Testen

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 30 augustus 2021
  • Ford
  • 5.681 weergaven
Ford Puma
  • Erg polyvalent
  • Interieurruimte
  • Compromis comfort/rijdynamiek
  • Droevige presentatie interieur
Opel Mokka
  • Dynamisch weggedrag 
  • Atypische stijl
  • Stijl/algemene presentatie
  • Middelmatig koffervolume
  • Interieurruimte achteraan
  • Stugge ophanging (GS-Line)

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Naar een Opel verlangen om zijn design? En dan hebben we het niet over een oldtimer, maar over een gloednieuw model dat zo uit de fabriek komt gerold. Die uitdaging is de Duitse constructeur aangegaan met de introductie van de Mokka. Allereerst kan je niet ontkennen dat hij indruk maakt. Zijn verticale front met de nieuwe lichtsignatuur van het merk, de lange, zwarte en generfde motorkap, de brede vleugels, de smalle achterlichten en de dubbele uitlaat suggereren dynamiek. Maar in het soort van de sportief ogende SUV’s is er nog een andere referentie, de Ford Puma. Heeft de Mokka het nodige in huis om de leider van het segment in de schaduw te stellen?

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Afwerking & uitrusting: punt voor Puma

Het wauw-effect van het koetswerk gaat verder in het interieur van de Mokka. Je zit laag, bijna zoals in een berline of een coupé. De bestuurder wordt begroet door twee immense schermen. In het midden zit het PSA-multimediasysteem, helaas van een vorige generatie. De graphics beginnen wat op leeftijd te komen maar het blijft eenvoudig in het gebruik dankzij fysieke knoppen aan weerszijden van de centrale draaiknop. Sommige kunststoffen onderaan het dashboard zijn hard, maar het geheel is mooi afgewerkt en springt in het oog. Deze Opel verleidt dus net zo goed vanbinnen als vanbuiten met zijn stijl.

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Aan boord van de Puma kom je op bekend terrein, want dit algemene design deelt hij met nagenoeg alle modellen van het merk, van de Fiesta tot de Kuga. Dit ietwat sombere interieur brengt je niet bepaald aan het dromen… Maar het is wel praktisch en goed afgewerkt.

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Aan het stuur is het moeilijk om een winnaar aan te duiden, maar de wedstrijd wordt op de achterbank gespeeld. Daar scoort de Amerikaan een forse overwinning. De vormen van de Mokka maken de achterbank smal, somber en moeilijk bereikbaar. De koffer van zijn kant is slechts 350 liter groot.

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Dat doet de Puma veel beter. De achterbank ontvangt vlot passagiers, die helemaal geen te smal gevoel krijgen, en de koffer heeft een inhoud van 456 liter, zonder de befaamde MegaBox te vergeten.

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Comfort: punt voor Puma

De Mokka doet zijn sportieve stijl eer aan, misschien zelfs iets te veel. In het uitrustingsniveau GS-Line van onze testwagen was de ophanging stug. Dat geeft effectief een dynamisch gevoel, maar het comfort heeft er wel stevig onder te lijden. Voeg daar nog de behoorlijk harde stoelen aan toe en het verdict is duidelijk: de Opel speelt niet in het register van de zachte gevoelens.

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ook de Ford was uitgerust met zijn sportieve pack ST-Line, maar is aangenamer voor zijn passagiers. Bulten, gaten in de weg en andere oneffenheden worden beter geabsorbeerd door de Puma, terwijl ze in de Mokka recht aan de rug van de inzittenden worden doorgegeven. Om deze Amerikaanse overwinning op het vlak van comfort te bekronen is de Puma ook nog eens beter geluidgedempt: je ritten worden niet verstoord door rol- of stroomlijnlawaai.

