Testen

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 05 mei 2022
  • Alfa Romeo
  • 33.277 weergaven
3,5
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Compromis comfort/dynamiek van de ophanging
  • Ruim interieur
  • Aantrekkelijk design 
  • Interessante hybride
  • Enkele materialen voor verbetering vatbaar
  • Gevoelloze stuurinrichting
  • Te bijtende Brembo-remmen?

Bij Alfa Romeo nemen ze duidelijk hun tijd. Het was al 5 jaar geleden dat de Italiaanse autobouwer nog eens een nieuw model voorstelde! De Tonale liep dan ook wat vertraging op. Maar laten we zeggen dat het een academisch kwartiertje is dat we hem met plezier vergeven. Vergelijk het met een diva in een avondjurk die haar intrede doet eens alle genodigden op het feest zijn, kwestie van extra de aandacht te trekken. En die gedurfde avondjurk is net wat Alfa Romeo nodig had.

De Italiaanse designers zijn erin geslaagd om deze 4,53 m lange, 1,6 m hoge en 1,84 m brede SUV mooi aan te kleden. Op het eerste gezicht lijkt hij niet veel kleiner dan zijn grote broer, de Stelvio: hij is amper 16 cm korter, 10 cm lager en 6 cm smaller. Uiteindelijk verschillen hun wielbasissen nog het meest: 2,82 m voor de Stelvio tegen 2,64 voor de Tonale. Het  kleine broertje dus, maar ook maar net. Qua afmetingen zit hij bovenaan het gemiddelde van het compacte SUV-segment. Dat heeft zo zijn voordelen, vooral voor de binnenruimte.

Een interieur dat allesbehalve compact is!

De koffer van deze Tonale biedt een inhoud van 500 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.550 liter als alle zetels neergeklapt zijn. Dat is behoorlijk, maar sommige van zijn directe concurrenten doen het iets beter. De ruimte is elders te vinden... Het zijn de passagiers op de tweede zetelrij die profiteren van de royale binnenafmetingen van de Italiaan. Zelfs heel grote inzittenden zullen voldoende hoofd- en knieruimte hebben voor lange ritten achterin zonder ongemak. Anderzijds is de ruimte voor de twee voorste inzittenden wat krap door de brede middenconsole, waarbij de kwaliteit van sommige kunststoffen wat te wensen overlaat. Als je niet te veel aandacht besteedt aan de materialen die op het onderste deel van het dashboard gebruikt worden en die voor verbetering vatbaar zijn, is het (echt) aangenaam om in deze Alfa te vertoeven. Met een dubbel scherm van 12.3 en 10.25 duim, echte knoppen voor de airco en die mooie, vaste aluminium schakelpeddels, nodigt de auto uit voor een ritje!

Elektrificatie biedt voordelen

Onder de motorkap ligt een 1.5 liter micro-hybride turbobenzine met naar keuze 130 of 160 pk. Die laatste zat in onze testauto. Beide motoren worden enkel geleverd met een automatisch schakelende 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling die de voorwielen aandrijft. Een dieselversie zal binnenkort aan de catalogus worden toegevoegd, net als een plug-in hybride uitvoering. Die laatste komt echter pas in 2023. In de praktijk is de elektrificatie van de 4-cilinder goed uitgevoerd. Ondanks de batterij van slechts 0,77 kWh gebruikt de Tonale vaak alleen zijn kleine elektromotor van 15 kW/20 pk en 135 Nm om zich bij lage snelheden geruisloos voort te bewegen. Daarmee haalt hij een gemiddeld WLTP-brandstofverbruik van 6,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 144 g/km. Na onze rit lag ons gemiddelde eerder rond de 7,5 l/100 km, maar de steile en bochtige wegen rond het Comomeer en verschillende ritten door de stad hielpen niet echt om het verbruik laag te houden. Niet slecht dus!





Maar waar is de sportiviteit? 

Alfa's zijn altijd auto's geweest voor gepassioneerde bestuurders die van dynamisch en deugddoend rijplezier houden. Maar in de Tonale is de rijpositie wat hoog, eerder erg SUV-achtig dan sportief. Gelukkig geven de aluminium schakelpeddels, de startknop op het stuur en de digitale meters in jaren '50/'60-stijl nog hoop op het beste! Maar zodra je het stuur draait, volgt een koude douche...





