Testen

Test: Citroën C3 Aircross, zachtaardige Fransoos

De Citroën C3 Aircross is misschien niet het eerste model waaraan je denkt als het over een betaalbare compacte SUV gaat, maar het is misschien wel een interessant alternatief voor de lowcostmodellen uit China of Roemenië...

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 16 februari 2024
  • Citroen
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Zit- en dempingscomfort
  • Grote koffer
  • Scherpe prijs
  • Zitruimte achteraan
  • Plastiekerig interieur
  • Benzinemotor mist pit

Denk je aan een goedkope (of toch betaalbare) compacte SUV, dan gaat het meestal over de Dacia Duster, en tegenwoordig ook over de Chinese alternatieven van MG (ZS) of misschien wel over een outsider als Suzuki (Vitara, S-Cross). Maar ook Citroën, dat steeds meer als een ‘value-for-money’-merk wordt gepositioneerd binnen de Stellantis-groep, strijdt mee in dit segment met de Citroën C3 Aircross. Een model dat alweer uit 2017 stamt, maar in 2021 een facelift kreeg en vandaag vlijmscherp in de markt staat geprijsd. Maar wat krijg je daarvoor terug?

Knap snoetje, weinig kleur

Allereerst een vrolijk uitziende compacte SUV, al zijn de personalisatiemogelijkheden enigszins beperkt sinds Citroën heeft besloten zijn gamma te vereenvoudigen. De 4,16 m lange, 1,76 m brede en 1,64 m hoge (inclusief dakrails) C3 Aircross is daarmee nog maar beschikbaar in zes kleuren, waarvan er vier op het zwart-witspectrum zitten. Toch vinden we het SUV’tje er charmant uitzien in het echt, met geslaagde verhoudingen en een snoetje dat sinds de facelift er nog steeds modern uitziet.

Ga voor de upgrade!

Aan boord is het eerder een sombere bedoening, vooral als je voor het standaard interieur in Micagrijs gaat. Je wordt werkelijk omringd door harde en donkere plastics, zowel op het dashboard als op de deurpanelen, de middenconsole, enzovoort. De upgrade naar de ‘Metropolitan Graphite’-look is dan ook een no-brainer, want je krijgt daarmee niet enkel een knappere kleurstelling, maar ook de Advanced Comfort-zetels, een lederen stuurwiel, een armsteun voor de bestuurderszetel, een neerklapbare passagierszetel, opbergzakken op de rug van de voorzetels én een verschuifbare achterbank. Alleen jammer dat je moet upgraden naar de Plus- of Max-uitvoering om het pakket te kunnen krijgen (maar dan kost het ook slechts respectievelijk 550 of 400 euro). 



Advanced Comfort

Kan je voorbij de harde plastics kijken – die zijn immers te verwachten in dit prijssegment – dan maakt de C3 Aircross vooral indruk met zijn comfort en zijn laadruimte. De Advanced Comfort-zetels waarover we het hierboven hadden zitten lekker zacht en zorgen er ook bij lange ritten voor dat je geen kramp krijgt. De keerzijde van die medaille is dat ze maar weinig zijdelingse steun bieden. 

Op de achterbank zit je goed, op voorwaarde dat je niet al te groot bent – volwassenen van meer dan 1,80 m hebben er niets te zoeken, vooral als er vooraan ook lange personen zitten. De koffer is dan weer 410 liter groot, uitbreidbaar tot 520 liter dankzij de verschuifbare achterbank, of 1.289 liter met de achterzetels plat (in twee delen).

Niet de modernste

Qua technologie krijg je alles wat je nodig hebt in de C3 Aircross, maar ook niets meer dan dat. De tellers zijn analoog, met een ouderwets LCD-schermpje tussen de twee met de gegevens van de boordcomputer, al is er ook een head-up display met de meest pertinente data. Het centrale aanraakscherm is nog van de vorige generatie, maar heeft wel Apple CarPlay en Android Auto (met kabel) en een ingebouwde navigatie. Helaas zit ook de bediening van de klimaatcontrole erin verwerkt, en blijft die niet permanent op het scherm staan.  

