Testen

Test: Ford Tourneo Custom, grootheidswaanzin

De Ford Tourneo Custom zoekt het hogerop met zijn nieuwe generatie. Bezwijkt hij daarmee aan zijn grootheidswaanzin en wordt het een echt VIP-busje?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 februari 2024
  • Ford
3,8
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte en koffer
  • Modulariteit
  • Hoogwaardige uitrusting
  • Breed motorengamma
  • Aangenaam weggedrag
  • Fors formaat
  • Hogere prijzen
  • Gewicht/prestaties
  • Soms twijfelachtige automaat (diesel)

Hoewel de grote, traditionele monovolumes (Galaxy, S-Max) geleidelijk uit het gamma van Ford zijn verdwenen, kunnen grote gezinnen of andere klanten op zoek naar veel ruimte nog steeds hun hart ophalen bij het merk. Ze hebben namelijk nog steeds de personenversies van de Transit-bedrijfswagens om uit te kiezen. Die staan bekend als ‘Tourneo’ en zijn eveneens beschikbaar in verschillende formaten: de nieuwe compacte Tourneo Courier (4,34 m), de middelgrote Tourneo Connect (4,50 m of 4,83 m) en deze blinkende Tourneo Custom. Net als zijn kleine broer kan je hem ook krijgen in twee lengtes: 5,05 m en 5,45 m.

Strakke lijnen, maar fors

Deze Tourneo Custom is rechtstreeks afgeleid van de nieuwe bestelwagen Transit Custom, en neemt dus ook zijn twee wielbasislengtes over: 3,10 m of 3,50 m. In alle gevallen heeft de Tourneo Custom een moderne look en biedt hij plaats voor maximaal 9 personen. Het grootste verschil tussen beide formaten zit hem in de beschikbare kofferruimte met iedereen comfortabel op zijn plaats, waarbij je in de lange versie nog... 1.354 liter op overschot hebt!

Deze nieuwe generatie Tourneo Custom geniet voortaan echter ook van zetels die op rails zijn gemonteerd (voor de tweede en derde zitrijen), waardoor je gemakkelijker dan voordien de verhouding tussen zit- en kofferruimte kan verdelen afhankelijk van je noden. Wat ook betekent dat de korte versie interessanter is geworden... Want hoewel de lange versie maar een klein beetje extra financiële inzet vraagt (1.210 euro), moeten we toegeven dat zijn 40 cm extra lengte hem wat onhandig kan maken in gebruik. Ford heeft er wel voor gezorgd dat de totale hoogte van de Tourneo Custom onder de grens van 2 meter blijft. Je kan dus nog steeds zonder problemen in de meeste parkeergarages terecht. Je moet enkel een plek vinden die lang en breed genoeg is om het ding in kwijt te kunnen...

Modulair interieur...

De Tourneo Custom is niet zomaar een bestelwagen met een paar extra zitbanken meer. Dat merk je al aan de nieuwe implementatie van de achterzetels. Ze staan allemaal op rails en bieden daarmee tal van configuratiemogelijkheden. De drie zetels van de tweede rij kunnen individueel worden verschoven, neergeklapt of zelfs verwijderd. De derde rij is dan weer opgedeeld in twee asymmetrische delen (1/3-2/3).

Je kan de stoelen op de tweede rij (met geïntegreerde veiligheidsgordels) ook omdaaien om een soort mobiele lounge te creëren. Afhankelijk van je noden, kan je kiezen voor een enkele passagierszetel vooraan (wat verplaatsingen aan boord vergemakkelijkt) of een dubbele bank voor twee personen. De Tourneo Custom biedt daarmee de keuze tussen 8 of 9 volwaardige zitplaatsen.

... voor VIP’s!

Natuurlijk is al die ruimte al een luxe. Maar we zijn ook blij om te zien dat de nieuwe generatie Tourneo Custom gepaard gaat met heel wat comfortuitrusting. In de meest luxueuze versies zou je hem zelfs als VIP-shuttle kunnen beschouwen. Elektrische zijdelingse schuifdeuren met handenvrije functie, een hoogwaardig B&O-audiosysteem, XXL-glazen panoramadak, klimaatcontrole in drie zones, LED-sfeerverlichting, zetels bekleed met Sensico-similileer (met verwarming voor de zijdelingse plaatsen op de tweede rij), enzovoort.

Ergonomische bestuurderspost

Voorin kunnen we de ergonomie van de nieuwe bestuurderspost waarderen. Het nieuwe platform van de Transit/Tourneo Custom heeft het namelijk mogelijk gemaakt om de voorwielen iets naar voren te plaatsen. Dat maakt de toegang aan boord niet enkel gemakkelijker, maar geeft ook een comfortabelere zitpositie voor de voeten. Daarnaast is de bestuurderspost in zijn geheel ook knap vernieuwd. Om optimaal van deze nieuwe ergonomie te genieten, zouden we voor de automatische versnellingsbak kiezen. Die heeft niet alleen een elektronische handrem, maar ook een transmissiebediening op de stuurkolom , wat de vloer volledig vrij maakt. Dat betekent meer knieruimte voor de middelste passagier vooraan, maar ook een gemakkelijkere toegang voor de opbergvakken en USB- en 12 V-poorten in het midden van het dashboard. Met de manuele vernellingsbak zit de versnellingspook net in de weg...



XXL-tablet

De technologische uitrusting van deze nieuwe Tourneo Custom is ook ver verwijderd van de wereld van de bestelwagens. De twee grote displays op het dashboard zien er knap uit. De digitale cockpit meet 12 inch en beschikt onder meer over een zeer complete boordcomputer. Het centrale scherm, aanraakgevoelig en 13 inch groot in landschapsformaat, krijgt dan weer het nieuwste infotainmentsysteem van Ford (Sync 4) en heeft alles wat je verwacht aan boord van een moderne wagen (draadloze Apple CarPlay/Android Auto, over-the-air updates, enz.).