De besturing is zo licht als een veertje en geeft absoluut geen informatie over wat er voorin gebeurt. Spelen met de "DNA" knop beïnvloedt dan wel een beetje de stevigheid van de stuurbekrachtiging, maar in het beste geval gaat de stevigheid van veren naar watten... En dat is jammer, want de motor is reactief, het onderstel evenwichtig en het remmen efficiënt, misschien zelfs wat te efficiënt. De Brembo remklauwen met vier zuigers bijten zich vast in de schijven van zodra je het pedaal nog maar aanraakt. Het is dus niet de dynamiek die ontbreekt, wel het rijgevoel...

Waarom ook niet?

Is de Tonale dan geen echte Alfa Romeo? Laten we het er maar op houden dat het niet is wat we van de Italiaanse autobouwer gewend zijn op het vlak van rijden. Maar misschien is dat niet eens zo erg. Het merk heeft altijd de voorkeur gegeven aan dynamiek boven comfort en praktisch nut en we kunnen niet zeggen dat die aanpak gezorgd heeft voor verkooprecords... De Tonale herschudt de kaarten dus. Hij is praktisch met zijn grote kofferruimte en royale achterbank, en ook op het vlak van comfort heeft hij een prima kaarten in handen. De ophanging combineert perfect soepelheid met de beheersing van de koetswerkbewegingen. Ook over geluidsisolatie van het interieur valt er niet te klagen. Zijn favoriete speelterrein is de stad, waar zijn lichte besturing eindelijk een troef is. En dat treft, want als compacte SUV zal hij waarschijnlijk meer tijd in de stad doorbrengen dan op op een circuit of of bergcols...

Op gelijke hoogte met de concurrentie

Alfa Romeo heeft de officiële prijs van zijn nieuwe SUV nog niet bekendgemaakt. Er wordt echter gesproken over een vanafprijs van rond de € 39.000 voor de stevig uitgeruste 'Speciale' lanceringseditie met het 130 pk sterke blok. Onze testauto met 160 pk, ook in de topuitvoering, zou ongeveer €42.000 gaan kosten. De prijs van het instapmodel zal eerder rond de € 34.000 liggen. Wat leren we uit deze prijzen? Dat de Tonale op gelijke hoogte staat met de concurrentie. En dat mag ook, want hij lijkt alle troeven in handen te hebben om zijn directe rivalen op elk terrein uit te dagen. Behalve dan dat hij die combineert met een galaplunje waar Italiaanse couturiers op de Milan Fashion Week jaloers op kunnen zijn.





Ons verdict 

Wordt de Tonale het lang verwachte succesverhaal voor Alfa Romeo? Hij beschikt in elk geval over troeven om een bestseller te worden. De rijsensaties zijn misschien niet wat je over het algemeen verwacht aan het stuur van een auto die getooid is met het ‘Biscione’-logo, maar anderzijds ontbreekt het hem niet aan comfort en praktische aspecten. En dat zijn we iets minder gewoon bij Alfa Romeo… Kortom, de Tonale herschudt de kaarten! Zijn design is daarentegen op en top Alfa Romeo waardig…

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Alfa Romeo? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Alfa Romeo-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan Qashqai e-Power vs Toyota Corolla Cross: andere aanpak

Nissan en Toyota hebben een andere visie op hybride aandrijvingen. Maar hoe doet de nieuwe e-Power in de Qashqai het in vergelijking met het beproefde systeem van de Corolla Cross?

3,9 /5 Test: Mercedes EQE 350+, een mini-EQS!

Test: Mercedes EQE 350+, een mini-EQS!

De 100% elektrische Duitse berline deelt niet enkel zijn stijl met het vlaggenschip van het merk met de ster...

3,3 /5 Test: Citroën ë-C4 X, het zit hem in de koffer

Test: Citroën ë-C4 X, het zit hem in de koffer

Heeft deze ster van de Citroën-stand andere wapens dan enkel zijn grote koffer en zijn SUV coupé-silhouet om het publiek van het Salon te overtuigen?

Kia EV6 GT vs Tesla Model Y Performance: stealth-jagers

Kia EV6 GT vs Tesla Model Y Performance: stealth-jagers

Tijdens het Salon is de ster van de Kia-stand de 585 pk sterke EV6 GT! Maar hoe brengt hij het ervan af in een vergelijking met de krachtigste versie van de meest verkochte elektrische wagen van België?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km