Testen

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 november 2021
  • Renault
Renault Kangoo
  • Verzorgde praktische elementen
  • Eenvoudige en efficiënte moduleerbaarheid
  • Aangenaam rijgedrag
  • Verhouding prijs-uitrusting

 

  • Nog beperkt gamma
  • Standaarduitrusting
  • Gebruiksplezier manuele versnellingsbak
  • Wat kunstmatig stuur
Volkswagen Caddy
  • Aangenaam rijgedrag
  • Breed en overtuigend motorenpalet
  • Volledige beschikbare uitrusting
  • Zitcomfort

 

  • Beperkte, ouderwetse moduleerbaarheid
  • Totaalprijs voor een ‘goed uitgeruste’ versie
  • Vaste achterruiten
  • Afwerkingsdetails op dit prijsniveau
  • Infotainment kan beter

Terwijl eenvolumers stilaan uit de catalogi verdwijnen ten voordele van SUV’s blijven de bestelbreaks weerstand bieden. Ze kunnen natuurlijk terugvallen op het strategische karakter van hun utilitaire versies om te overleven. Maar tegelijk ondergaan deze voor personenvervoer ontwikkelde varianten onmiskenbaar een opwaartse trend. Zo worden ze meer dan ooit een coherent alternatief voor gezinnen die ongevoelig zijn voor de charmes van de SUV en die op zoek zijn naar een voertuig dat praktisch en ruim is. Hun algemene vorm blijft gedicteerd door hun functie, maar de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy van de jongste generatie waar we hier kennis mee maken hebben verder niet veel meer gemeen met de eerste modellen van hun stamboom, die duidelijk veel ‘rustieker’ waren. Goed nieuws?

Uitrusting en afwerking: punt voor Volkswagen

Qua afwerking en uitrusting is het antwoord onmiskenbaar ja. Later hebben we het over deze hogere ambities en hoe die tot eventuele pijnpunten kunnen zorgen voor de prijs… Maar tot dan zijn wij best te spreken over de dashboards, die in beide gevallen zijn geïnspireerd op de wereld van de personenwagens. Dat van de Caddy neemt in zijn chicste versie de “Innovision Cockpit” over van de recente Golf VIII en ID.3, die twee grote schermen van 10 duim combineert. Zo krijgt hij een dashboard dat tot in het extreme (en misschien zelfs iets te veel) is kaalgeplukt en dat volop inzet op aanraakvlakken. Op die manier biedt hij spitstechnologie voor het segment van de bestelbreaks. Aan het stuur van deze nieuwe Caddy vergeet je gewoonweg dat je met een zo’n bestelbreak onderweg bent en ga je geloven dat je met een Golf rijdt…

 

Het hoogste infotainmentsysteem EasyLink van Renault in de Kangoo, met zijn centrale scherm van 8 duim, oogt wat minder flatterend. Maar we moeten wel erkennen dat het meer ‘betrouwbaar’ is dan dat van de VW, die duidelijk nog af en toe kampt met wat vertragingen of elektronische bugs. Op praktisch vlak biedt de Kangoo bovendien een meer functioneel dashboard. Het stamt meer uit de wereld van de bestelvoertuigen en bulkt van de bergvakken en aansluitingen allerlei.

 

Toch gaat het punt voor dit hoofdstuk naar de Caddy, niet alleen om de verzorgde afwerking van zijn bestuurderspost, maar ook om zijn grotere aanbod. In tegenstelling tot de Kangoo, waarvan het gamma nog wat moet groeien, is de Caddy bijvoorbeeld nu reeds verkrijgbaar in een normale (zoals hier) of een lange versie, met manuele of automatische versnellingsbak, als 4x2 of 4x4, met 5 of 7 zitplaatsen, met een optioneel panoramadak, enzovoort.

Comfort: punt voor Renault

De Kangoo herpakt zich door het comfortpunt binnen te rijven. Hij vertoont namelijk een meer voorkomend wegcontact. Maar hoewel de nieuwe Caddy een meer ‘Duits’ gevoel behoudt dan de Kangoo, schrapt hij wel de bladveren achteraan van zijn voorgangers ten voordele van schroefveren, die een betere filtering bieden.

In het gebruik verzorgt de Kangoo ook zijn passagiers achterin beter. De bestuurderspost van de Caddy is mooi, maar de rest van de cabine is meer spartaans. Zo vinden we het spijtig dat bijvoorbeeld de ramen achterin niet open kunnen. En ook de geluiddemping is daar minder goed dan in de Kangoo.