Meer praktisch gezien kunnen we de aanwezigheid van heel wat grote opbergvakken wel appreciëren. Op ons testmodel zat deze nieuwigheid niet gemonteerd, maar weet dat je de Tourneo Custom ook kan uitrusten met een ‘klapstuur’, dat je kan omvormen tot een laptopsteun of een klein tafeltje.

Brede waaier aan motoren

Net als de bedrijfsversie Transit, maakt deze Tourneo Custom gebruik van zijn nieuwe platform om een bijzonder breed gamma aan motorisaties te bieden. Zo kan je binnenkort bijvoorbeeld de volledig elektrische E-Tourneo Custom bestellen. Maar deze grote minibus is ook beschikbaar als plug-inhybride. Die maakt gebruik van een 2,5 liter-benzinemotor en een batterij van 16,5 kWh, voor een gecombineerd vermogen van 232 pk. Maar belangrijker is de elektrische autonomie van 52 km. Je kan de batterij ook gebruiken om externe elektrische apparaten tot 3,2 kW aan te drijven dankzij de ‘Pro Power Onboard’-functionaliteit.

Deze nieuwe generatie Tourneo Custom behoudt echter ook nog zijn klassieke 2.0 EcoBlue-dieselmotor. Die is beschikbaar met 136, 150 of 170 pk. Afhankelijk van de gekozen versie, is er de mogelijkheid van een manuele versnellingsbak (6 versnellingen) of een automaat (8 versnellingen), extra tractie dankzij een mechanisch sperdifferentieel en zelfs vierwielaandrijving! Het wordt dus moeilijk om géén motor te vinden die past bij wat je nodig hebt...

Hoog comfortniveau

Onderweg laat de Tourneo Custom een comfortniveau zien dat past bij zijn hogere positionering. De geluiddemping aan boord is best goed (al kan zijn dieselmotor nog rumoerig zijn onder belasting) en het onderstel van zijn nieuwe platform verzekert een goede demping. Zelfs zijn dynamiek kan ons bekoren, toch voor een auto van dit formaat! De Tourneo Custom is in ieder geval een uitstekende metgezel, met zijn goed afgestelde bedieningen en een efficiënte koetswerkcontrole. 

En hij is zelfs vrij zuinig: in de versie met 170 pk, automaat en met lange wielbasis die we konden testen, haalden we een gemiddelde van ongeveer 9 l/100 km. Niet slecht gezien het gewicht (2.352 kg) en het volume dat verplaatst dient te worden. De prestaties van deze ‘topversie’ blijven echter vrij matig. Alle drie de dieselmotoren hebben trouwens een vergelijkbaar koppel: 360 Nm voor de versies met 136 en 150 pk, en 390 Nm voor de topversie met 170 pk. De automaat durft daarnaast al eens te twijfelen tussen zijn 8 versnellingen.

Prijs Ford Tourneo Custom (2024)



Het goede nieuws is dat je al bij zijn instapversie kan genieten van de intrinsieke kwaliteiten van de Tourneo Custom. Daarvoor betaal je minstens 52.272 euro in België (L1, 136 pk, manuele versnellingsbak, Trend). Maar als je voor de chiquere versies valt, krijgt de factuur dezelfde ‘grootheidswaanzin’ en komt hij al snel boven de 60.000 euro uit: een L2 met 170 pk, automaat en vierwielaandrijving als Titanium kost bijvoorbeeld 63.162 euro. Maar het is nog steeds een pak goedkoper dan bij de premium concurrentie. Een V-Klasse heeft bijvoorbeeld een prijsvork van 65.000 euro tot meer dan 100.000 euro. Ga je voor de PHEV, weet dan dat de basisprijs van de Tourneo Custom in dat geval ook richting de 60.000 euro gaat.

Ons verdict

De Tourneo Custom heeft alle troeven in handen om de nieuwe vriend bij uitstek te worden van (grote) gezinnen of van shuttlediensten. Hij is overtuigender en beter verzorgd dan de meer ‘generalistische’ modellen van het genre. Maar hij is ook betaalbaarder dan de meest chique shuttles die tot nu toe op de markt waren. En dat met een brede keuze op mechanisch vlak.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Tourneo Custom? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Tourneo Custom-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Mini Countryman JCW ALL4, dynamische SUV voor het hele gezin

Test: Mini Countryman JCW ALL4, dynamische SUV voor het hele gezin

Biedt de JCW-versie van de nieuwe Countryman nog evenveel fun, ondanks het toegenomen formaat van de derde generatie ‘compacte’ SUV van Mini?

3,9 /5 Test: Volkswagen Tiguan, sterke allrounder

Test: Volkswagen Tiguan, sterke allrounder

Na 8 jaar komt de Volkswagen Tiguan terug met een rondere vorm, een verbeterde technologie aan boord en een meervoud aan hybride motorisaties.

3,8 /5 Test: Skoda Karoq, de stille kracht

Test: Skoda Karoq, de stille kracht

De Karoq is niet meer de jongste SUV van Skoda, noch het meest trendy model van het Tsjechische merk. Maar soms heeft een stille kracht ook zijn voordelen...

3,5 /5 Test: BMW iX2, ruimer, coupé en elektrisch

Test: BMW iX2, ruimer, coupé en elektrisch

Het is geen kleine premium-SUV meer: de BMW X2 is nu echt de coupéversie geworden van de SUV X1. Maar is hij daarmee ook aantrekkelijker geworden? Het antwoord achter het stuur van de volledig elektrische iX2.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km