Testen

Eerste test: Audi RS e-tron GT, grondraket

Audi zet zijn elektrisch offensief verder, deze keer door het etiket ‘e-tron’ te kleven op een koetswerk dat laag over de grond scheert: de e-tron GT. Een kennismaking met deze grondraket onder hoogspanning in zijn topversie RS… met bijna 650 pk.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 02 maart 2021
  • Audi
4,1
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort gevrijwaard
  • Opperbeste afwerking en uitrusting
  • Snelladen (800 volt)
  • Supersonische prestaties
  • Volwaardige plaatsen achteraan
  • Prijs van de opties
  • Reëel rijbereik bij ‘gespierde’ rijstijl
  • Totaalprijs


Eerste test: Audi RS e-tron GT, grondraket

Audi begon zijn elektrische offensief in SUV-modus met de “dikbillen” e-tron en e-tron Sportback. Daarmee kon het profiteren van het mode-effect van dit silhouet terwijl het bovendien eenvoudiger is om de nodige technologie onder te brengen in een minder beperkend formaat. Het “made in Belgium”-duo heeft duidelijk veel mensen aangesproken, of toch naar de normen van de elektromobiliteit, die nog in haar kinderschoenen staat.

Eerste test: Audi RS e-tron GT, grondraket

Vandaag versnelt het merk met de vier ringen echter zijn elektrische offensief door zijn e-tronfamilie te huwen met de Gran Turismo-wereld via de logisch genaamde e-tron GT. In vergelijking met zijn broers op stelten geniet deze derde e-tron geperfectioneerde technische attenties. Zo staat hij op het elektrische platform van de Porsche Taycan en erft hij diens batterij van 800V, in tegenstelling tot de e-tron-SUV’s, die op een ‘aangepaste’ versie staan van het platform van grote Audi’s met verbrandingsmotor en die een batterij van 396 volt gebruiken. Dat opent nieuwe mogelijkheden.

“Praktisch” sculptuur

Vooral dan op het vlak van de integratie van de batterij (93 kWh, waarvan 85 kWh bruikbaar). De in de vloer ondergebrachte lithium-ionaccu is op strategische plaatsen (zoals de voetenruimte) ‘uitgehold’ zodat je er voor een elektrische auto laag in kan zitten. En zo geniet je ook voldoende hoofdruimte, zelfs achterin, ondanks het dak dat slechts 1,41 meter van de grond verwijderd is. Dit aflopende dak verzorgt niet enkel de stijl van dit lange sculptuur, maar het helpt hem ook om op efficiënte wijze door de wind te klieven (Cx van 0,24 en een frontaal oppervlak van 2,35 vierkante meter), met dank aan zijn nagenoeg gesloten radiatorrooster, zijn beklede wagenbodem en zijn actieve stroomlijnhulpmiddelen.

Eerste test: Audi RS e-tron GT, grondraket

Toegegeven, hoewel de e-tron GT officieel een vijfzitter is, blijft de middelste plek achterin toch voorbehouden aan korte noodritten. Maar de buitenste plekken op de achterbank zijn wel het GT-logo van deze vierdeurscoupé waardig. Zeg maar een lange vierdeurscoupé, want het monster rekt zich toch onverwacht uit over 4,99 meter… Een limousine in sportoutfit, met andere woorden.

Eerste test: Audi RS e-tron GT, grondraket

We moeten de praktische aspecten even belichten, dus laat ons beginnen met de eenvoudige toegankelijkheid van de koffer achterin dankzij de genereuze opening. Je geniet 405 liter in de e-tron GT of 366 liter met het high-end audiosysteem van Bang & Olufsen. De laadkabels zullen bij dagelijks gebruik geen ruimte komen innemen in de koffer, want onder de motorkap vooraan zit nog een tweede bergvak van 85 liter.

Eerste test: Audi RS e-tron GT, grondraket

“Conventionele” ergonomie…

Wanneer je voorin instapt, ontdek je een ‘conventionele’ bestuurderspost van Audi. Ga dus niet op zoek naar een verticaal XXL-scherm dat alle bediening groepeert, hier heerst de klassieke sfeer en de algemene ergonomie van recente topmodellen van Audi. Al vind je hier niet het duo van boven elkaar geplaatste schermen op de middenconsole. Het infotainment combineert een virtuele cockpit van 12,3 duim met een (‘klein’) centraal scherm van 10,1 duim. De bediening van de klimaatregeling is traditioneel een eenvoudig bereikbaar.

Eerste test: Audi RS e-tron GT, grondraket

…maar duurzame materialen

Getrouw aan de ‘duurzame’ filosofie van zijn nieuwe vaandeldrager kiest Audi voor gerecycleerde materialen voor de bekleding van bepaalde zones. De vloermatten en het tapijt zijn bijvoorbeeld gemaakt uit versleten visnetten. Als optie kunnen ook de sportstoelen worden overtrokken met materialen die grotendeels bestaan uit gerecycleerd polyester. In elk geval, het typische kwaliteitsgevoel van Audi-producten heerst in het hele interieur van de e-tron GT.

Tot 646 pk

Aanvankelijk biedt Audi zijn sculpturale elektrische vierdeurscoupé aan in twee versies: e-tron GT en RS e-tron GT. In beide gevallen heeft hij twee elektromotoren. De motor die de voorwielen moet aandrijven ontwikkelt steeds 175 kW (238 pk). Enkel de achterste is krachtiger in de RS-versie: hij ontwikkelt daar 335 kW (456 pk), tegenover 320 kW (435 pk) in de ‘gewone’ GT.

