Testen

Rijtest: Ford Fiesta ST, met cilinder minder

Met de vorige Fiesta ST legde Ford de lat voor compacte hot hatches hoog. Maar ook voor zichzelf, zeker wanneer de huidige ST het met een cilinder minder doet. Wat geeft dat na een weekje testrijden?

  • Bervoets Wim
  • 07 november 2018
  • Ford
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 5,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bediening versnellingsbak
  • Karaktervolle motor
  • Plezierig weggedrag
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Iets braver karakter
  • Sperdifferentieel optioneel

Vraag het aan iedereen die ermee gereden heeft: de vorige Ford Fiesta ST was een enorm sterke kleine hot hatch. Een die het rijk zo goed als voor zich alleen had: de Renault Clio RS wist de verwachtingen niet helemaal waar te maken – zeker vergeleken met zijn voorganger – de Peugeot 208 GTi had een interventie van Peugeot Sport nodig om weerwerk te bieden, en concurrenten als de Volkswagen Polo GTI waren liever polyvalent dan radicaal.

De tekentafel

Als de nieuwe Fiesta ST radicaal is, dan weet hij dat goed te verbergen. Zeker wanneer je voor een discrete kleur kiest. Dan zijn vooraan alleen het specifieke radiatorrooster en de dieper uitgesneden voorbumper, en achteraan de dakspoiler en de dubbele uitlaat de grootste weggevers. Standaard staat hij op 17-duimsvelgen, maar wie wil kan ook voor 18-duimers gaan.

Binnenin combineert de Fiesta ST uitstekend steunende Recaro-sportzetels met een sportieve make-over voor stuur en versnellingsbak. Verder krijg je de elementen uit de gewone Fiesta, inclusief het tabletvormige touchscreen dat standaard 6,5 duim en optioneel 8 duim groot is. Goed nieuws ook voor de praktische kant: deze Fiesta ST is verkrijgbaar in driedeurs én vijfdeursversie.

De testbank

Opschudding in het motorcompartiment: de Fiesta ST ruilt zijn 1.6 viercilinder turbobenzine in voor de 1.5 Ecoboost driecilinder. Die beschikt zelfs over cilinderuitschakeling, waardoor de Fiesta ST wanneer hij niet ten volle wordt aangesproken af en toe op… twee cilinders rijdt. Maar wees gerust: de cilinderuitschakeling is amper voelbaar en zelfs het motorgeluid lijdt niet onder de cilinder minder. Ford maakt er een gewoonte van om de soundtrack wat te versterken in het interieur, en enkele plofjes in de uitlaat zorgen ook voor meer karakter.

Ford zegt dat de 1.5 Ecoboost efficiënter is dan de vorige 1.6 viercilinder. En dat merk je: de Fiesta ST verbruikt officieel 6 l/100 km. Na onze testperiode tikten we weliswaar af op 7,3 l/100 km, maar dat is nog steeds twee liter minder dan wat we met de vorige Fiesta ST200 noteerden. Bovendien kan je met een rustige en ontspannen rijstijl het officiële verbruik zonder problemen naderen.

Voor mindere prestaties hoef je alleszins niet te vrezen: Ford puurt 200 pk en 290 Nm uit de driepitter. Dat levert hem een sprinttijd op vanuit stilstand naar 100 km/u in 6,5 seconden en een topsnelheid van 232 km/u. Het maakt van deze Fiesta ST vooral een koppelrijk baasje, dat in lage toeren en het middengebied zijn weg weet, maar niet dezelfde laatste rush richting begrenzer heeft als vroeger.

Wat er nog overblijft van het speelse weggedrag? Dat blijft nog steeds geweldig, zeker wanneer je kiest voor het optionele mechanische sperdifferentieel. Dan bijten de voorwielen stevig in het asfalt en is de Fiesta ST niet van de wijs te brengen. Aanpassingen aan de ophanging doen hem scherp reageren zonder het comfort uit het oog te verliezen. Een geweldige en lichtvoetige hot hatch dus, die de rijmodi die hij nu kreeg (Normal, Sport en Track) eigenlijk niet nodig heeft.

De rijpolitie

Het ESP is voor speelvogels volledig uitschakelbaar maar blijft anders altijd een waakzaam oogje in het zeil houden. Kies je niet voor het sperdifferentieel, dan zorgen remimpulsen op het voorwiel dat grip verliest voor een correctie van de koers. Verder doet de Fiesta ST het standaard met rijstrookhulp en een snelheidsregelaar. Optioneel komen daar nog een regensensor, automatische koplampen, achteruitrijcamera, dodehoekwaarschuwing en verkeersbordherkenning bij.

De gadgets

Het SYNC3-infotainmentsysteem is standaard 6,5 duim groot, maar kan optioneel worden vergroot naar 8 duim. Je krijgt er dan niet alleen navigatie bij, maar ook digitale radio en een upgrade voor de audio-installatie. Uitgebreide smartphone-integratie mag natuurlijk ook niet ontbreken.

De rekening

Ford vraagt minimum € 23.100 voor zijn Fiesta ST. Daar komt nog eens € 500 bij als je voor een vijfdeursversie kiest. Je rijdt dan weg met de basisuitvoering, maar er is ook nog een “ST Ultimate”. Die kost € 26.400 en komt standaard met verkeersbordherkenning, automatische airco, een vermoeidheidswaarschuwing, het uitgebreide infotainmentsysteem en een deels lederen interieur.

Het verdict

Fans van de vorige Ford Fiesta ST hoeven niet te vrezen: zelfs met een cilinder minder behoudt deze hot hatch zijn plezierige karakter. Het echt scherpe randje maakt plaats voor een wat meer volwassen stijl, maar dat komt de dagelijkse bruikbaarheid alleen maar ten goede. Zeker nu hij ook als vijfdeurs te krijgen is. Tel daar nog een aanvaardbare basisprijs en een redelijk verbruik bij, en de Fiesta ST legt sterke argumenten voor.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km