Testen

Korte test: Cupra Formentor VZ5, hola quinto cilindro!

De Spaanse autobouwer recupereerde de legendarische vijfcilinder uit de onderdelenrekken van de groep om hem in zijn Formentor te monteren. En daar gaan we niet over klagen!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 18 maart 2022
  • Cupra
  • 6.252 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch weggedrag
  • Interieurruimte
  • Aangename look
  • Middelmatig koffervolume

De Cupra Formentor, die kennen we. We konden een tijdje geleden al kennismaken met het eerste échte model van het merk. Voor de straffe versie behield het Spaanse merk de elementen die het model succesvol maakten, maar de technische fiche gaat erop vooruit. De viercilinder maakt plaats voor de vijfcilinder die we ook terugvinden in andere producten van de Volkswagen-groep!

Bedankt Audi! 

Een aangename look en ruimte achteraan staan nog steeds op het programma. Zij koffer groeit niet, maar zijn motor wel! Het is de 2,5 liter grote vijfcilinder die we al konden testen in de meest recente Audi RS3 die voortaan onder de motorkap zit. Hij is iets minder krachtig gemaakt dan in de Duitser, en levert hier 390 pk en een koppel van 480 Nm dat beschikbaar is vanaf 2.250 t/min. Daarmee bereikt hij vanuit stilstand een snelheid van 100 km/u in amper 4,2 tellen en gaat hij indien nodig door tot 250 km/u. Niet slecht voor een bijna 1,7 ton zwaar speeltje. 

Enkele unieke touches

Behalve de straffere prestaties krijgt onze Spanjaard nog een aantal andere specifieke aanpassingen. Zo kan hij rekenen op een koolstofvezel frontspoiler en een unieke diffuser. Ook daarin zijn details verwerkt die gemaakt zijn uit het ultralichte materiaal. Hij heeft ook dubbele verticale uitlaatpijpen. Binnenin vinden we carbon kuipzetels, specifiek gemaakt voor deze versie. Tenslotte is de besturing herwerkt en de ophanging met 10 mm verlaagd in vergelijking met de 310 pk sterke VZ-versie. Net als die laatste heeft hij ook vierwielaandrijving, maar....





Zei iemand "drift"? 

Op de VZ5 is er een Torque Splitter op de achteras gemonteerd! Net als de RS3 en Golf R kan hij dankzij dit differentieel uitpakken met een Drift-stand. En die werkt verduiveld goed! Het geheel voelt natuurlijker aan dan in de twee Duitse auto's. Eenmaal geactiveerd, enkel op het circuit uiteraard, voelt deze Formentor aan als een achterwielaandrijver. We konden ermee rijden op een besneeuwde piste, waar de condities met weinig grip perfect waren om het systeem te testen. We gaan niet liegen, het was plezant!

Alleskunner

Dankzij de goede basis van de Formentor en de toevoeging van deze uitstekende vijfcilinder, heeft deze VZ5 versie bijna alles om te behagen! De auto gedraagt zich verrassend goed bij lage snelheden. Daarbij laat enkel de discrete melodie van zijn speciale motor een heel ander potentieel vermoeden. En wanneer je eenmaal het gas intrapt met de juiste instellingen geactiveerd, wordt het een wild beest! Nauwkeurig en speels laat hij op een waardige manier al zijn paarden de vrije loop. Een plezier voor de inzittenden en hun oren. Een echte allrounder.


Beperkte reeks

Helaas zal niet iedereen er er één kunnen krijgen. De vijfcilinder zal wereldwijd maar onder de motorkap van 7.000 auto's worden gemonteerd. Niet één meer. Nu ja, in de huidige context zullen ze waarschijnlijk niet als zoete broodjes over de toonbank gaan. Van die 7.000 exemplaren krijgen er 999 een unieke behandeling, met onder andere een speciale grijze kleur en zowel van binnen als van buiten enkele unieke details .

Ongetwijfeld niet goedkoop... 

De prijs van deze unieke Formentor voor de Belgische markt is nog niet bekend. Maar we twijfelen er niet aan dat hij niet goedkoop zal zijn. De 310 pk VZ-versie kost al bijna €48.000. En dan hebben we het nog niet eens over de taksen en andere heffingen... Maar de paar waaghalzen die de sprong wagen, zullen niet teleurgesteld zijn.

Ons verdict 

Deze Formentor VZ5 heeft alles om te behagen: een leuke look, een praktisch interieur, uitstekende manieren bij dagdagelijks gebruik en een motor met bakken charisma. Jammer dat “de huidige context” ervoor zorgt dat hij een soort paria wordt waarvan de productie beperkt is...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Cupra? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Cupra-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De derde Honda-SUV voor Europa heet ZR-V

De derde Honda-SUV voor Europa heet ZR-V

Het model komt al in 2023 op de markt.

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Vind je de luxueuze SUV van Bentley wat te klein? Weet dan dat je hem voortaan ook kan bestellen in EWB-versie, met verlengde wielbasis...

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

Officieel houdt Mercedes de lippen stijf op mekaar, maar volgens Hagerty werd deze 300 SLR ‘Uhlenhaut’ per opbod verkocht.

Aanbevolen tests voor jou

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Iedereen zet in op elektrificatie, zelfs de meest extreme offroaders. Maar is de combinatie van een 4x4 met een plug-in hybride aandrijving echt een geslaagde cocktail?

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

Een door Bertone getekende coupé die ruim genoeg is voor 4 mensen en hun bagage, en dat voor minder dan 3.000 euro? Ja dat kan, en ook als cabrio is deze Opel Astra G betaalbaar: voor minder dan 5.000 euro heb je al een mooi exemplaar.

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km