Eerste test: Audi RS e-tron GT, grondraket

Het topvermogen van het geheel piekt op 350 kW (476 pk) of zelfs tijdelijk op 390 kW (530 pk) met de “overboost” van de e-tron GT. De RS-versie duwt de meter tot 440 kW (598 pk) of zelfs 475 kW (646 pk) gedurende de 2,5 seconden van ‘geluk’ die de boostfunctie geeft tijdens de launch control. Qua koppel ontwikkelt de RS tot 830 Nm om zijn passagiers tegen de rugleuning van hun stoelen te kleven, tegenover 640 Nm voor de e-tron GT. Dat laatste moet al ruimschoots volstaan om je ruggenwervels te folteren… Maar aangezien Audi ons voor deze eerste korte kennismaking de RS-versie heeft overhandigd, gaan we dat niet ons plezier laten vergallen.

Verrassend comfort

Alvorens we het hebben over de monsterlijke acceleraties van deze eerste Audi-RS die het zonder enige fossiele brandstoffen doet, willen we eerst het indrukwekkende comfort benadrukken. Ondanks de grote optionele 21-duimvelgen gebruikt deze RS e-tron GT zijn luchtveren met drie kamers (standaard, optie op de gewone GT) voor een bijzonder gefilterd wegcontact, of toch voor een sportieveling van dit allooi.

Eerste test: Audi RS e-tron GT, grondraket

Daarmee doet deze elektrische Audi zijn GT-karakter alle eer aan. Toen we rustig met het verkeer meekabbelden, noteerden we op de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 22 kWh/100 km. Dat cijfer ligt vrij dicht bij het aangekondigde WLTP-verbruik (20,6 tot 22 kWh in functie van de uitrusting). Met een beetje goede wil en door maximaal gebruik te maken van het regenererend remmen (automatisch via de talrijke sensoren op de wagen of manueel instelbaar met hendels aan het stuur) moet het dus mogelijk zijn om 400 kilometer te halen (433 tot 472 kilometer volgens de WLTP-homologatie).

Verbluffende efficiëntie

Het was niet eenvoudig om het volledige potentieel te testen van deze opmerkelijke machine tijdens onze eerste korte kennismaking met vertrek in Kortenberg… Maar een launch control (0 naar 100 km/u in een verpletterende 3,3 seconden), een paar flitsende inhaalmaneuvers en twee, drie bochten in aanvalsmodus volstaan om te bevestigen dat deze e-tron GT die onder handen is genomen door Audi Sport zijn RS-letters verdient. Vooral in het geval van onze testwagen met alle opties die zijn efficiëntie nog vergroten, zoals de gestuurde achterwielen en de koolstofkeramische remmen.

Eerste test: Audi RS e-tron GT, grondraket

Kortom, deze XXL-coupé van 2.422 kilo weet zijn gewicht goed te verbergen en moet een Audi RS7 Sportback niets benijden. Wanneer je de Dynamic-modus inschakelt, geniet je bovendien een kunstmatig geluid dat sterk bestudeerd is om de zintuiglijke beleving van deze nieuwsoortige sportwagen te versterken.

Aan het eind van onze kleine ronde met een paar forse acceleraties klom het verbruik naar 31 kWh/100 km. Met 85 kWh ter beschikking kan je ook bij dit tempo dus nog rekenen op een rijbereik van iets meer dan 250 kilometer. Maar als je het potentieel van deze wagen maximaal gaat uitbuiten zou het reële bereik natuurlijk nog drastisch kunnen krimpen.

800 volt

Eerste test: Audi RS e-tron GT, grondraket

Een andere troef van deze GT in vergelijking met zijn e-tronbroers: zijn batterij van 800 volt maakt snelladen aan gelijkstroom mogelijk met een vermogen van tot 270 kW. Op die manier recupereert hij het equivalent van 100 kilometer rijbereik in 5 minuten en gaat de accu van 5 naar 80 procent in 22,5 minuten volgens de cijfers die Audi naar voren schuift. Voor meer conventioneel opladen is de e-tron GT standaard uitgerust met een interne lader van 11 kW en biedt Audi binnenkort als optie zelfs een lader van 22 kW aan.

Hoeveel kost hij?

De Audi e-tron GT is in België verkrijgbaar vanaf 102.900 euro. De RS-versie kost dan weer minstens 143.200 euro. Maar die prijzen zijn natuurlijk slechts ‘ter indicatie’: de vele technologische en technische opties, soms gefactureerd aan de prijs van goud, kunnen de eindrekening doen exploderen. Het goede nieuws is dat je de auto à la carte kan aankleden en kan beschikken over ultramoderne uitrusting, zoals bijvoorbeeld de matrix-laserlampen, om er maar één te noemen. Maar blijf dus opletten voor de eindfactuur. Zo kostte onze testauto 191.500 euro…

Eerste test: Audi RS e-tron GT, grondraket

Ons verdict

Deze RS e-tron GT profileert zich enerzijds als een van de meest veelzijdige vierdeurscoupés op de markt en anderzijds als een van de meest begerenswaardige elektrische auto’s van het moment. Hij is naar wens comfortabel en stil of woest en expressief. De technologische krachtdemonstratie is onmiskenbaar. Nu alleen nog al die kwaliteiten overbrengen naar een meer ‘betaalbare’ wereld…
Eerste test: Audi RS e-tron GT, grondraket

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km