Suzuki
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De Spaanse autobouwer recupereerde de legendarische vijfcilinder uit de onderdelenrekken van de groep om hem in zijn Formentor te monteren. En daar gaan we niet over klagen!
De Cupra Formentor, die kennen we. We konden een tijdje geleden al kennismaken met het eerste échte model van het merk. Voor de straffe versie behield het Spaanse merk de elementen die het model succesvol maakten, maar de technische fiche gaat erop vooruit. De viercilinder maakt plaats voor de vijfcilinder die we ook terugvinden in andere producten van de Volkswagen-groep!
Een aangename look en ruimte achteraan staan nog steeds op het programma. Zij koffer groeit niet, maar zijn motor wel! Het is de 2,5 liter grote vijfcilinder die we al konden testen in de meest recente Audi RS3 die voortaan onder de motorkap zit. Hij is iets minder krachtig gemaakt dan in de Duitser, en levert hier 390 pk en een koppel van 480 Nm dat beschikbaar is vanaf 2.250 t/min. Daarmee bereikt hij vanuit stilstand een snelheid van 100 km/u in amper 4,2 tellen en gaat hij indien nodig door tot 250 km/u. Niet slecht voor een bijna 1,7 ton zwaar speeltje.
Behalve de straffere prestaties krijgt onze Spanjaard nog een aantal andere specifieke aanpassingen. Zo kan hij rekenen op een koolstofvezel frontspoiler en een unieke diffuser. Ook daarin zijn details verwerkt die gemaakt zijn uit het ultralichte materiaal. Hij heeft ook dubbele verticale uitlaatpijpen. Binnenin vinden we carbon kuipzetels, specifiek gemaakt voor deze versie. Tenslotte is de besturing herwerkt en de ophanging met 10 mm verlaagd in vergelijking met de 310 pk sterke VZ-versie. Net als die laatste heeft hij ook vierwielaandrijving, maar....
Op de VZ5 is er een Torque Splitter op de achteras gemonteerd! Net als de RS3 en Golf R kan hij dankzij dit differentieel uitpakken met een Drift-stand. En die werkt verduiveld goed! Het geheel voelt natuurlijker aan dan in de twee Duitse auto's. Eenmaal geactiveerd, enkel op het circuit uiteraard, voelt deze Formentor aan als een achterwielaandrijver. We konden ermee rijden op een besneeuwde piste, waar de condities met weinig grip perfect waren om het systeem te testen. We gaan niet liegen, het was plezant!
Dankzij de goede basis van de Formentor en de toevoeging van deze uitstekende vijfcilinder, heeft deze VZ5 versie bijna alles om te behagen! De auto gedraagt zich verrassend goed bij lage snelheden. Daarbij laat enkel de discrete melodie van zijn speciale motor een heel ander potentieel vermoeden. En wanneer je eenmaal het gas intrapt met de juiste instellingen geactiveerd, wordt het een wild beest! Nauwkeurig en speels laat hij op een waardige manier al zijn paarden de vrije loop. Een plezier voor de inzittenden en hun oren. Een echte allrounder.
Helaas zal niet iedereen er er één kunnen krijgen. De vijfcilinder zal wereldwijd maar onder de motorkap van 7.000 auto's worden gemonteerd. Niet één meer. Nu ja, in de huidige context zullen ze waarschijnlijk niet als zoete broodjes over de toonbank gaan. Van die 7.000 exemplaren krijgen er 999 een unieke behandeling, met onder andere een speciale grijze kleur en zowel van binnen als van buiten enkele unieke details .
De prijs van deze unieke Formentor voor de Belgische markt is nog niet bekend. Maar we twijfelen er niet aan dat hij niet goedkoop zal zijn. De 310 pk VZ-versie kost al bijna €48.000. En dan hebben we het nog niet eens over de taksen en andere heffingen... Maar de paar waaghalzen die de sprong wagen, zullen niet teleurgesteld zijn.
Deze Formentor VZ5 heeft alles om te behagen: een leuke look, een praktisch interieur, uitstekende manieren bij dagdagelijks gebruik en een motor met bakken charisma. Jammer dat “de huidige context” ervoor zorgt dat hij een soort paria wordt waarvan de productie beperkt is...
Ben jij op zoek naar een Cupra? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Cupra-zoekertjes nu hier:
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?