Benzine of diesel, zonder meer

Onder de motorkap houdt de Citroën C3 Aircross het klassiek, met de keuze tussen twee benzinemotoren en een diesel. Op benzine krijg je de 1.2 PureTech-driecilinder turbo voorgeschoteld, met 110 pk en een manuele zesbak, of 130 pk en een 6-trapsautomaat. De instapmotor is voldoende krachtig voor de lichte C3 Aircross (met een rijklare massa van amper 1.250 kilo), maar de zesbak is enorm vaag in zijn bediening en heeft erg lange versnellingen, waardoor hernemingen lang kunnen duren. Kan je de 2.000 euro extra missen, dan is de automaat een gepast alternatief, met ook meer comfort. 

De diesel, 1,5 liter groot, 110 pk sterk en steeds gekoppeld aan een handbak, lijkt ons minder relevant. Hij kan vergelijkbare prestaties voorleggen als de PureTech 110, maar is iets duurder (ook in belastingen) en het verschil in verbruik blijft beperkt tot ongeveer een liter per 100 km – minder dan 6 l/100 km is perfect mogelijk met de benzinemotor. Al spreken we ons hier niet uit over eventuele verschillen in betrouwbaarheid tussen beide motoren...

Zacht maar levendig

Onderweg rijdt de Citroën C3 Aircross precies zoals je zou verwachten: vooral comfortabel, met een erg zacht onderstel dat ook heel wat koetswerkbewegingen toelaat. Toch voelt het SUV’tje vrij kwiek aan dankzij zijn lage gewicht, waardoor je hem met plezier over een rotonde gooit of door de stad kronkelt. Met een iets vinnigere motor en kortere versnellingsbakverhoudingen zou je zelfs heel wat rijplezier kunnen beleven met het Franse autootje, maar helaas. 

Op de snelweg is hij minder in zijn sas, daar komen te veel wind- en rolgeluiden tot in de cabine en verliest de benzinemotor al snel de strijd tegen de luchtweerstand. Bovendien is de radar die de afstand tot je voorligger in de gaten houdt nogal overijverig, met niet enkel een waarschuwing op het head-up display, maar ook over het volledige centrale scherm. Je zou van minder nerveus worden.

Prijs Citroën C3 Aircross 2024

Veel van die gebreken smelten echter als sneeuw voor de zon als we naar de Belgische prijslijst kijken van de Citroën C3 Aircross. Het model wordt vanaf 21.650 euro aangeboden in ons land, met regelmatig kortingen die de prijs nog verder drukken – tijdens de salonperiode tot eind februari 2024 heb je er bijvoorbeeld al een vanaf 18.940 euro. 

De basisuitrusting is correct, met een infotainmentsysteem met Apple CarPlay/Android Auto, airco, parkeersensoren achteraan, cruise control, elektrische zijspiegels en meer. Voor de Plus (automatische airco, regensensor, lichtmetalen velgen en de mogelijkheid op de interieurupgrade) betaal je 1.700 euro meer. De Max (noodremhulp, mistlampen vooraan, achteruitrijcamera, keyless entry & start, 12 V-aansluiting achteraan, 9-inch aanraakscherm, zwart dak, 17-inch velgen, ...) kost nog eens 2.000 euro extra. 

Ons verdict

De Citroën C3 Aircross is een interessant alternatief voor wie niet bij Dacia of bij de (nieuwe) Aziatische merken wil shoppen. Hij is comfortabel, praktisch en biedt vooral een ijzersterke prijs-kwaliteitsverhouding. Voor een rijdersauto ben je aan het verkeerde adres, maar (jonge) gezinnen zullen ongetwijfeld vallen voor zijn Franse charme!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Citroën? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Citroën-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km