Tot slot blijft de Caddy trouw aan verwijderbare en opplooibare stoelen op de tweede rij. Een ‘klassieke’ keuze die een aantal praktische bezwaren opwerpt wanneer je eens grote spullen moet verhuizen.

De achterbank van de Kangoo, die zich in een verhouding 1/3 – 2/3 in de vloer laat wegklappen, maakt een grote en bijna vlakke laadvloer vrij zonder dat je risico loopt op een rugblessure. Die oplossing is des te meer praktisch omdat ze duidelijk geen afbreuk doet aan de stouwruimte in de Kangoo, want die biedt 2.800 liter in tweezitsopstelling tegenover 2.550 liter voor de Caddy, zelfs wanneer die laatste van zijn achterbank is ontdaan.


Motor: punt voor Volkswagen

Voor onze confrontatie kozen we voor twee sterkste benzinemotoren onder de motorkap van onze bestelbreaks: 1.3 TCe 130 voor de Kangoo, 1.5 TSI 11 voor de Caddy. In de Kangoo moet je daarbij vandaag genoegen nemen met een manuele zesversnellingsbak met een zeer korte eerste zoals in een bestelwagen. Tegen komende lente wordt echter ook een EDC-7-bak (met dubbele koppeling) aangeboden. De 1.5 TSI van de Caddy laat je nu al kiezen uit een manuele zesversnellingsbak of een DSG-7 met dubbele koppeling zoals in onze testwagen. Onderweg blijkt het duo TSI 114/DSG-7 het aangenaamst in het gebruik. De combinatie blijkt zeer rond in het gebruik en geeft de Caddy meer dynamische prestaties, met een spurt naar 100 km/u in 11,1 seconden, tegenover bijna 13 tellen in de handgeschakelde Kangoo TCe 130. Bovendien mist de Franse 1.3-turbomotor wat adem wanneer je herneemt vanaf erg lage toerentallen.

 

Wegligging: punt voor Volkswagen

Het is duidelijk dat je niet voor deze modellen kiest om hun rijplezier. Toch moeten we erkennen dat ze op dynamisch vlak helemaal niets meer te maken hebben met gewone “bestelwagens met een achterbank”. Door de bladveren te schrappen uit de vorige Caddy-generaties confronteert de vijfde Caddy je bijvoorbeeld niet meer met het kenmerkende gestuiter van zijn achteras wanneer je onbeladen rijdt. Uitstekend nieuws. Wanneer het tempo omhoog gaat, weet de Caddy zelfs iets beter te overtuigen dan de Kangoo door zijn preciezere voortrein en meer natuurlijke besturing. De Kangoo komt namelijk ook in de buurt van een eenvolumer, maar zijn besturing mocht best wat minder kunstmatig.

 

Budget: punt voor Renault

De onmiskenbare klim naar boven van onze twee bestelbreaks in vergelijking met hun voorgangers betaal je cash. Reken op minstens 25.590 euro voor een Caddy 1.5 TSI 114 en 24.315 euro voor een Kangoo TCE 130. Maar voor die startprijzen moet je nog genoegen nemen met een wat gierige uitrusting, vooral in de Kangoo, die dan zelfs geen klimaatregeling heeft… Als je gaat kijken naar de duurdere varianten, dan blijkt de Kangoo toch onmiskenbaar het sterkste aanbod. Zijn topversie Intens blijft de goedkoopste van de twee (27.100 euro als TCe 130 tegenover 30.910 euro voor de Caddy Style TSI 114), en de optieprijzen van Renault blijven bescheidener dan die van Volkswagen. De Caddy Style die wij ter beschikking kregen had weliswaar een DSG-versnellingsbak, maar kostte uiteindelijk 37.749 euro, tegenover 30.072 euro voor onze Kangoo Intens.

 

Verdict: Winst voor Volkswagen

Na het tellen van de punten wint de Caddy onze confrontatie met een neuslengte voorsprong. Hij weet de praktische voordelen van een ‘bestelwagen’ fantastisch goed te rijmen met het comfort van een moderne personenwagen. Je moet enkel kunnen leven met de zware achterstoelen die je moet verwijderen om hem als verhuizer te kunnen gebruiken. Ze zitten echter wel comfortabeler dan de in de vloer wegklapbare stoelen van de Kangoo. De bestelbreak van Renault haalt dan weer een slag thuis met de interessantste verhouding prijs-prestaties van dit duo voor gezinnen met een krapper budget.

Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km