Testen

Rijtest: Ford Focus 1.5 EcoBlue 120, tabula rasa

“De beste Focus ooit”. Straffe woorden van Ford voor de vierde generatie van zijn populaire Focus. Wij doen de test aan de hand van de dieselmotor met 120 pk en automaat.

  • Bervoets Wim
  • 08 februari 2019
  • Ford
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Degelijke automaat
  • Dynamisch rijgedrag
  • Sterk verbeterde ergonomie
  • Luide diesel bij koudstart
  • Verbruik aan de hoge kant
  • Wat banaler design?

Rijtest: Ford Focus 1.5 EcoBlue 120, tabula rasa

Met deze Focus is Ford aan generatie vier van zijn bestseller toe. Het merk met de blauwe ovaal gebruikt daarvoor een gloednieuw platform. Dat moet de Focus niet alleen toegang geven tot veel meer technologie, connectiviteit en rijhulp, maar hem ook ruimer maken. Bovendien biedt Ford hem in allerlei varianten aan: als vijfdeurs en break, van sportieve ST Line over luxueus aangeklede Vignale tot stoer uitgedoste Active. De meest veelzijdige Focus ooit? Dat alvast wel.

Rijtest: Ford Focus 1.5 EcoBlue 120, tabula rasa

De tekentafel

Maar wij reden met de vijfdeurs in Titanium-uitvoering. Die is 4,38 meter lang, en houdt daarmee concurrenten als de Volkswagen Golf en Renault Mégane af. Zijn voorsprong verliest de Focus wel als het op kofferruimte aankomt: met 375 liter moet de Ford de duimen leggen voor de Golf (380 liter) en de Mégane (434 liter).

Dat maakt de Focus wel goed in het interieur: de passagiers achteraan beschikken voortaan over meer ruimte voor benen, hoofd en andere ledematen, terwijl het dashboard zijn massieve, zware stijl inruilt voor een slanker, horizontaler design met hoog geplaatst tabletvormig infotainmentsysteem. De kwaliteitsindruk is degelijk, de materiaalkeuze meestal ook, al kan Ford het niet laten om hier en daar wat goedkopere, glanzende materialen te gebruiken.

Tot slot nog een woordje over het exterieurdesign: de nieuwe Focus is een groeier en vraagt dus wat gewenning. Vooraan is hij meteen herkenbaar als Ford en Focus, maar vooral in profiel lijkt hij wat anoniemer in de massa op te willen gaan dan vroeger. De achterkant verhelpt dat euvel door breeduit “Focus” te blokletteren.

Rijtest: Ford Focus 1.5 EcoBlue 120, tabula rasa
Rijtest: Ford Focus 1.5 EcoBlue 120, tabula rasa

De testbank

De 1.5 EcoBlue onder de motorkap is de instapdiesel in het nieuwe Ford Focus-gamma. Hij bestaat er in twee vermogensversies, 95 en 120 pk, en heeft nog een 2.0 EcoBlue van 150 pk boven zich. Op de 95 pk-versie na, die alleen een manuele zesbak heeft, zijn alle diesels te kiezen met manuele bak of achttrapsautomaat.

“Onze” 1.5 EcoBlue van 120 pk was voorzien van die laatste, waardoor hij in 10,2 seconden naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid bereikt van 189 km/u. Geen atletische sprinter dus, maar de Focus maakt wel optimaal gebruik van zijn 300 Nm koppel. Dat is ook de verdienste van de achttrapsautomaat, die misschien de verfijning mist van sommige van zijn concurrenten maar die verder zijn werk degelijk doet. De zelfontbrander maakt relatief enthousiast toeren, maar laat zich wel horen bij een koudstart of wanneer je hem echt aanspreekt.

Pluspunten zijn er ten slotte nog voor de rijdynamiek: die is nog steeds op Ford-niveau. Deze Focus stuurt ook in zijn versies met basisophanging snedig en scherp, en geeft daarbij ook de nodige aandacht aan het rijcomfort. Wel lijkt hij dat allemaal wat afstandelijker te doen dan vroeger.

Rijtest: Ford Focus 1.5 EcoBlue 120, tabula rasa

De rijpolitie

Een nieuwe Focus brengt natuurlijk nieuwe rijhulp met zich mee. Rijstrookhulp, adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, uitgebreide parkeerhulp, een head-updisplay, enzovoort: je vindt het allemaal terug op de Focus. Meestal optioneel weliswaar, maar Ford houdt de opties betaalbaar en bundelt heel wat snufjes in handige optiepakketten.

De gadgets

Vanaf de basisuitvoering voor deze 1.5 EcoBlue met 120 pk heeft de Focus standaard digitale radio, Apple CarPlay en Android Auto. In de optielijst noteren we onder meer nog de mogelijkheid om je smartphone op te laden via inductie en een geluidsinstallatie van Bang & Olufsen. Het infotainmentsysteem is bedienbaar met je stem of via het touchscreen.

Rijtest: Ford Focus 1.5 EcoBlue 120, tabula rasa

De rekening

Ford zet zijn Focus met 1.5 EcoBlue van 120 pk in de catalogus vanaf € 26.185 (Trend Edition Business). Voor de automatische versnellingsbak betaal je nog eens € 1.700 extra. Als sportievere ST Line hangt er een prijskaartje van € 26.385 aan vast. De duurste uitvoering is de Vignale, die met deze dieselmotor en automaat een bedrag van € 32.485 onder de rekening zet.

Het gemiddelde verbruik bedraagt volgens Ford 4,2 l/100 km, de gemiddelde CO2-uitstoot 111 g/km. Wij deden daar een dikke twee liter bovenop, en klokten af op 6,4 l/100 km.

Het verdict

De nieuwe generatie Ford Focus is ruimer, comfortabeler en beter afgewerkt dan zijn voorganger. Het design werd er wat anoniemer op en het prijskaartje ging ook iets de hoogte in. Dat betekent niet dat de Focus komaf maakt met zijn verleden: hij rijdt nog steeds dynamisch, maar pakt dat iets volwassener aan. De 1.5 EcoBlue dieselmotor van 120 pk is een soepele en enthousiaste zelfontbrander, die perfect samenwerkt met de achttrapsautomaat, maar die zijn vocale aanwezigheid soms iets te sterk laat gelden.

Rijtest: Ford Focus 1.5 EcoBlue 120, tabula rasa

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km