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Motor: gelijkstand

Onze twee kemphaantjes zijn uitgerust met een benzinemotor met vergelijkbaar vermogen, maar ze blinken elk in een ander toerenbereik uit. De turbodriecilinder met 125 pk van de Ford is aangenamer bij lage toerentallen dankzij zijn microhybridisering. Die laatste ondervangt perfect de reactietijd van de turbo, wat leidt tot levendige hernemingen vanaf de laagste toerentallen. Zodra de toerenteller echter omhoog klimt, raakt deze motor helaas wat buiten adem. In de Mokka gebeurt net het omgekeerde. Zijn 1.2-driecilinder is wat vlak en mist pit bij lage toerentallen. Bij gebrek aan elektrische ondersteuning moet je wachten tot de turbo in actie schiet. Maar eens die laatste begint te werken, voel je zijn 130 pk. Deze motor lijkt liefst van al met de rode zone te flirten. En dat komt goed uit, want daar is hij net het aangenaamst. Aan jou om te beslissen of je liever met de versnellingspook speelt om hoog in de toeren te blijven of dat je liever geniet van veel koppel bij lage toerentallen. Wij konden de knoop niet doorhakken.

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Wegligging: punt voor Mokka

Tot hier geniet de Puma een comfortabele voorsprong, maar de Mokka komt zijn achterstand inlopen met zijn dynamiek. De Opel heeft niet enkel een mooi smoeltje maar ook een chassis dat erbij past. In bochten mikt de Duitser al snel op de koord dankzij een snedige besturing en hij houdt koers door gebruik te maken van de uitstekende grip van zijn Michelin-banden. Terwijl zijn ophanging hem punten doet verliezen in het comfort, laat ze de Duitser quasi vlak door de bocht gaan. Wanneer we in de verte een slingerbaantje zien opduiken, verschijnt in de Opel spontaan een glimlach op ons gezicht. De Puma moet zich nochtans niet schamen in vergelijking. Ook hij vertoont mooie dynamische eigenschappen voor een auto die wat hoger op de poten staat. Hij controleert zijn massa goed zonder veel rolneigingen, maar slaagt er niet in om gelijkspel te halen met de Mokka. Qua wegligging zal je de Mokka het meest op prijs weten te stellen.

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Budget: punt voor Puma

In hun laagste uitrustingsniveaus en uitgerust met de kleinste motor gaapt tussen onze twee deelnemers een gat van 1.350 euro. De Ford kost dan 21.250 euro tegenover 22.600 euro voor de Opel. In de sportieve versies die in dit duel zijn aangetreden vergroot de kloof. Je moet dan 27.250 euro neertellen voor de Puma en 28.950 euro voor de Mokka. De jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling zijn in het zuiden van het land vergelijkbaar voor onze twee SUV’s, maar in Vlaanderen kost de inschrijving van de Mokka je 150 euro meer als gevolg van zijn gebrek aan microhybridisering. Helaas voor de Opel slaagt hij er dus niet in om de Ford bij te benen, die zo goed als heel dit duel de leiding heeft genomen.

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Besluit: overwinning voor Puma

De Mokka speelt met brio de kaart van de emotie, met zijn dynamische design en rijgedrag, maar hij verwaarloost de praktische kant een beetje. De aanpak van Ford is wat conventioneler. Hij biedt meer ruimte en comfort, en is vooral minder duur. De Puma is gewoon veelzijdiger en gaat dus logischerwijze met de overwinning aan de haal in dit duel.

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot


Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

De eigenaar had de bolide nog maar een week in zijn bezit!

Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Of beter: veel meer, want naast deze pick-up ziet de Ford Ranger eruit als een stadswagen. En uiteraard komt hij niet naar Europa...

Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Maserati stelt zijn nieuwe GranTurismo voor, een sportief model dat genoeg comfort moet bieden om lange afstanden in alle rust af te leggen. Een alternatieve keuze in het GT-segment, en dat zowel in benzine-uitvoering als 100 % elektrisch.

Aston Martin deels in Chinese handen

Aston Martin deels in Chinese handen

Geely, dat ook al eigenaar is van onder andere Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus, neemt een belang van 7,6% in de Britse autobouwer.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km