt laat zich vlot bedienen. Je waant je bijna in een gewone auto met automaat, ware het niet dat je geen motorgeluid hoort of schakelbewegingen voelt. De besturing is vrij nauwkeurig, de ophanging is stevig. Rijden in de Volt is zeker geen straf. Meer nog: de elektromotor heeft veel energie en herneemt goed.

De duw in de rug voelt aan alsof je in een vliegtuig zit, maar minder intens. Vreemd, maar je wordt het wel gewoon.

60 kilometer zonder uitstoot

Als je dagelijkse woon-werktraject niet langer is dan 60 kilometer is het perfect mogelijk om geen druppel benzine te verbruiken. Op vakantie vertrekken is natuurlijk andere koek, maar blijft aantrekkelijk, zeker als je onderweg de kans krijgt om de batterijen op te laden. Met de generator stijgt de autonomie tot bijna 500 km. Die start bijna ongemerkt en de isolatie verdient een pluim.

Geen cadeau

Tegenover zijn tweelingbroer Opel Ampera is de prijs van de Chevrolet Volt ongeveer 2.500 euro lager. Voor 41.950 euro krijg je avant-gardistische technologie, maar deze auto is niet voor ieders beurs. Gelukkig is de uitrusting volledig, met automatische klimaatregeling, een snelheidsregelaar, bandendrukcontrole, lederen zetels, USB/iPod/MP3, sleutelvrije toegang, aluminium velgen, enzovoort.  

Conclusie

De Chevrolet Volt overtuigt zonder twijfel. Hij is veel veelzijdiger dan een klassieke elektrische auto en zijn energiebalans overklast een conventionele hybride. Kers op de taart is dat hij ook leuk rijdt. Maar deze armada van technologie heeft een stevige prijs en weerspiegelt zich helaas niet in de afwerkingskwaliteit.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 8.900
2019
42.267 km

Benzine, Manueel

€ 11.900
2016
63.470 km

Benzine, Manueel

€ 10.495
2019
4.131 km

Diesel, Manueel

€ 11.900
2015
80.745 km