Testen

Getest: Range Rover Sport SVR, brutale brulboei

Het is oranje, weegt meer dan 2 ton en maakt een brachiaal geluid? De Range Rover Sport SVR, de meest extreme huisgemaakte incarnatie van de Britse SUV. Diens imposante V8 produceert voortaan 575 pk. Als dat maar goed komt…

  • Bervoets Wim
  • 23 maart 2018
  • Land Rover
3,7
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Beestige sound
  • Karaktervolle motor
  • Rijcomfort bewaard
  • Verbeterd infotainmentsysteem
  • Ergonomie vergt gewenning
  • Hoog gewicht
  • Te luide sportuitlaat
  • Weggedrag bij dynamische rijstijl
  • Weinig discreet

Wie zegt dat je in 2018 niets meer kunt doen zonder tik op de vingers van de politiek correcte politie, kent duidelijk deze knaloranje Range Rover Sport SVR nog niet. De wat? Het best verkocht product van SVO oftewel Special Vehicle Operations, de tak binnen Jaguar Land Rover die zich met de leuke dingen mag bezighouden. Zoals knetterende V8-motoren in zware SUV’s stoppen…

Bestond die Range Rover Sport SVR al niet?

Jazeker: in 2015 lepelde Land Rover de 5 liter grote en 550 pk sterke V8 met compressor uit de Jaguar F-Type R al eens onder de kap van de Range Rover Sport. Met de facelift die de Range Rover en Range Rover Sport voor modeljaar 2018 te beurt valt, maken de Britten van de gelegenheid gebruik om de V8 in te ruilen voor het 25 pk sterkere exemplaar uit de Jaguar F-Type SVR, de favoriet van de SVO-ingenieurs zelf.

Waaruit bestaat die facelift precies?

Die omvat onder meer nieuwe led-koplampen, die van lasertechnologie kunnen worden voorzien om verder te schijnen maar tegelijk tegenliggers niet te verblinden. Binnenin is het nieuwe Touch Pro Duo-systeem de grootste weggever. Dat wordt gekopieerd van de Velar, en bestaat uit twee schermen: het bovenste voor infotainment, het onderste voor functies zoals klimaatregeling en rijmodi. Voor sommige functies is het even zoeken en voor de dynamische rijmodus leidt het de aandacht van de weg af, maar werkt beter dan het vorige systeem.

En dan zijn er nog enkele kleinere veranderingen: nieuwe zetels, een nieuw instrumentenpaneel, geüpdatete head-updisplay, een gebarenbediening voor het zonnedak en… een motorkap uit koolstofvezel, een primeur voor een Land Rover, wisten de Britten ons niet zonder enige trots te vertellen. Maar… een druppel op een hete plaat: de SVR weegt nog altijd 2.310 kilogram. Je kunt die motorkap trouwens ook een echte “carbon look” geven, maar combineer dat met een opvallende koetswerkkleur en je kunt discretie helemaal vergeten. Zeker met die brutale V8.

Juist, die motor. Uit de F-Type, zei je?

Inderdaad. Jaguar Land Rover maakt al een tijdje gebruik van de 5 liter grote V8 met compressor, en volgens SVO zullen ze dat nog even blijven doen. In de F-Type SVR en in deze Range produceert hij 575 pk en 700 Nm. Dat kolossale vermogen gaat via een achttrapsautomaat naar de vier wielen, en daardoor zet deze Range Rover Sport SVR indrukwekkende sprintcijfers neer: 0-100 km/u duurt 4,5 seconden, en hij buldert voort tot… 280 km/u. In een SUV. Van 2,3 ton.

Hoe rijdt de Range Rover Sport SVR?

In de eerste plaats: donderend luid. Al van bij het starten schuift hij alle sociale conventies opzij. De inspiratie haalt hij opnieuw bij de F-Type: de geluidsbeleving komt volledig vanuit de uitlaat. Grommen, ploffen, knetteren en razen… voor de achterpassagiers wordt het soms teveel. Maar de trekkracht van de V8 maakt indruk, zelfs in deze zware Range Rover. Accelereren vanuit stilstand of hernemen: de SVR gaat moeiteloos door. Een indrukwekkende duw in de rug is het niet, wel een sterk staaltje omgaan met kilo’s.

Dat merk je ook in de bochten: de Range Rover Sport gedraagt zich door zijn omvang en gewicht natuurlijk niet als – laat ons opnieuw hetzelfde voorbeeld nemen – een F-Type, maar onze hoed gaat wel af voor hoe beheerst de Brit dankzij actieve antirolstangen zijn koetswerk onder controle houdt. Duw je door richting limiet, dan halen de kilo’s de overhand en krijgt de SVR het moeilijker. Idem voor de remmen.

Wie doet hem dat na? De Porsche Cayenne Turbo misschien, die weliswaar 100 kilogram lichter weegt, maar qua chassisontwikkeling en prestaties net een stapje verder staat. Maar we hebben het nog steeds over SUV’s: circuitprestaties en weggedrag op de limiet vergelijken wordt dan een absurd onderwerp…

Blijft er wat van de klassieke Range Rover-eigenschappen bewaard?

Terreinprestaties? Nog steeds aanwezig. Soeverein rijcomfort? Nog steeds aanwezig. Deze SVR is dus ook voorzien van Land Rovers Terrain Response-systeem en staat op het ruwere terrein nog steeds zijn mannetje. Of de gemiddelde SVR-koper hem daarvoor zal gebruiken, is dan weer een andere zaak. Maar weten dat het kan, is vaak genoeg… De SVR staat standaard op luchtveren, en bewaart ondanks zijn straffere setting nog steeds het Range Rover-overzicht over het rijcomfort. Hij vertelt je iets meer over oneffenheden in het wegdek, maar valt je er nooit mee lastig.

Hoeveel kost hij?

Jaargang 2018 van de Range Rover Sport SVR krijgt een prijskaartje mee van € 134.500. Standaard is hij rijkelijk voorzien van comfort- en veiligheidsitems. Concurrenten? Die zijn er in de vorm van de Porsche Cayenne Turbo (550 pk, € 142.876,80), BMW X5 M (575 pk, € 123.850) en Mercedes-AMG GLE 63 S (585 pk, € 129.954). Of een toekomstige SVR-eigenaar ervan wakker ligt, is een andere vraag, maar het gemiddelde verbruik bedraagt volgens Land Rover 10;6 l/100 km, de gemiddelde CO2-uitstoot 294 g/km.

Besluit?

Een schreeuwerige versie als de Range Rover Sport SVR druist lijnrecht in tegen het statige en gereserveerde karakter van deze Brit. Meer zelfs: we zouden bijna de “gewone” V8 aanraden als je koste wat het kost een achtcilinder in een Range Rover Sport wil. Want esthetisch en op vlak van politieke correctheid vinkt deze SVR heel wat verkeerde vakjes aan. Maar het feit dat de SVO-afdeling hem zonder verpinken bouwt, maakt hem toch cool. En dan kan je maar beter all the way gaan. Inclusief oranje koetswerkkleur.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km