Testen

Test: Citroën C5 X, opnieuw investeren in het topsegment

Met deze berline en zijn mix van stijlen waagt Citroën zich opnieuw in het voor het merk weinig succesvolle topsegment… Keert de C5X het tij?

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 28 december 2023
  • Citroen
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Ophangingscomfort, over het algemeen zachte rij-ervaring
  • Genereuze interieurruimte
  • Minder duur dan de Duitse ‘premium’ concurrenten
  • Ophanging niet echt gemaakt voor dynamisch rijden
  • Restwaarde in vergelijking met de Duitse concurrentie?
  • Bijzondere look

De laatste pogingen van Citroën in de hogere regionen van de autowereld (de C5 en C6) draaiden uit op een stevige flop, waarbij de Franse autobouwer moeite had om op te boksen tegen zijn Duitse premium-concurrenten. Toch waagt het merk nu opnieuw zijn kans in het segment met de C5 X (4,81 meter), die de operationele marges van het merk een boost moet geven. Meer geld in het laatje brengen dus… Bij de ‘algemene’ merken is de concurrentie beperkt (Skoda Superb en Toyota Camry), aangezien de meeste autobouwers de voorkeur geven aan SUV’s eerder dan aan grote berlines. Toch heeft deze Citroën een neefje dat nog groter en chiquer is, de DS9 (4,93 m), die op dezelfde technische basis gebouwd wordt. Nog binnen de familie vinden we de iets kortere Peugeot 408 (4,69 meter). 

Bijzondere stijl

O ironie: de nieuwe Citroën die de typisch Franse luxe moet belichamen, wordt exclusief gebouwd in… China. Het nieuwe vlaggenschip van het Franse merk is dus… ‘Made in China’. Het toppunt en een teken van de tijdsgeest! Maar het model is wel trouw aan de originaliteit van Citroën. Het is een indrukwekkende en hoog op zijn poten staande auto geworden met een bijzondere look die verschillende stijlen combineert. En dat design hebben we gedeeltelijk te danken aan de Belg Pierre Leclercq, die sinds eind 2018 verantwoordelijk is voor de stijl bij Citroën. Maar de langgerekte achtersteven is ongetwijfeld niet naar ieders smaak...

Modern multimediasysteem

Het ontwerp van het dashboard is niet bijster origineel, maar de afwerking is over het algemeen verzorgd, met onder andere ‘ouderwetse’ fysieke knoppen voor de klimaatcontrole. Goede punten voor Citroën op dat vlak! Centraal op het dashboard zit een groot aanraakscherm (10 of 12 duim, afhankelijk van de gekozen uitvoering) met een mooie resolutie. Het multimediasysteem is modern en werkt zeer vlot. Je kan met een korte vingerbeweging ‘swipen’ door de menu’s, waarbij het systeem snel reageert en zich aangenaam toont in het gebruik. De connectiviteit is up-to-date en je kan ook kiezen voor een head-up display dat de rij-informatie op de voorruit projecteert zonder daarbij het zicht van de bestuurder te belemmeren.

Ruim en praktisch

Binnenin baden de inzittenden in het comfort: zittend op goed ontworpen zetels met zachte ondersteuning, worden ze afgeschermd van de buitenwereld door dubbele beglazing (afhankelijk van de versie). Het ruimte-aanbod is goed, zowel voor- als achteraan. De koffer is ruim (van 545 tot 1.640 liter, ook voor de hybride uitvoeringen) en de toegang is praktischer dan bij een klassieke berline dankzij de grote kofferklep. Die is elektrisch bedienbaar en beschikt over een handenvrije functie waarbij je de koffer opent door je voet onder de bumper te bewegen. Een ruime en praktische auto dus, deze Citroën.

Een kleine benzinemotor

Geen dieselmotoren onder de motorkap, maar wel hybride aandrijflijnen (daar komen we hierna op terug) of kleine benzinemotoren. Daarbij gaat het om de bekende 130 pk sterke 1.2 Puretech, die klein maar krachtig is: de prestaties zijn aanvaardbaar met een 0 naar 100-sprint in 10,4 seconden. Het blok wordt hier steeds gekoppeld aan een automatische achtbak. Die schakelt zacht, maar is niet bijster reactief bij een vlotte rijstijl.

Twee plug-in hybrides

Naast de benzinemotor is de C5 X ook verkrijgbaar met een keuze uit twee plug-in hybride aandrijflijnen (180 of 225 pk, met telkens een koppel van 360 Nm), die een 1.6 liter turbo benzine (van 150 of 180 pk) combineren met een elektromotor en een batterij met een bruto capaciteit van 12,4 kWh. Volgens Citroën zorgt het batterijpakket voor een elektrisch rijbereik tot 63 km. Reken in de praktijk echter eerder op een rijbereik van 40 km. In 100 % elektrische modus is de auto stil en krachtig genoeg (110 pk en 320 Nm). De batterij is in 7 uur terug opgeladen aan een standaard stekker, in 3u50 aan een laadpaal met een AC laadvermogen van 3,7 kW en 1u55 via een laadpunt met 7,4 kW (optioneel). Eens de batterij leeg is, moet je rekenen op een gemiddeld benzineverbruik van zo’n 7,5 liter/100 km.

Heel comfortabel

Onderweg is het sterke punt van deze Citroën zijn zachte demping. Uit financiële overwegingen mag de hydropneumatische ophanging die het merk groot maakte misschien niet meer verkrijgbaar zijn, maar deze grote Citroën krijgt wel bijzonder zachte dempers (optioneel elektronisch gestuurd) met progressieve hydraulische stops. Die soepele ophanging leent zich minder tot dynamisch rijden. De C5 X zet dan ook aan tot rustig en ontspannen rijden.

De prijs van de Citroën C5 X 

De prijzen starten bij € 37.700 voor de 130 pk sterke benzine; € 47.100 voor de 180 pk sterke plug-in hybride en € 50.900 voor de 225 pk sterke uitvoering. Dat is een stuk betaalbaarder dan wat de Duitse premium concurrentie met vergelijkbare afmetingen kost. Maar bij die laatsten geniet je zonder twijfel ook van een hogere restwaarde dan die je krijgt voor deze Citroën op de tweedehandsmarkt. En dat is iets om rekening mee te houden...


Ons verdict

Alles in acht genomen zijn we niet zeker dat deze grote Citroën het koperspubliek van de Duitse premium merken zal kunnen overtuigen… Het merkimago is niet hetzelfde en de technische mogelijkheden en het motorenpalet zijn beperkter (geen vierwielsturing, vierwielaandrijving, zescilindermotoren, …). Maar voor wie zich op een aparte en ontspannen manier wil verplaatsen, is deze originele berline iets om over na te denken, een praktisch alternatief dat aangenaam is in het dagelijks gebruik. Een zachte Citroën zoals we ze graag hebben (of niet). Hij laat je in elk geval niet onverschillig.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Citroën C5 X? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Citroën C5 X-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km